Att lära barn säga nej
Hej!
har nyligen läst endel om att sätta gränser och våga säga nej. Är själv en riktigt ja sägare och tycker det gör livet svårt för mig själv ibland. Funderade lite kring detta när vi var till en mindre allmän lekpark på förmiddagen. Mina barn tog med sig en kratta var som de lät ligga bredvid gungställningen när de gunga kom en flicka och tog krattan. hennes mamma var också där och de frågade inte heller om de fick låna den var bara vi där. Sen sa min son att det är ju min så han gick fram och förklara det för flickan och så fick han tillbaks den, ryckte den inte utan förklarade och fick tillbaka den. Sa till han att om han vill så kan han låna ut den medan han gunga men det ville han inte. Lät det vara.
En sak när det är vänner som de känner men någon man inte känner måste man dela med sig? Vill att mitt barn också ska få kunna känna att han har rätt att säga ifrån och sätta gränser. Tror den andra mamman blev sur för hon sa snabbt till dottern att de skulle gå därifrån efter händelsen. Men är det egentligen fel?