Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Anonym (O) skrev 2023-02-28 00:08:10 följande:
    är man otrogen så älskar man inte sin partner

Håller ni med om det? Om inte? varför? Om ja, berätta gärna varför.
    Jag anser inte att man älskar personen om man väljer att vara otrogen. Har man redan den bästa som man älskar och är kär i så finns det väl ingen anledning att vara otrogen eller?

Man respekterar inte partnern så mycket kan jag säga.
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-02-28 02:19:47 följande:
    Den stora frågan är väl kan man älska flera samtidigt?
    Älska flera har ingenting att göra med att agera ut en otrohet
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-02-28 08:39:46 följande:
    Om otrohet är ett bevis på att man inte älskar sin partner kan man fråga sig varför man är i ett förhållande över huvud taget?

Det kanske är rätt så vanligt att man går in i ett förhållande med utgångspunkten  "Får man inte den man älskar, får man älska den man får"  

Jag tror att det är så att om man inte känner sig älskad i ett förhållande är det en orsak till otrohet. Gäller både män och kvinnor
    Men jag menade att man kan älska flera men välja att inte vara otrogen
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2023-03-03 15:43:21 följande:

Det känns som att vi har delat upp oss i två läger här. Fast jag anser att ingen kan säga att den ena eller den andra sidan har rätt. Känner man på ett visst sätt så har man ju rätt. Vem är då jag att komma och säga att den har fel? Alla tycker vi olika och det är bra.

Om den otrogne älskar sin partner kan väl bara den personen svara på.
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2023-03-03 15:49:13 följande:
    Jo, det är sant, men även kärleken har väl sina gränser?
    Kan du vara lite mer konkret?
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2023-03-03 15:57:51 följande:
    Jo, men säg att ens partner har varit otrogen och berättar det till slut. Även om man älskar sin partner så skulle i alla fall jag gå och tänka på det och till slut skulle det bli skadligt för mig.
    Menar du att om du var den bedragne men den otrogne partnern älskar dig så skulle du ändå bli skadad? Men frågan var ju om den som är otrogen älskar sin partner. Hade du gjort det om du var otrogen?
  • Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 16:08:57 följande:
    Fast vad spelar det för roll om min partner älskar mig eller inte om personen ändå inte är trogen?

ok min partner älskar mig men är otrogen... eller.... ok min partner älskar inte mig och är otrogen... i båda fallen är ju personen inte trogen och går inte att lita på så vad spelar det då för roll?
    Det spelar roll för att det är vad TS frågar, frågan var inte om det går att lita på en otrogen partner som älskar en.
  • Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 16:44:51 följande:
    Och hur vet du att personen älskar dig?

I handlingar visar ju personen motsatsen
    Du utgick ju ifrån det i ditt inlägg.
  • Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 17:22:36 följande:
    I mitt inlägg som utgick ifrån ditt fanns två alternativ

Älskar och är otrogen
    Älskar inte och är otrogen

Hur vet du att den första älskar dig när personen i handlingar visar motsatsen?
    Det vet jag inte men det var inte poängen.

Det jag kommenterade var att du skrev att det spelar ingen roll om den otrogne älskar en för man kan ändå inte lita på den. Men om man kan lita var inte frågan för tråden så därför spelar det roll om personen älskar en eller inte. För att det var frågan
  • Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 17:47:42 följande:
    Fast den här frågan har ju inte med tillit att göra utan med kärlek... 

Hur vet du att din otrogne partner älskar dig när personen i handlingar visar raka motsatsen?

Det vet jag inte, men du skrev ju att även om den otrogne älskar en så spelar det ingen roll.

Så om frågan inte har med tillits att göra, varför skrev du då såhär:

i båda fallen är ju personen inte trogen och går inte att lita på så vad spelar det då för roll?

• Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-06 11:14:17 följande:
    Fast att ha känslor och agera på dem är väl inte riktigt samma sak?
    De allra flesta kan väl få känslor för andra, men alla agerar ju inte på det.
    Och när man väljer att agera på dem så är man ju väldigt medveten om att man riskerar att såra sin partner djupt och förlora sin partner... och då kan man ju fråga sig om man verkligen älskar sin partner så mycket som man påstår? 

Älskar man verkligen sin partner om man är villig att sätta sin relation på spel?

Älskar man verkligen sin partner om är villig att såra personen djupt?
    Jag hade då blivit djupt sårad ändå. Även om han inte agerar på känslorna.
  • Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-06 14:33:51 följande:
    Då är nog risken att du blir sårad i en längre relation ganska stort för det händer nog i de allra flesta längre relationer att man kan få känslor för någon annan... och med känslor menar jag alla slags känslor, bli kär, bli kåt på, attraherad av, etc...

Man slutar ju inte känna saker bara för att man går in i en exklusiv relation, alla människor har ju känslor och fantasier, det viktiga är vad man gör av dem.
    Men vad som är viktigt är väl inte upp till din åsikt att bestämma, utan upp till var och en.

Jag hade föredragit en otrohet utan djupa känslor framför djupa känslor utan utagerad otrohet. Iallafall om det handlar om att bli djupt sårad som partner som du skrev.
  • Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-06 17:02:05 följande:
    Och jag har heller inte sagt att jag avgör vad som är viktig, jag påpekar bara skillnaden mellan att KÄNNA och att GÖRA. Din partner kommer känna saker vare sig du vill det eller ej och det blir nog svårt att i en relation reglera vad man får tänka eller känna.

Nu handlade mitt inlägg om vad jag blir sårad av och det är just att min partner har djupa känslor för någon annan. Jag blir inte mindre sårad m om han inte gör något, spelar ingen roll.

Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner