Inlägg från: Anonym (jasså) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jasså)

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Mimosa86 skrev 2023-03-03 15:22:21 följande:

Men en hypotetisk fråga, är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?

Jag har varit tillsammans med min man halva mitt liv nu. Aldrig varit otrogen någon av oss (hoppas jag :) ) men om han skulle komma hem efter en konf och berätta att han under berusning och i stundens hetta  fick ihop det med en tjej.. en dum engångsgrej? är det verkligen hela världen? Såklart hade jag blivit jätteledsen men samtidigt, vi ska leva ett helt liv tillsammans, kanske 40 år till. Är det rimlig att ha en förväntan på att inga misstag kan ske under resans gång? Jag vet inte. sitter här och är lite småfilosofisk denna fredag eftermiddag :) men tycker diskussionen om otrohet ofta blir så svart på vitt. Trogen - bra. Otrogen- svin.

Fast blir det inte lite fel att generalisera så grovt? Det är kanske lite skillnad på misstag och misstag? Alla misstag är ju inte så grova att de riskerar relationen och det är väldigt stor skillnad att göra ett misstag öppet och göra ett misstag bakom ryggen på sin partner och sen försöka dölja den. 

Visst, tappa sin partners favoritkopp på golvet kan väl alla göra, men sätta på sin partners bästa kompis i ett par månader och inte berätta det för sin partner är väl i en helt annan kategori kan jag tycka?

Problemet med otrohet är inte sexet i sig, det är lögnerna och smusslandet som trasar sönder förtroendet.. för om din partner nu bara råkade sätta på nån tjej i fyllan... hur vet du att:

1) Det bara är henne han legat med och inte 20 andra med?
    2) Han inte kommer ligga med 20 till senare?
    3) Om du inte får reda på det förrän 5 år senare, har han då inte fråntagit dig möjligheten att själv välja och manipulerat dig att vara kvar i relationen genom att undanhålla sanningen för dig?

Svek är alltid komplicerat för det tenderar att ha sönder tilliten och om tilliten faller så är det ju svårt att få en relation att fungera eftersom de flesta relationer bygger på att man kan lita på varandra, annars vet man ju inte om något den andra säger är sant eller falsk, om personen kommer hålla det han/hon sagt, etc, etc.. bara en sån sak som en enkel konversation med någon bygger ju till viss del på tillit för i teorin kan ju allt personen säger vara falskt.
  • Anonym (jasså)
    Xenia skrev 2023-03-03 15:38:10 följande:
    Nej, jag håller inte med ett sånt svartvitt tänkande. Det är ju skillnad på ett tillfälligt snedsteg eller om man haft ett förhållande med en annan under lång tid eller systematiskt är otrogen.

I de två senare fallen så anser jag att man iaf älskar sig själv mera än sin partner (och sina barn om man har det) alt älskar en annan mer än sin partner men är för rädd för att berätta det och bryta upp.

En det tycker inte heller att otrohet är en sådan big deal, men då bör ju båda tycka likadant.
    Fast vad spelar det för roll om min partner älskar mig eller inte om personen ändå inte är trogen?

ok min partner älskar mig men är otrogen... eller.... ok min partner älskar inte mig och är otrogen... i båda fallen är ju personen inte trogen och går inte att lita på så vad spelar det då för roll?
  • Anonym (jasså)
    Freddie K skrev 2023-03-03 15:59:49 följande:
    Jag är inne på samma linje, men jag verkar ha lite svårt att formulera mig idag, av någon anledning och nej, jag har inte druckit. .
    Ett vanligt misstag många gör när man lägger fram fiktiva scenarier är att man missar att i ett fiktivt scenarion så sätter man själv alla villkoren och fakta. I mimosas exempel satte hon ju själv gränserna för sin partners otrohet, att han bara legat med en annan tjej och aldrig kommer göra det igen... det kan hon utgå ifrån är sant eftersom hon själv satt det så.

Men i verkligheten är det ju inte så, du vet inte om din partner har legat med 1 annan person eller 20 och om personen kommer ligga med 20 till senare eller ej, det enda du har att utgå ifrån är vad personen säger, men personen har ju sagt att hen skulle vara trogen och det stämde ju uppenbarligen inte så hur vet man att det personen säger nu är sant?
  • Anonym (jasså)
    Jim84 skrev 2023-03-03 16:10:18 följande:
    Så om den som varit otrogen lägger korten på bordet av egen vilja, dvs utan att ha blivit påkommen eller pressad att erkänna, så är otroheten inget problem?
    Det är fortfarande ett problem för personen har trotts allt ljugit och svikit, MEN det gör det betydligt lättare att förlåta personen för personen har ju iaf visat någon slags ärlighet och vilja att ta ansvar för sina "misstag". Eller hur?
  • Anonym (jasså)
    Jim84 skrev 2023-03-03 16:10:18 följande:
    Så om den som varit otrogen lägger korten på bordet av egen vilja, dvs utan att ha blivit påkommen eller pressad att erkänna, så är otroheten inget problem?
    Fast är det verkligen så komplicerat?

Om en polare blåser dig på 10k, i vilka av dessa två scenarier skulle du ha lättare att fortsätta vara kompis med personen:

1) Personen säger inte ett dugg om att han snott 10k och fortsätter umgås med dig som ingenting hänt och ger dig ingen chans att förhålla dig till det och själv välja om du vill fortsätta vara kompis med personen

2) Personen berättar för dig att han snott 10k och ger dig en chans att förhålla dig till det och själv välja om du vill fortsätta relationen?
  • Anonym (jasså)
    Jim84 skrev 2023-03-03 16:23:59 följande:

Jag tycker du ställer rimliga frågor.

En stark relation bygger för mig på tillit OCH förmågan att förlåta och gå vidare. Inom gränser naturligtvis. De gränserna vet man inte var de går förrän man hamnar i en relationskris (exempelvis genom uppdagad otrohet).

Har själv en partner sedan mer än 10 år och vi har barn ihop. Mig veterligen har hon aldrig varit otrogen (inte jag heller för den delen). Skulle det ske och om det var ett misstag så hoppas jag att jag skulle kunna förlåta henne eftersom jag älskar och vill leva tillsammans med henne. Men det vet man ju som sagt inte förrän och om det händer.

Fast hur vet du att det var ETT misstag och inte 20?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (M) skrev 2023-03-03 16:25:16 följande:
    Det spelar roll för att det är vad TS frågar, frågan var inte om det går att lita på en otrogen partner som älskar en.
    Och hur vet du att personen älskar dig?

I handlingar visar ju personen motsatsen
  • Anonym (jasså)
    Anonym (M) skrev 2023-03-03 16:55:23 följande:
    Du utgick ju ifrån det i ditt inlägg.
    I mitt inlägg som utgick ifrån ditt fanns två alternativ

Älskar och är otrogen
    Älskar inte och är otrogen

Hur vet du att den första älskar dig när personen i handlingar visar motsatsen?
  • Anonym (jasså)
    Freddie K skrev 2023-03-03 16:17:59 följande:
    Jag har fått höra att en gång otrogen, alltid otrogen. Det stämmer in på vissa i alla fall och har man varit otrogen så kan man ju inte ta tillbaka det.
    Finns till och med en studie som visar att det stämmer hyfsat bra eftersom hjärnan vänjer sig vid att ljuga, en person som varit otrogen tidigare var 3.5 ggr mer benägna att vara det igen. 

Så en gång otrogen alltid otrogen stämmer kanske inte alltid men har en viss sanning i sig... man kanske ska göra det till en gång otrogen, 3 5 ggr mer benägen än andra att göra om det Flört
  • Anonym (jasså)
    Anonym (M) skrev 2023-03-03 17:43:04 följande:
    Det vet jag inte men det var inte poängen.

Det jag kommenterade var att du skrev att det spelar ingen roll om den otrogne älskar en för man kan ändå inte lita på den. Men om man kan lita var inte frågan för tråden så därför spelar det roll om personen älskar en eller inte. För att det var frågan
    Fast den här frågan har ju inte med tillit att göra utan med kärlek... 

Hur vet du att din otrogne partner älskar dig när personen i handlingar visar raka motsatsen?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-04 08:45:36 följande:

Man kan älska fler men på olika sätt. De flesta håller sig till sin partner och låter det vara så. Sen finns det andra som inte klarar det. Kan bero på flera olika saker. Man kan älska sin partner över allt annat men ändå ha känslor för någon annan. Jag vet.

Fast att ha känslor och agera på dem är väl inte riktigt samma sak?
    De allra flesta kan väl få känslor för andra, men alla agerar ju inte på det.
    Och när man väljer att agera på dem så är man ju väldigt medveten om att man riskerar att såra sin partner djupt och förlora sin partner... och då kan man ju fråga sig om man verkligen älskar sin partner så mycket som man påstår? 

Älskar man verkligen sin partner om man är villig att sätta sin relation på spel?

Älskar man verkligen sin partner om är villig att såra personen djupt?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (fredag) skrev 2023-03-06 11:19:32 följande:
    Om svaret vore nej på dessa frågor så är det nog inte många som älskar varandra. Även om det inte just skulle handla om otrohet så finns det tyvärr inte många förhållanden som inte innehåller åtminstone någon av dessa ingredienser.

Folk sätter sin relation på spel väldigt ofta skulle jag säga, för pengar, för njutning, för stolthet you name it.

Jag tror man måste kunna förlåta. Det gjorde jag.
    Nja, fast alla är ju inte otrogna... i så fall skulle snarare kunna säga att alla som varit otrogna inte älskat sin partner tillräckligt mycket för att låta bli att vara otrogna?

Nejdå, det finns absolut ingenting som säger att man MÅSTE förlåta människor som behandlar en illa, faktum är att vi oftast låter bli att ha relationer med människor som behandlar en illa och om man förlåter en otrogen partner så gör man i så fall ett undantag.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 14:24:58 följande:
    Jag hade då blivit djupt sårad ändå. Även om han inte agerar på känslorna.
    Då är nog risken att du blir sårad i en längre relation ganska stort för det händer nog i de allra flesta längre relationer att man kan få känslor för någon annan... och med känslor menar jag alla slags känslor, bli kär, bli kåt på, attraherad av, etc...

Man slutar ju inte känna saker bara för att man går in i en exklusiv relation, alla människor har ju känslor och fantasier, det viktiga är vad man gör av dem.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 14:48:38 följande:
    Men vad som är viktigt är väl inte upp till din åsikt att bestämma, utan upp till var och en.

Jag hade föredragit en otrohet utan djupa känslor framför djupa känslor utan utagerad otrohet. Iallafall om det handlar om att bli djupt sårad som partner som du skrev.
    Och jag har heller inte sagt att jag avgör vad som är viktig, jag påpekar bara skillnaden mellan att KÄNNA och att GÖRA. Din partner kommer känna saker vare sig du vill det eller ej och det blir nog svårt att i en relation reglera vad man får tänka eller känna.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Jag o livet förändras) skrev 2023-03-15 11:19:32 följande:

Jag kan inte garantera att oavsett tid, oavsett vad som händer, oavsett oförutsedda situationer, oavsett hur livet förändras, så kan jag inte garantera med 100% säkerhet att jag aldrig mer kommer att vara otrogen.  

Om man har inställningen att löften är något man bara håller när det passar så är det såklart omöjligt att garantera att man kommer hålla dem. Och då är det ju oxå lätt att lova vad som helst för man vet ju att man kan strunta i det när man känner för det.

Min man har lovat att vara trogen, jag har också lovat det. Vi menar väl och våra löften är seriöst menade, nu och under nu rådande omständigheter.
    Men självfallet vet jag att våra löften aldrig kan vara absolut säkra för all framtid och oavsett förändring. 

Om man har inställningen att löften är något man bara håller om man känner för det men är något man lika väl skita när det passar så kommer såklart era löften vara beroende av omständigheter och i princip inte vara värda ett dugg.

Men det beror ju inte på omständigheterna utan snarare på eran inställning till löften

Om jag försöker förneka detta så vet jag att jag ljuger för mig själv. Liksom alla som väljer tro på evig trohet väljer att ljuga för sig själva.

Ja det stämmer nog ganska bra att just du skulle ljuga för dig själv om du förnekade detta eftersom du vet att du är en person som har en nyttobaserad inställning till löften....men det gäller ju bara dig. Andra människor har kanske en annan inställning till löften än den du har och därför blir det ju fel att påstå att alla andra oxå skulle ljuga för sig själva om de trodde att de skulle kunna hålla sina löften. Alla har ju inte en lika flexible inställning till löften som du har.

Evig trohet är inte alls så svårt som du verkar tro eftersom evig trohet inte betyder att man måste vara ihop med en och samma partner livet ut, det gäller ju även om man byter partner. Blir man trött på sin partner så skiljer man sig istället för att vara otrogen... massor med människor gör ju precis så

Om jag försöker vara så objektiv som är rimligt, om jag tar hänsyn till hur livet och situationer riskerar att förändras under lång tid, tycker jag inte det är rimligt kräva av en annan människa att denna under t ex 50-60 år av sitt liv inte en enda gång får ha sex eller känna förälskelse till någon annan.
    Jag tycker det är orimligt av någon att kräva det av mig.

Det är inte objektivt att blanda ihop handlingar och känslor... alla människor kan känna attraktion till andra, men alla väljer inte att agera på det. Så du kan absolut känna vad du vill under tex 50-60 år så länge du inte agerar på det av respekt för din partner. Du kan kanske till och med agera på det om du diskuterar det med din partner först.

Det är heller inte objektivt att påstå att ingen kan kräva trohet av dig... för om du inte har för avsikt eller tror att du kommer kunna vara trogen i din relation så borde du inte gå in en monogam relation där trohet är vad som förväntas öht.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Jag o livet förändras) skrev 2023-03-15 17:42:54 följande:

Jag och min man älskar varandra och vi har ett underbart liv. 
    Vi har levt tillsammans under många år och vi har gått igenom rätt mycket tillsammans, i stort som i smått, ibland ganska svåra saker och mera ofta väldigt fina och helt fantastiska saker.
    En grundläggande och stark ömsesidig kärlek har alltid präglat vår relation och faktum är att kärleken har stärkts med tiden och vi har aldrig haft det bättre och vi har aldrig varit mera kära i varandra än vad vi är nu.
    Jag vågar tro att såväl jag själv, min man och vår gemensamma relation innehåller så mycket kärlek så det är svårt, sannolikt helt omöjligt, för dig att förstå.
    Jag förstår att du saknar allt som ens skulle kunna likna sådan kärlek.
    Jag förstår att du personligen inte befinner dig på ett sådant plan att du har förmåga, eller möjlighet, i ditt liv att skänka en annan människa sådan kärlek och jag är ledsen för att du inte får möjlighet att känna dig så älskad.

Men hur mycket du än vill, hur mycket du än önskar lyckas med det, kan du aldrig någonsin lyckas påverka vår kärlek i någon negativ riktning.

Mitt råd till dig är att öppna ditt sinne till att sträva efter att skänka kärlek och därmed öka dina egna chanser att få kärlek.
    Gör ditt eget val att ägna dig åt det i stället för att slösa din energi på att försöka påverka mig och vår kärlek eller påverka andra människor, deras liv och deras kärlek i en negativ riktning så som du verkar önska.

Försök gärna själv att känna glädje inför att andra människor upplever kärlek, i stället för att känna hat eller förakt till glada och kära människor, så ska du se att dina egna chanser att uppleva kärlek också ökar.

Jag liksom de flesta har inställningen att löften ska hållas. Vare sig jag eller min man struntar i våra löften.
    De allra flesta räknar nog med det när man i god tro och med välvilja avger sina löften.
    Det gäller nog för alla löften, även t ex religiösa löften eller löften om världsfred. 
    Men historien visar tyvärr att senare i tiden och under andra omständigheter kommer de allra flesta löften någon gång att brytas, förr eller senare, såväl stora som små löften.
    Du vet att detta är sant,
    oavsett vad du eller någon annan tycker om det eller vilka känslor det framkallar hos dig.
    Den som försöker inbilla sig själv något annat den väljer att ljuga för sig själv.
    Och kanske är det enligt dig både vanligt och normalt, det bästa alternativet, att medvetet välja att ljuga för sig själv? Ja, det är ok i så fall, du är självfallet fri att ljuga för dig själv.
    Men du kan aldrig tvinga mig eller någon annan att ljuga för sig själv.

Du är fri att inbilla dig att evig trohet inte skulle vara svårt.
    Historien visar något annat. 
    Rent generellt är inte människor evigt trogna sina löften, vare sig trohetslöften, religiösa löften, politiska löften, löften om fred mellan länder eller några andra löften överhuvudtaget.
    Om nästan alla löften någon gång bryts pga av att det är svårt eller om det är pga någon annan anledning låter jag vara osagt. Fakta är att nästan alla löften bryts någon gång, oavsett vad du tycker om det och oavsett om du försöker inbilla dig själv något annat.

Om du väljer att så starkt fördöma alla jordens människor som någonsin har brutit ett löfte så blir du snart rätt ensam...

Om man blir trött på sin partner kan man absolut välja att skilja sig, om man föredrar det. Men det är inte alls den enda utvägen för de allra flesta.
    Andra kanske väljer och föredrar att jobba på sin relation för att komma över problemet, att åter väcka upp kärleken, för att komma över och för att ändra att man tröttnat på sin partner. 
    I mitt eget fall hade jag inte alls tröttnat på min partner, jag hade inte alls slutat att älska honom, när jag valde att vara otrogen.
    Om jag hade slutat att älska min make så hade jag sannolikt valt att skilja mig. Men det har aldrig varit aktuellt eftersom jag alltid har känt djup och stark kärlek till honom.
    Men det där med äkta djup och stark kärlek är ju sannolikt något som du inte kan relatera till.

Jag och min man är helt överens om att man aldrig kan hindra sin partner från att vara otrogen och vi känner mycket väl till att alla löften någon gång och under några omständigheter riskerar att brytas.
    Vi älskar varandra på ett underbart sätt men vi är därför inte blint naiva.

Jag respekterar att du utifrån din egen utgångspunkt väljer att se helt annorlunda på människor, på kärlek och på livet i stort. Du väljer att fördöma andra människor.
    Du har inget annat val än att respektera att väldigt många människor, däribland jag och min älskade man, inte är lika fördömande mot våra medmänniskor och att vi inte delar din negativa och mörka syn på livet och på kärleken.

Jag önskar verkligen att du får möjlighet uppleva kärlek.
    Men för att få den möjligheten tror jag att du själv behöver fatta ett medvetet beslut att ändra din livsåskådning och att helt ändra ditt sätt att se på medmänniskor.

Fast nu pratar vi nog om helt olika saker... jag tror säkert att ni älskar varandra och det kan ju ingen annan än ni veta... men det jag ifrågasatte var inte om ni älskar varandra utan allt annat du skrev.

Bla dina påståenden om trohet och att ljuga för sig själva...

Jag tror att alla redan förstår att man inte kan förhindra sin partner att vara otrogen för då skulle man ju behöva ha övervakning på personen 24/7 året runt... vill någon vara otrogen så kommer personen vara det. Men det betyder ju inte att personens partner måste acceptera det. Precis som alla är fria att vara otrogna om de vill så är alla fria att lämna en otrogen partner om de vill.

Intressant att du försöker få det att låta som att svek och lögner och acceptans av sånt är normen och det majoriteten tycker när det i själva verket är det motsatta... majoriteten av alla människor bedrar ju inte varandra, och majoriteten av alla människor väljer ju inte att fortsätta en relation med personer som sviker och ljuger, eller hur? Hur många människor tror du vill ha en relation med personer de inte tror att de kan lita på?

Ännu lustigare är det att du verkar tro att det bara är människor som bedrar varandra som kan uppleva kärlek... vad får dig att tro det? Menar du att det skulle vara omöjligt att uppleva kärlek utan att svika och ljuga?

Nej, jag tror absolut inte man behöver ändra sin livsåskådning och rata ärlighet och trohet till förmån för svek och lögner för att bli lycklig... jag tror snarare tvärtom att man blir betydligt lyckligare i sitt liv genom att behandla andra människor väl och omge sig med människor som resonerar likadant.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Ronny) skrev 2023-03-16 18:27:08 följande:

Tänk dig det här scenariot:

Din hustru har fått cancer och kommer troligen inte att leva längre än ett par år till. Hon kan inte ha sex under den tiden, och är deprimerad och inåtvänd. Hon är inte intresserad av fysisk närhet över huvud taget. 

Ni älskar varandra och du skulle aldrig lämna henne. Ni har levt ihop länge och du tänker ta hand om henne så länge hon lever.

Men du saknar enormt att vara nära en annan människa fysiskt. Du får kontakt med en kvinna som inte vill bli sambo eller gifta sig, utan som söker sexuell kontakt med en fast älskare. 

Din hustru vet inte om det, och ni har för länge sen talat om att ett snedsteg kan vara okej. Inte fråga - inte berätta. Hon kan fantisera om att du är otrogen, men har i så fall förståelse för det. Hon vill inte veta.

Vore det helt omoraliskt och förkastligt att vara otrogen i det läget?

Varför finns inte du du pratar med din fru om problemet med i ditt scenario?

Om du har möjlighet att prata med din fru om problemet och kanske komma fram till en gemensam lösning som båda är ok med men skiter i det för att du är rädd för att hon inte ska hålla med dig och det är så mycket enklare för dig att bara göra det i smyg... är inte det omoraliskt?
Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner