är man otrogen så älskar man inte sin partner
Men en hypotetisk fråga, är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?
Jag har varit tillsammans med min man halva mitt liv nu. Aldrig varit otrogen någon av oss (hoppas jag :) ) men om han skulle komma hem efter en konf och berätta att han under berusning och i stundens hetta fick ihop det med en tjej.. en dum engångsgrej? är det verkligen hela världen? Såklart hade jag blivit jätteledsen men samtidigt, vi ska leva ett helt liv tillsammans, kanske 40 år till. Är det rimlig att ha en förväntan på att inga misstag kan ske under resans gång? Jag vet inte. sitter här och är lite småfilosofisk denna fredag eftermiddag :) men tycker diskussionen om otrohet ofta blir så svart på vitt. Trogen - bra. Otrogen- svin.
Visst, tappa sin partners favoritkopp på golvet kan väl alla göra, men sätta på sin partners bästa kompis i ett par månader och inte berätta det för sin partner är väl i en helt annan kategori kan jag tycka?
Problemet med otrohet är inte sexet i sig, det är lögnerna och smusslandet som trasar sönder förtroendet.. för om din partner nu bara råkade sätta på nån tjej i fyllan... hur vet du att:
1) Det bara är henne han legat med och inte 20 andra med?
2) Han inte kommer ligga med 20 till senare?
3) Om du inte får reda på det förrän 5 år senare, har han då inte fråntagit dig möjligheten att själv välja och manipulerat dig att vara kvar i relationen genom att undanhålla sanningen för dig?
Svek är alltid komplicerat för det tenderar att ha sönder tilliten och om tilliten faller så är det ju svårt att få en relation att fungera eftersom de flesta relationer bygger på att man kan lita på varandra, annars vet man ju inte om något den andra säger är sant eller falsk, om personen kommer hålla det han/hon sagt, etc, etc.. bara en sån sak som en enkel konversation med någon bygger ju till viss del på tillit för i teorin kan ju allt personen säger vara falskt.