• Anonym (Jag)

Måste det vara pension?

Vi ska skiljas. Jag har avstått min halva av huset, men ska få andra pengar inom nåt år... Han säger att det ska vara "pensionspengar eftersom jag inte kunnat jobba", men hur fungerar det där egentligen? Om jag hellre använder det som insats tex, kan han förhindra det? Det måste väl vara så att jag helt enkelt får summan och isf själv sätter undan den till pension isf?

• Svar på tråden Måste det vara pension?
  • Anonym (Malt)

Ska vara är ju inte upp till honom.
    Visst kan han sätta av dem i en privat pensionsförsäkring för din räkning men det är inte rekommenderat att man sparar på det viset  längre eftersom det inte är avdragsgillt. 
    Du bör väl få disponera de pengarna som du vill? Men prata med en jurist så att du får mer information och korrekt sådan, innan du accepterar något.

• Anonym (Öh)

Varför avstod du från din halva i huset?
    och vad har du för garantier på att du ska få annan ersättning? låter som ni behöver ett kontrakt på vad och hur han ska ersätta dig. Inom ett år är väldigt luddig beskriving.

• Mrs Moneybags

Du gör som du vill med dina egna pengar. Vad du använder dem till ska han rent ut sagt skita i. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-28 15:45:06 följande:

Varför avstod du från din halva i huset?
    och vad har du för garantier på att du ska få annan ersättning? låter som ni behöver ett kontrakt på vad och hur han ska ersätta dig. Inom ett år är väldigt luddig beskriving.

Så barnen kan få bo kvar och inte behöva byta skola. Jag har inte råd att bo kvar själv.

Vi ska självklart skriva kontrakt på det.
  • Anonym (Nja)

Nej, förlorad pension ingår inte i bodelningen, han ska ge dig rena pengar. Förstår inte hur han tänkte att det ska vara pensionspengar.

Det enda rätta här är att begära bodelning, om du avstår halva huset så kanske du inte får några pengar sedan, även om ni skriver avtal. Det enda som är säkert just nu är husets värde i dagens läge, framtiden kan bli hur som helst.

• Anonym (Nja)

Om han inte har råd att lösa ut dig nu så skriv skuldebrev med avbetalningsplan eller sista avbetalningsdatum om ett år framåt. Då kan du driva in skulden via Kronofogden sedan om han inte betalar.

• Anonym (Frida)

Hur säker är du på att du verkligen kommer att få pengarna? Motsvarar summan halva husets värde? 
    Det ringer lite varningsklockor här...
    Var ska du bo tills du får pengarna? (apropå att du vill använda pengarna till kontantinsats)
    Kan det vara bättre att du står kvar som hälftenägare av huset tills han har råd att lösa ut dig? Om nåt år...

• Anonym (Hedvig)

Varför avstå din halva av huset? Även om du inte vill att barnen ska flytta behöver du ju inte avsäga dig pengarna. Det handlar ju ändå (troligtvis) om rätt mycket här. Skriv ett skuldebrev eller liknande och kräv din del om han säljer huset i framtiden. 

• Anonym (Nja)

Dessutom ska huset marknadsvärderas av mäklare innan ni skriver några papper alls!

• Anonym (Jag)

Jag frågade inte efter åsikter, jag ville bara veta hur det var med det där pensionssparandet.

Svar på tråden Måste det vara pension?