• Anonym (o)

älskar man sin partner man sårar?

Fick inte med allt i förra tråden. För att vara extra tydlig. Så tror jag man kan älska sin partner fast man är otrogen, om det händer tex på fyllan eller vid enstaka tillfälle. Men gör man om det gång på gång, till och med planerar otrohet så tror jag inte man älskar sin partner. Varför vill man stanna kvar hos sin partner om man ändå planerar att vara otrogen hela tiden? Mitt ex påstod sig älska mig, men var ändå otrogen hela tiden. Och dessutom planerade han sina otroheter, kunde planera flera veckor innan och fixa med hotell och så. Har så svårt att tro att han älskade mig. Vad tror ni andra? Kan man älska nån när man planerar otrohet?

• Svar på tråden älskar man sin partner man sårar?
  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (tveksamt) skrev 2023-03-06 11:25:49 följande:
    Fast man älskar nog bekräftelsen och spänningen mer  // Flört
    Så var det inte för mig i allafall
  • Mrs Moneybags

Nej, det är inte kärlek att vara otrogen mot någon och såra någon.

Så nej, även om de själva tror att de älskar personen så är det inte sant. För man gör inte illa någon man älskar. 

Äkta kärlek gör inte ont. 

• Anonym (qqq)

Folk som är otrogna, ljuger eller gör annat som kan såra en partner älskar helt enkelt sig själv mest! Man bryr sig inte tillräckligt om risken att såra den man påstår sig älska, så länge man får göra det där som man vill. 

• Anonym (Skyldig)

BTW, så gissar jag att de som faktiskt VARIT i situationen är de som faktiskt KAN svara på frågan hur de kände och tänkte jämfört med tyckare som inte har mer än sin egen åsikt att gå på. Otrogen eller ej, men det är ju faktiskt bara den som varit det som kan svara för hur just DEN personen kände där och då

• Anonym (M)
    Anonym (qqq) skrev 2023-03-06 14:40:00 följande:

Folk som är otrogna, ljuger eller gör annat som kan såra en partner älskar helt enkelt sig själv mest! Man bryr sig inte tillräckligt om risken att såra den man påstår sig älska, så länge man får göra det där som man vill. 

Men TS frågade inte vem den otrogne älskar mest.
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 14:53:37 följande:
    Men TS frågade inte vem den otrogne älskar mest.
    Självkärlek är väl oxå kärlek?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Skyldig) skrev 2023-03-06 14:53:20 följande:

BTW, så gissar jag att de som faktiskt VARIT i situationen är de som faktiskt KAN svara på frågan hur de kände och tänkte jämfört med tyckare som inte har mer än sin egen åsikt att gå på. Otrogen eller ej, men det är ju faktiskt bara den som varit det som kan svara för hur just DEN personen kände där och då

Kärlek är inte bara en känsla, det är också en handling. Om du handlar tvärtemot det som kärlek är kan man inte säga att du älskar den personen. 

Det är lätt att säga "jag älskar dig", men alla har inte förmågan att handla i enlighet med de orden. 

Det finns många definitioner på kärlek, men det brukar sällan definieras med smärta, sorg, svek osv. 
  • Anonym (Skyldig)
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-06 15:30:34 följande:
    Kärlek är inte bara en känsla, det är också en handling. Om du handlar tvärtemot det som kärlek är kan man inte säga att du älskar den personen. 

Det är lätt att säga "jag älskar dig", men alla har inte förmågan att handla i enlighet med de orden. 

Det finns många definitioner på kärlek, men det brukar sällan definieras med smärta, sorg, svek osv. 
    Så kan det vara, men fortfarande är tyckande om saker långt ifrån sanningen hos den som faktiskt varit otrogen och är den som sitter inne med svaren. Man kan älska flera personer också, se bara på hur vanligt öppna relationer är idag. En otrohet behöver inte vara synonymt med att den bedragne sitter totalt krossad heller. Jag tror man får vidga sina vyer också.
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (Skyldig) skrev 2023-03-06 14:53:20 följande:

Nja, visst stämmer det säkert att det bara är den som gör valen som vet vad hen känner... men samtidigt är ju människor generellt sett experter på att lura sig själva när är väldigt sugen på att göra något man vet är fel. Och det man känner just då speglar kanske inte hela sanningen.

Dessutom är ju kärlek väldigt subjektivt, vad betyder älskar sin partner? Om jag säger att jag älskar min partner, men är helt ok med att förlora henne och såra henne djupt genom att vara otrogen... är det verklig kärlek som i att jag kan inte tänka mig ett liv utan henne eller nåt mer i stil med jag gillar personen och hon bra att ha men det gör inte så mycket om jag förlorar henne?
  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (tveksamt) skrev 2023-03-06 16:29:47 följande:
    Nja, visst stämmer det säkert att det bara är den som gör valen som vet vad hen känner... men samtidigt är ju människor generellt sett experter på att lura sig själva när är väldigt sugen på att göra något man vet är fel. Och det man känner just då speglar kanske inte hela sanningen.

Dessutom är ju kärlek väldigt subjektivt, vad betyder älskar sin partner? Om jag säger att jag älskar min partner, men är helt ok med att förlora henne och såra henne djupt genom att vara otrogen... är det verklig kärlek som i att jag kan inte tänka mig ett liv utan henne eller nåt mer i stil med jag gillar personen och hon bra att ha men det gör inte så mycket om jag förlorar henne?
    Som sagt jag berättade min story i denna tråden men jag hade ändå inte tolkningsföreträde till hur jag kände tex. Jag tror faktiskt de flesta normalstörda har bra koll på hur de känner och vad de inte känner.

Och nej såsom du uttrycker det själv så är det tydligt att du aldrig varit i den situationen eller kan se att saker kan vara på ett annat sätt. Det finns t.o.m. personer som blir bedragna som säger att ?okej, det var väntat?. Här utgår du ju enbart från en skala som enbart är svartvit. Känslokall person är otrogen, den bedragna är totalt knäckt. Världen och relationer är inte så svartvita i realiteten 
Svar på tråden älskar man sin partner man sårar?