• Anonym (o)

älskar man sin partner man sårar?

Fick inte med allt i förra tråden. För att vara extra tydlig. Så tror jag man kan älska sin partner fast man är otrogen, om det händer tex på fyllan eller vid enstaka tillfälle. Men gör man om det gång på gång, till och med planerar otrohet så tror jag inte man älskar sin partner. Varför vill man stanna kvar hos sin partner om man ändå planerar att vara otrogen hela tiden? Mitt ex påstod sig älska mig, men var ändå otrogen hela tiden. Och dessutom planerade han sina otroheter, kunde planera flera veckor innan och fixa med hotell och så. Har så svårt att tro att han älskade mig. Vad tror ni andra? Kan man älska nån när man planerar otrohet?

• Svar på tråden älskar man sin partner man sårar?
  • Anonym (M)

Det var nog inte planen att du skulle få reda på det. Han trodde säkert att han var tillräckligt smart för att det aldrig skulle komma fram vad han höll på med.

• Anonym (tveksamt)

Alltså, älska är ju ganska subjektivt, man kan älska människor på många olika sätt och i olika grader... jag tror säkert att man kan älska någon och vara otrogen men då tror jag man älskar personen ganska ytligt... iaf inte tillräckligt för att vara ok med att ta risken att såra och förnedra personen djupt.

Jag tror att om man älskar någon på riktigt, djupt, så får bara tanken på att såra och förnedra personen på det sättet det att vända sig i magen på en. Bara det att man är villig att riskera sin relation med personen och såra personen djupt säger en hel del om att man nånstans ändå är ok med det för man vet ju att det alltid finns en risk att det kan blå så och man är villig att ta den risken.

• Anonym (Kvinna)

Tror inte man generellt kan säga att de inte älskar sin partner om de är otrogna, eftersom det faktiskt är möjligt att älska fler än en åt gången. 

Det är ett dilemma när vi i vår monogama kultur. Vi ser det som en självklarhet att vi älskar alla våra barn men vi kan bara älska en partner åt gången.

Förmågan att älska bestäms inte av huruvida vi älskar någon annan.

• Anonym (Anonym)

Ja jag tror man kan älska sin partner och ändå vara otrogen. Jag har en relation med en yngre man som är sambo. Han älskar sin tjej men tycker även om mig. Svårt.

• Anonym (Skyldig)

Varit otrogen. Mot världens finaste partner, pappa till våra barn och bästa vän. Efter en lååååång relation som passionsmässigt var stendöd men bra i övrigt. Jag träffade på någon jag var otrogen med, mycket otrygghet men mycket starta känslor och passion. Relationen vid sidan av höll ett tag. Minsta jag kunde göra var ju att berätta för min man. Som såklart blev bestört, arg och ledsen. Det tog snabbt slut med den ?nya? som var en riktig player. Idag lever jag kvar i mina döda relation. Jag har inte bestämt mig ännu men min man vet allting?.
    Det är så lätt att bara säga att man är si eller så som otrogen. Jag kan ärligt säga att jag älskar min man, helt utan passion osv. Jag älskar honom som far till mina barn, att han ställer upp, alltid finns där, att han är en underbar person. Men passionen är ändå stendöd. Och ja jag vet att jag var en riktig skit som var otrogen och nog förtjänade att den jag var otrogen var en riktig skit mot mig (psykopat/psykisk misshandel deluxe). Men som svar på frågan, ja man kan älska en person och ändå vara otrogen.

• Anonym (tveksamt)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-05 00:11:38 följande:

Ja jag tror man kan älska sin partner och ändå vara otrogen. Jag har en relation med en yngre man som är sambo. Han älskar sin tjej men tycker även om mig. Svårt.

Hur vet du att han älskar sin sambo?
    För att han säger det?
    Går det att lita på vad en man som bedrar sin partner säger?
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (Skyldig) skrev 2023-03-05 00:20:41 följande:

Varit otrogen. Mot världens finaste partner, pappa till våra barn och bästa vän. Efter en lååååång relation som passionsmässigt var stendöd men bra i övrigt. Jag träffade på någon jag var otrogen med, mycket otrygghet men mycket starta känslor och passion. Relationen vid sidan av höll ett tag. Minsta jag kunde göra var ju att berätta för min man. Som såklart blev bestört, arg och ledsen. Det tog snabbt slut med den ?nya? som var en riktig player. Idag lever jag kvar i mina döda relation. Jag har inte bestämt mig ännu men min man vet allting?.
    Det är så lätt att bara säga att man är si eller så som otrogen. Jag kan ärligt säga att jag älskar min man, helt utan passion osv. Jag älskar honom som far till mina barn, att han ställer upp, alltid finns där, att han är en underbar person. Men passionen är ändå stendöd. Och ja jag vet att jag var en riktig skit som var otrogen och nog förtjänade att den jag var otrogen var en riktig skit mot mig (psykopat/psykisk misshandel deluxe). Men som svar på frågan, ja man kan älska en person och ändå vara otrogen.

Fast man älskar nog bekräftelsen och spänningen mer Flört
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-03-05 00:02:44 följande:

Tror inte man generellt kan säga att de inte älskar sin partner om de är otrogna, eftersom det faktiskt är möjligt att älska fler än en åt gången. 

Det är ett dilemma när vi i vår monogama kultur. Vi ser det som en självklarhet att vi älskar alla våra barn men vi kan bara älska en partner åt gången.

Förmågan att älska bestäms inte av huruvida vi älskar någon annan.

Och den har vi ju det där med att agera på känslor eller inte....

Alla människor känner saker, men alla beter sig inte som svin när de känner något. Så man kan absolut inte skylla det på monogami.

Angående ditt exempel med barn så haltar den ganska bra... man kan absolut älska flera barn, men man sätter väl då inte igång och beter sig som ett svin mot den ena av dem full medveten om att barnet kommer känna sig sårad och förnedrad? För i så fall är man ju en väldigt kass förälder och borde aldrig ha skaffat barn.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (tveksamt) skrev 2023-03-06 11:21:18 följande:
    Hur vet du att han älskar sin sambo?
    För att han säger det?
    Går det att lita på vad en man som bedrar sin partner säger?
    Ja för han säger det. Och det märks. Nej kanske inte går att lita på med tanke på att han även har mig. Han har försökt släppa mig när de träffades, men lyckades inte.
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-06 11:50:04 följande:
    Ja för han säger det. Och det märks. Nej kanske inte går att lita på med tanke på att han även har mig. Han har försökt släppa mig när de träffades, men lyckades inte.
    Fast det är ju det som är så lustigt... du VET att snubben inte har några som helst problem med att ljuga för och manipulera sin sambo, det har han ju gjort dagligen sen han träffade dig. Och för att upprätthålla en sån relation krävs ju massvis med iskallt manipulation och lögner.... så du vet ju att han är fullt kapabel och tom väldigt duktig på det.... men ändå så utgår du ifrån att just dig kommer han såklart vara ärlig med.

Det är väl klar att han inte släppa dig, varför skulle han göra det när han kan ha både och? Allt som behövs är ett rymligt samvete och det verkar han ju ha i överflöd. Så det där med "lyckades inte" tror jag nog att du kan ta en en stor skopa salt. Om hans sambo kommit på honom så hade han nog gjort valet att dumpa dig illa kvickt, så nog fan kan han om han måste... men som det står nu så behöver han ju inte det och då skiter han såklart i det.
Svar på tråden älskar man sin partner man sårar?