Inlägg från: Kung Kisstank |Visa alla inlägg
  • Kung Kisstank

Hur göra med dotter som är rädd

Det är knepigt, särskilt när det kanske inte kan sättas ord på. Alla barn har nog en liknande fas med rädsla för natten och allt som kan hända. Jag hade också en sån period i lågstadiet. För mig handlade det om spöken och annat övernaturligt som jag var rädd för. Hade bitvis svårt att sova men det gick gradvis över.

Svårt att ge några bra råd. I mitt fall funkade det bättre om jag hörde mina föräldrar som höll på med sina bestyr eller kollade på TV. En annan sak som jag använde var att ha radion på eller kanske ett band med nån ljudbok. Ni får nog helt enkelt pröva er fram och se vad som funkar. Ni kan försöka förmå henne att ta små steg men att regelrätt tvinga henne att samla mod kommer nog bara slå tillbaka. Hon måste får ta det i sin takt.

• Kung Kisstank
    Anonym (Mamma med dilemma) skrev 2023-02-27 14:33:47 följande:
    Ja så var det för mig när jag var liten. Om man hörde föräldrar så var det ok. Men i det här fallet så pratar vi och låter mycket mer på kvällarna om vi jobbar med övervåningen än om vi ligger i sängen och kollar tv efter hon lagt sig, så det räcker inte med att hon hör oss tyvärr. Jag förstår inte hur hon kan känna sig rädd ens för som sagt, syrran i rummet intill som ofta spelar spel och snackar med kompisar, vi är vakna och hon kan närsomhelst gå upp till oss om hon vill. Det finns liksom ingen som helst anledning att känna sig ensam och rädd. Känns mest som ett kontrollbehov. Just nu känner jag inte att det tas några steg över huvud taget. Jag anser väl innerst inne att hon helt enkelt måste acceptera läget. Speciellt eftersom hon inte är själv där och det är bara under någon timme oftast.  Någon gång måste hon väl ändå få möta det och inse att det inte är någon fara?? 
    Det ni måste förstå är att rädsla och fobier inte är logiska. Inte för fem öre. Jag lider av klaustrofobi och kan inte ens åka hiss. Jag VET att det inte är farligt. Jag VET att även om den skulle stanna och jag blir fast i några timmar så överlever jag. Min logiska hjärna vet allt detta men min känslomässiga hjärna gör det inte. Men jag har inga problem att köra bil varje dag, något som skördar hundratals dödsoffer varje år. Som sagt, logik och rädsla hör sällan ihop.

Ni vet inte vilka hjärnspöken hon har som kanske gör henne rädd på riktigt. Hon kanske är rädd för inbillade saker men hennes KÄNSLA av rädsla är förmodligen äkta och det måste ni förstå. Det är därför det kan slå tillbaka om man pushar för mycket. För henne är det en verklig kamp med rädslan även om ni inte ser det så.
Svar på tråden Hur göra med dotter som är rädd