Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Jag håller med. Är man otrogen så älskar man inte sin partner! Jag har själv aldrig varit otrogen och tror inte heller att jag skulle vara det.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Folk har olika värderingar och perspektiv på saker och ting och det får de ju ha. För mig så finns inte otrohet på kartan. Jag tycker att det är ett enormt svek mot den man är tillsammans med, oavsett vad anledningarna kan vara!

• Freddie K

Det här med motiv är intressant, tycker jag. Har man ihjäl någon så kvittar ju motivet i den bemärkelsen att personen är ju död oavsett motiv, sen kanske motivet spelar roll i andra sammanhang, men att till exempel säga att det var för en god sak eller så tar ju inte bort det faktum att personen likväl är död. Just saying.

• Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 10:57:21 följande:
    Precis det jag försökt få fram...., tack!
    Varsågod! Skäms. Jag kom bara att tänka på det nu när ni skrev om motiv.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 11:15:46 följande:
    Jag tycker det är så märkligt att det läggs så mycket fokus på anledningar till otrohet när det i slutändan ändå kokar ner till en och samma sak.

1) Den som var otrogen visste mycket väl vad det skulle innebära för sin partner och relationen men valde det ändå.

2) Precis som alla människor inte har ihjäl andra när de blir arga så är inte alla människor otrogna när de blir frestade eller är missnöjda med sin relation, alltså går det inte att påstå att otrohet beror på situation för då skulle ju alla som hamnar i en liknande situation göra likadant, det som avgör hur man agerar är personlighet och värderingar.
    Jag håller med. Det är ju inte alla som är otrogna, även om de får chansen till det och som du säger så handlar det ju bara om en sak. Motiv är i detta fall, enligt mig, onödigt, för är man otrogen så är man ju det oavsett motiv. 
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 12:02:23 följande:
    Oavsett om du tycker det är vansinnigt så var det ju ett val så det stod ju inte mellan celibat eller trohet, det stod mellan celibat och ett antal olika val men du valde otrohet.

Jag tycker att såra och förnedra någon man påstår sig älska är vansinnigt.
    Jag håller med. Man sårar inte den man älskar, för varför skulle man vilja den man älskar något ont?
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:15:12 följande:
    På vilket sätt är otrohet jämförbart med att ta livet av någon tänker du?

Det förra är, mig veterligen, inte ett brott. Därutöver är det relativt; Vad två parter uppfattar som otrohet varierar sinsemellan och kan därutöver variera för en person över tid. För någon är det otrohet att vara kontaktsökande med någon efter ett par glas, för en annan går gränsen vid samlag. Att ta livet av någon är en absolut handling som inte lämnar något utrymme för den drabbade att bedöma och reagera.
    Jag tog det bara som ett exempel. Det jag ville ha sagt var att otrohet, enligt mig, inte går att ursäkta.
  • Freddie K

Dessutom, i vissa länder är otrohet ett brott som bestraffas med döden.

• Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:27:40 följande:
    Det kan man ju tycka (och vem gör inte det egentligen?). Men verkligheten - och skälen till att människor agerar på olika sätt - är mer komplicerade än att den fogar sig efter ditt moraliska imperativ.

Sedan tycker jag inte att svårigheter (i relationer) ger ?grönt att bete sig som svin?. Återigen - vem anser det liksom? Allt jag menar bara att otrohet inte nödvändigtvis innebär att den otrogna inte älskar den som bedras. Många som är otrogna ångrar sig och förbannar sitt bekräftelsebehov, sin bristande impulskontroll (t ex till följd av alkoholintag). Det handlar varken ett försvar för otrogna eller ett argument för otrohet.

Har du grund i några personliga erfarenheter i ämnet eller är det bara tankekonstruktioner?
    Jag tycker i alla fall att om man är otrogen så älskar man inte den personen, men det är mina personliga åsikter. Alla tycker vi annorlunda.

Har du inte hört om att kvinnor har blivit stenade till exempel för att de har varit otrogna? Det kanske inte är så vanligt längre dock.
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:32:17 följande:
    Vad vill du ha sagt med det? För jag antar att du inte tycker det är bra. Finns många sjuka lagar runt om i världen.

Att otrohet inte går att ursäkta för dig är en sak. Finns lika lite att hävda gentemot det påståendet som att jag inte tycker om att äta inälvsmat. Men i övrigt ursäktas otrogna - och folk som beter sig illa på olika sätt - hela tiden.
    Nej, jag tycker inte det är bra, men jag ville bara påpeka det efter ditt uttalande om att otrohet inte är ett brott. I vissa länder är det faktiskt det. Jag vet att det inte går att likställa med att döda någon, i alla fall inte i Sverige.

Jo, det har du en poäng i att de gör. Jag tycker det är fel att otrogna ursäktas. Återigen personliga åsikter.
Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner