Jim84 skrev 2023-03-03 06:55:05 följande:
Jag tänker att det visst kan spela roll. ?Förlåt älskling, jag var så full och visste inte vad jag gjorde? är inte ??jag är sexmissbrukare?, ??hen var så snygg så jag kunde inte låta bli?, ??vi har en historia sedan tidigare?, ??jag var så svartsjuk på dig? etc etc. Otrohet är kontextbundet helt enkelt.
Jag visste inte vad jag gjorde... var du tillräckligt nykter för att genomföra ett samlag så visste du absolut vad du gjorde. Du går inte att lita på, bye bye
Jag är sexmissbrukare.... det borde du sagt när vi blev ihop, inte dolt det och levt ut det i smyg. Du går inte att lita på, bye bye
Han var så snygg jag kunde inte låta bli... om du saknar impulskontroll så går du inte att lita på, bye bye.
Etc, etc... visst är otrohet kontextberoende... men i grunden har den en och samma betydelse för den drabbade... personen struntade i vad det skulle innebära för sin partner och valde att göra det ändå och går därmed inte att lita på.
Jim84 skrev 2023-03-03 06:55:05 följande:
Ditt exempel är ganska extremt. Men är ?snubbe? en total främling? I så fall spelar motivet sannolikt liten roll. Men är det en bror, en far, en nära vän, en partner som beter sig så kanske frågan om motiv blir viktigare.
Angående tredje stycket kan jag bara hålla med.
På vilket sätt menar du att motivet spelar roll när det i slutändan får samma konsekvenser för den drabbade? Om någon slår dig i huvudet med en klubba så gör det väl ont på dig oavsett vilket motiv personen hade och vad den tänkte?