Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Jim84 skrev 2023-03-03 14:38:01 följande:
    Absolut, men jag ser inte vad talibanska eller whahabitiska lagar har att tillföra i sammanhanget. I Skottland är det olagligt att inte låna toaletten till en främling, i Milano måste du alltid le (förutom på begravningar och sjukhus) för att ta några exempel på skruvade lagar :)
    Jo, jag håller med om att vissa lagar är skruvade. I Sverige vet jag till exempel en lag från 1800-talet att det var förbjudet att sparka på en burk tre gånger. Den lagen har funnits. Vissa länder borde uppdatera sina lagar, men alla gör inte det.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Förresten, någon borde skriva en bok om skruvade lagar. Den boken hade jag läst i alla fall! .

• Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 15:14:41 följande:
    Det låter som att du har en bra pitch till ett bokförlag där :)
    Tack! . Hade jag haft ork och tid så hade jag skrivit den själv, men jag har så mycket annat på min tallrik. Jag är faktiskt en författare. . Har själv givit ut några noveller på ett bokförlag på nätet. Mest för skojs skull, men ändå. .
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 15:13:55 följande:

Jag tycker ingenting om saken i allmänhet.

I allmänhet har jag ingenting att göra med hur folk väljer att gå vidare efter otrohet så varför skulle jag ha en allmän åsikt om det? Alla har olika motiv och bevekelsegrunder och otrohet är inget brott (i vår del av världen). Med det sagt kan jag ju ha starka åsikter om specifika fall där jag anser mig ha fog för omdöme. Om t ex någon i min närhet varit otrogen eller utsatts för otrohet.

Om man älskar någon som man bedrar har man förmodligen begått ett misstag. Om bedragaren ber om ursäkt, den bedragna godtar, relationen håller och båda är glada och nöjda så kan jag verkligen inte se några problem.

Jag har själv blivit bedragen och det önskar jag ingen. Det gjorde så ont så därför är jag så starkt emot otrohet vad motiven än kan vara.
  • Freddie K

Om man joddlar i fel grotta, så att säga och man blir påkommen, då skäms man nog, men blir man inte påkommen så kan man ju hålla på hur länge som helst.

• Freddie K
    Mimosa86 skrev 2023-03-03 15:22:21 följande:

Men en hypotetisk fråga, är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?

Jag har varit tillsammans med min man halva mitt liv nu. Aldrig varit otrogen någon av oss (hoppas jag :) ) men om han skulle komma hem efter en konf och berätta att han under berusning och i stundens hetta  fick ihop det med en tjej.. en dum engångsgrej? är det verkligen hela världen? Såklart hade jag blivit jätteledsen men samtidigt, vi ska leva ett helt liv tillsammans, kanske 40 år till. Är det rimlig att ha en förväntan på att inga misstag kan ske under resans gång? Jag vet inte. sitter här och är lite småfilosofisk denna fredag eftermiddag :) men tycker diskussionen om otrohet ofta blir så svart på vitt. Trogen - bra. Otrogen- svin.

Jo, klart man kan göra misstag, men jag tycker ändå inte att otrohet ska vara ett av de, men det är som sagt mina personliga åsikter och folk får tycka vad de vill. .
  • Freddie K

Det känns som att vi har delat upp oss i två läger här. Fast jag anser att ingen kan säga att den ena eller den andra sidan har rätt. Känner man på ett visst sätt så har man ju rätt. Vem är då jag att komma och säga att den har fel? Alla tycker vi olika och det är bra.

• Freddie K
    Xenia skrev 2023-03-03 15:38:10 följande:
    Nej, jag håller inte med ett sånt svartvitt tänkande. Det är ju skillnad på ett tillfälligt snedsteg eller om man haft ett förhållande med en annan under lång tid eller systematiskt är otrogen.

I de två senare fallen så anser jag att man iaf älskar sig själv mera än sin partner (och sina barn om man har det) alt älskar en annan mer än sin partner men är för rädd för att berätta det och bryta upp.

En det tycker inte heller att otrohet är en sådan big deal, men då bör ju båda tycka likadant.
    Jag kanske läste in det fel nu, men menar du att om båda inte tycker att otrohet är något att bråka om så är det rätt att vara otrogen, så länge som båda är ok med det? Dum fråga kanske, men.
  • Freddie K
    Anonym (M) skrev 2023-03-03 15:47:53 följande:
    Om den otrogne älskar sin partner kan väl bara den personen svara på.
    Jo, det är sant, men även kärleken har väl sina gränser?
  • Freddie K
    Anonym (M) skrev 2023-03-03 15:54:27 följande:
    Kan du vara lite mer konkret?
    Jo, men säg att ens partner har varit otrogen och berättar det till slut. Även om man älskar sin partner så skulle i alla fall jag gå och tänka på det och till slut skulle det bli skadligt för mig.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 15:54:53 följande:
    Fast blir det inte lite fel att generalisera så grovt? Det är kanske lite skillnad på misstag och misstag? Alla misstag är ju inte så grova att de riskerar relationen och det är väldigt stor skillnad att göra ett misstag öppet och göra ett misstag bakom ryggen på sin partner och sen försöka dölja den. 

Visst, tappa sin partners favoritkopp på golvet kan väl alla göra, men sätta på sin partners bästa kompis i ett par månader och inte berätta det för sin partner är väl i en helt annan kategori kan jag tycka?

Problemet med otrohet är inte sexet i sig, det är lögnerna och smusslandet som trasar sönder förtroendet.. för om din partner nu bara råkade sätta på nån tjej i fyllan... hur vet du att:

1) Det bara är henne han legat med och inte 20 andra med?
    2) Han inte kommer ligga med 20 till senare?
    3) Om du inte får reda på det förrän 5 år senare, har han då inte fråntagit dig möjligheten att själv välja och manipulerat dig att vara kvar i relationen genom att undanhålla sanningen för dig?

Svek är alltid komplicerat för det tenderar att ha sönder tilliten och om tilliten faller så är det ju svårt att få en relation att fungera eftersom de flesta relationer bygger på att man kan lita på varandra, annars vet man ju inte om något den andra säger är sant eller falsk, om personen kommer hålla det han/hon sagt, etc, etc.. bara en sån sak som en enkel konversation med någon bygger ju till viss del på tillit för i teorin kan ju allt personen säger vara falskt.
    Jag är inne på samma linje, men jag verkar ha lite svårt att formulera mig idag, av någon anledning och nej, jag har inte druckit. .
  • Freddie K
    Anonym (M) skrev 2023-03-03 16:07:52 följande:
    Menar du att om du var den bedragne men den otrogne partnern älskar dig så skulle du ändå bli skadad? Men frågan var ju om den som är otrogen älskar sin partner. Hade du gjort det om du var otrogen?
    Nej, jag menade att om jag fortfarande älskar min partner som var otrogen. 

Det är en svår fråga för mig, för jag skulle aldrig vara otrogen, men nej, förmodligen hade jag inte älskat min partner om jag var otrogen.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 16:16:17 följande:
    Ett vanligt misstag många gör när man lägger fram fiktiva scenarier är att man missar att i ett fiktivt scenarion så sätter man själv alla villkoren och fakta. I mimosas exempel satte hon ju själv gränserna för sin partners otrohet, att han bara legat med en annan tjej och aldrig kommer göra det igen... det kan hon utgå ifrån är sant eftersom hon själv satt det så.

Men i verkligheten är det ju inte så, du vet inte om din partner har legat med 1 annan person eller 20 och om personen kommer ligga med 20 till senare eller ej, det enda du har att utgå ifrån är vad personen säger, men personen har ju sagt att hen skulle vara trogen och det stämde ju uppenbarligen inte så hur vet man att det personen säger nu är sant?
    Jag har fått höra att en gång otrogen, alltid otrogen. Det stämmer in på vissa i alla fall och har man varit otrogen så kan man ju inte ta tillbaka det.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 17:46:13 följande:
    Finns till och med en studie som visar att det stämmer hyfsat bra eftersom hjärnan vänjer sig vid att ljuga, en person som varit otrogen tidigare var 3.5 ggr mer benägna att vara det igen. 

Så en gång otrogen alltid otrogen stämmer kanske inte alltid men har en viss sanning i sig... man kanske ska göra det till en gång otrogen, 3 5 ggr mer benägen än andra att göra om det Flört
    Jo, precis. Det tror jag med. .
  • Freddie K
    Xenia skrev 2023-03-03 17:31:57 följande:
    Ja, om både tycker att det de har ihop annars (barnen, vardagen, huset, gemensamma vänner m m) och "egentligen" älskar varandra, så överser man med otrohet. Men är det så att en tycker att det är en "dealbreaker" går det ju inte.

Var ju en som tyckte att vi överdriver otrohetens betydelse i en debattartikel. Varför ska man inte unna sig en stormande passion, den är ju tillfällig? 

Jag håller inte med men folk är väldigt olika.
    Jo, du har ju en poäng där med om man har barn och hus och så, men om man inte har det då?
  • Freddie K

Sen tycker jag att var gränsen går vid otrohet är intressant om än komplicerad, för gränsen för vissa kanske går vid en kyss medan för andra går gränsen vid samlag.

• Freddie K

Har man aldrig blivit bedragen så är det lätt att säga att otrohet inte är en så stor sak, sen är jag väl lite känslig med, men jag tycker att det är en stor sak!

Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner