Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 00:05:48 följande:
Ur den drabbades perspektiv spelar det ju noll roll av vilken anledning personen agerar som den gör i slutändan är kontentan densamma personen drar sig inte för att såra och förnedra även de som ska föreställas stå den nära.
Jämförlese: Snubbe slår ner dig och snor din plånbok, spelar det någon roll av vilken anledning personen gjorde så, för att hen hade tråkigt, lider av psykiska problem, knarkar, etc.. det är ju ändå en person du helt inte ska vara nära.
Angående föräldrar så finns det ju många föräldrar som helt klart är olämpliga som föräldrar och borde aldrig skaffat barn. I vissa fall behöver barnen tas ifrån dem och placeras ut hos bättre föräldrar.
Jag tänker att det visst kan spela roll. ?Förlåt älskling, jag var så full och visste inte vad jag gjorde? är inte ??jag är sexmissbrukare?, ??hen var så snygg så jag kunde inte låta bli?, ??vi har en historia sedan tidigare?, ??jag var så svartsjuk på dig? etc etc. Otrohet är kontextbundet helt enkelt.
Ditt exempel är ganska extremt. Men är ?snubbe? en total främling? I så fall spelar motivet sannolikt liten roll. Men är det en bror, en far, en nära vän, en partner som beter sig så kanske frågan om motiv blir viktigare.
Angående tredje stycket kan jag bara hålla med.