• Nipus81

    El-avtal - timpris/rörligt månadspris eller fast

    Ni som har timpris på ert elavtal - har ni sett någon vinst med detta eller hur upplever ni att betala faktiskt pris varje timma?

    Jag är lite intresserad av om ni med timpris slår ut den totala kostnaden för el utslaget på antal kWh ni använt en specifik månad för att se om ni betalat mera eller mindre än det rörliga elpriset som löper över en månad. 


    Visst går det styra när man ska använda viss el men oavsett behöver man alltid ström. Om man behöver använda mycket el när priset är som högst är min teori att priset ändå kan bli högre än om man betalar ett snittpris över månaden. 


    Vad är era reflektioner kring timpris?

  • Svar på tråden El-avtal - timpris/rörligt månadspris eller fast
  • Bubbel85

    Nu har vi bara haft timpris sedan i december men tyvärr har snittpriset faktiskt blivit några ören dyrare för oss trots att jag tycker att vi varit duktiga att tvätta, diska osv när det varit billigt. Så nja, inte så mycket billigare för oss än så länge men fördelen är att jag på något konstigt sätt blir väldigt motiverad att tvätta osv på dagar då det är billigt Skrattande 

    Vi har också ett spabad vilket var en stor anledning att vi gick över till timpris, det gör det möjligt att värma upp det på billiga dagar och låta det ligga i vinterläge när det är jättedyrt timpris. Har mätt hur mycket ström det tar att göra så jämfört med att ha det i badbar temp hela tiden och det  blir mycket billigare för oss. Hade vi haft vanligt snittpris hade vi fått ha det i vinterläge hela tiden helt enkelt. 

    vi hade nog kunnat komma en bra bit under det vanliga snittpriset om det bara varit jag och sambon i huset. Men vi har småbarn och rutiner där gör ju att man behöver använda ström när det ofta är som dyrast. jag vägrar liksom bli den som inte låter barnen ta ett kvällsbad för att elen är för dyr, de kan inte direkt bada nattetid ;)

    Som sagt, inte så mycket billigare snittpris för oss hittills. Men vi använder ändå mindre el för att timpriset får oss att tänka till lite. Man blir mer medveten och jag upplever absolut inte att det stör vår vardag.

  • Nipus81

    Tack, jag håller med om att även om man ska spara och bidra så har vi också barn och behöver använda el vissa tider oavsett. 


    Det är ändå intressant att höra andras syn på detta med tim/rörligt pris. 

  • Stello

    Har timpris sen lite mer än ett år tillbaka. Vårt fasta avtal gick ut mitt när elen drog iväg och att binda då var inget alternativ då det blev så dyrt. Två vuxna och tre barn i villa...det var lite knöligt i början att ställa om sig när man varit van att kunna tvätta, duscha och diska när man känt för det. Men nu tycker jag att det funkar bra! Ställer timer på tvättmaskin och diskmaskin, och bara fulla maskiner såklart. Duscha gör vi nog iofs  som tidigare, kan ju inte hålla ungarna vakna på nätterna för att duscha när det är billigareFlört Luftvärmepumpen har knappt varit på i vinter då jag varit hemma på dagarna och kunnat elda, så där har vi ju sparat in ett gäng kwh. Barnen har grundvärme på elementen i sina rum. Dammsuger gör vi inte lika ofta som förr, synligt skräp sopar vi upp istället...

    Ingen aning hur pass mycket/om vi sparat jämfört med fast pris...men det känns som att vi kommit ganska lindrigt undan om man jämför med vad andra fått i elräkningar.

  • Gnussen

    Är man en familj så tror jag det är svårt med timpris tyvärr. Men jag kan ha fel. 
    Har själv alltid kört med rörligt.
    Är man ute för att sänka sin elkostnad så får man nog se över sin uppvärmning i huset samt inte sitta med gammal kyl, frys , vattenberedare etc etc.
    Bor själv I villa och hade som mest 1600 kr i elräkning i vintras och det var för December månad med rörligt elavtal I elområde 3.

    Fick tillbaka 1260 kr på elstödet som kom nu. Hade varit bättre att elstödet hade varit inkomstbeprövat och hjälpt dom som verkligen behövde hjälp. 

Svar på tråden El-avtal - timpris/rörligt månadspris eller fast