• Anonym (Mami med ont i tuttarna)

Våga ge upp amningen?

Jag har en dotter på 8 veckor och amningen har varit svår från start. I början  kunde hon inte ta grepp, det gjorde fruktansvärt ont och jag tyckte bara det var jobbigt. Vi har från start varvat med ersättning av andra anledningar, men nu känner jag att jag skulle vilja ge upp amningen helt. I dagsläget får min dotter 50/50 och amningen går bättre och gör mindre ont. Men jag har fortfarande ångest när hon ska äta, när hon ammar tycker jag mest det är jobbigt och längtar tills hon är mätt. Jag bävar inför nästa tillfälle när hon ska äta och hon måste suga på min tutte. När jag ger flaska känner jag mig avslappnad och trivs med matstunden. Innan jag fick barn hade jag inte funderat över amning, tänkte att det är väl det man vill. Men nu känner jag mer och mer att det inte är min grej. Jag har läst på rätt mycket om senaste forskningen, och det verkar ju som att skillnaderna är väldigt små i utvecklade industrilämder för ammande och flaskmatade barn.. Men samtidigt ekar allt man hört o. Amning i huvudet, att amning ska skydda barnets immunförsvar och ge så många andra fördelar. Anledningen till att jag överhuvudtaget fortsätter är för att jag ändå tänker att det ger fördelar för min dotter. Men jag har god lust att släppa det helt och köra på flaskan. Är jag lat om jag slutar amma? När det ändå går bättre med amningen, men ändå inte bra? Känner mig som en misslyckad mamma som inte "lyckas" med amningen och som inte "håller ut" med amningen. 

• Svar på tråden Våga ge upp amningen?
  • Anonym (Lugn)

Råkade skicka innan jag skrev klart?

Men i min värld är det optimala att alla som vill amma lyckas få igång amningen, med all hjälp som behövs, och de som inte vill/kan amma får sluta utan att känna sig misslyckade eller sämre som mammor.

För mig är det inte det optimala att normalisera att ersättning och amning är exakt lika bra och att det kvittar vilket man väljer. Som sagt, så länge man vill amma tycker jag det bästa vore om man kunde få hjälp att lyckas med det. 

• Anonym (Mja)
    Anonym (Lugn) skrev 2023-03-01 14:57:46 följande:

Råkade skicka innan jag skrev klart?

Men i min värld är det optimala att alla som vill amma lyckas få igång amningen, med all hjälp som behövs, och de som inte vill/kan amma får sluta utan att känna sig misslyckade eller sämre som mammor.

För mig är det inte det optimala att normalisera att ersättning och amning är exakt lika bra och att det kvittar vilket man väljer. Som sagt, så länge man vill amma tycker jag det bästa vore om man kunde få hjälp att lyckas med det. 

Jo. Men alla kan inte även om de vill, och det är den kategorin som behöver ett väldigt välanpassat stöd. 
    Anonym (Lugn) skrev 2023-03-01 14:55:07 följande:

Jag tror det är svårt att göra tillförlitliga vetenskapliga studier på amning eftersom det vore oetiskt att lotta ut en kontrollgrupp och en försöksgrupp. Men jag tror inte skillnaderna är så stora där man har tillgång till rent vatten.

Jag tror också att ens känsla av misslyckande ligger mycket hos en själv också, det är så himla känsligt framförallt när man precis är nybliven mamma och alla hormoner sprutar överallt.

Jag har läst lite olika studier och bland annat har jag läst att immunförsvaret är bättre hos ammade barn under amning och en period efter (men inte att det hjälper hela livet) och också läst att det inte finns några belägg för mindre allergier. Ändå var jag helt knäckt över amningen medan jag tex inte hade blivit i närheten så knäckt om jag gav mina barn mamma scans köttbullar eller fiskpinnar 3 ggr i veckan i 5 år trots att jag tror det är betydligt sämre med halvfabrikat än skillnaden mellan ersättning och amning. 

Frågan är ju hur stor skillnaden är i immunförsvar med.

Jag är inte emot amning, även om mina inlägg kanske verkar så, men jag var en av dem där det inte gick att helamma hur myclet tid jag än la ned och där jag ägnade bebistiden åt att googla länkar, försöka hitta vad felet kunde vara, springa på amningsmottagningar, prata med alla jag kunde tänka mig och leta alla fel kag kunde på både mig och mitt barn. Istället för att knyta an och njuta av bebistiden och lyckan att ha ett friskt barn.
    Mycket för att så många sa vad jag berövade mitt barn annars.

Och det sörjer jag faktiskt.
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-01 15:25:56 följande:
    Jo. Men alla kan inte även om de vill, och det är den kategorin som behöver ett väldigt välanpassat stöd. 
    Anonym (Lugn) skrev 2023-03-01 14:55:07 följande:

Jag tror det är svårt att göra tillförlitliga vetenskapliga studier på amning eftersom det vore oetiskt att lotta ut en kontrollgrupp och en försöksgrupp. Men jag tror inte skillnaderna är så stora där man har tillgång till rent vatten.

Jag tror också att ens känsla av misslyckande ligger mycket hos en själv också, det är så himla känsligt framförallt när man precis är nybliven mamma och alla hormoner sprutar överallt.

Jag har läst lite olika studier och bland annat har jag läst att immunförsvaret är bättre hos ammade barn under amning och en period efter (men inte att det hjälper hela livet) och också läst att det inte finns några belägg för mindre allergier. Ändå var jag helt knäckt över amningen medan jag tex inte hade blivit i närheten så knäckt om jag gav mina barn mamma scans köttbullar eller fiskpinnar 3 ggr i veckan i 5 år trots att jag tror det är betydligt sämre med halvfabrikat än skillnaden mellan ersättning och amning. 

Frågan är ju hur stor skillnaden är i immunförsvar med.

Jag är inte emot amning, även om mina inlägg kanske verkar så, men jag var en av dem där det inte gick att helamma hur myclet tid jag än la ned och där jag ägnade bebistiden åt att googla länkar, försöka hitta vad felet kunde vara, springa på amningsmottagningar, prata med alla jag kunde tänka mig och leta alla fel kag kunde på både mig och mitt barn. Istället för att knyta an och njuta av bebistiden och lyckan att ha ett friskt barn.
    Mycket för att så många sa vad jag berövade mitt barn annars.

Och det sörjer jag faktiskt.

Jag gick igenom samma sak (minus ammingsmottagningar för jag hänvisades bara till facebookgruppen där man kunde kontakta stödmammor och jag tyckte tyvärr inte det hjälpte). Men för mig hade det känts sämre om jag redan på bb fick höra att vissa kan inte amma och då behöver man försöka så mycket om det inte går. Men jag håller med om att man inte ska låta en misslyckad amning förstöra hela bebistiden.

Önskar bara det forskades mer i varför vissa har svårt och andra inte och att man kom på metoder att hjälpa de som behöver hjälp. I mitt fall fick jag istället höra att jag nog inte har tillräckligt med mjölk, att vissa inte kan amma osv, att det är lika bra med ersättning, istället för att utreda varför amningen inte funkade för just mig och hur jag kunde fixa det.

• Anonym (Ao)

Åh Ts, gör det som du mår bäst av i detta sammanhang! Jag har inte ammat mina barn en enda droppe, och de är de friskaste barn jag vet. Medan andra bebisar och barn i föräldragrupper och på öppna förskolor, vars mammor ammade, var ständigt förkylda, hade öronbesvär och magsjukor var mina barn härligt förskonade från det mesta förutom en rinnande näsa då och då, och fortfarande kan jag räkna på ena handen de gånger vi behövt vabba varje barn som idag alla är i skolålder. Trygga och glada är de också :). Att fortfarande idag i Sverige försöka lura i folk att bröstmjölk är så mycket bättre än ersättning är för mig helt vansinnigt med tanke på att det inte finns några tillförlitliga studier som visar på någon fördel i ett i-land. Det handlar nog mycket mer om att fortsätta hålla fast vid mammans roll som oantastlig primär anknytningsperson än något annat. 

lycka till! 

• Anonym (Mja)
    Anonym (Lugn) skrev 2023-03-01 15:52:40 följande:

Jag gick igenom samma sak (minus ammingsmottagningar för jag hänvisades bara till facebookgruppen där man kunde kontakta stödmammor och jag tyckte tyvärr inte det hjälpte). Men för mig hade det känts sämre om jag redan på bb fick höra att vissa kan inte amma och då behöver man försöka så mycket om det inte går. Men jag håller med om att man inte ska låta en misslyckad amning förstöra hela bebistiden.

Önskar bara det forskades mer i varför vissa har svårt och andra inte och att man kom på metoder att hjälpa de som behöver hjälp. I mitt fall fick jag istället höra att jag nog inte har tillräckligt med mjölk, att vissa inte kan amma osv, att det är lika bra med ersättning, istället för att utreda varför amningen inte funkade för just mig och hur jag kunde fixa det.

Det kan ju vara så att just ens bebis och ens bröst inte är helt kompatibla fysiskt med tänker jag. Och att det bara inte funkar. Genom historien harju inte alla kunnat amma, det är inget nytt. Finns väl bevis på ersättningsflaskor av typ ben?

Jag hade blivit så mycket lugnare om jag bara fått någon trygg och erfaren som sa till mig att det faktiskt inte alltid går och att det är okej idag med de alternativ vi har.

Jag kände mig som världens sämsta mamma till mitt barn, som att vi var helt defekta, som att jag var kass om jag inte fick till det, kosta vad det kosta vill för oss båda. Och det kan inte heller vara rätt utfall?

• Anonym (Ao)

Ska lägga till också att INGEN, varken på mvc, bb eller bvc hade några synpunkter på att jag inte ville amma. Lyckligt förskonad från bs med andra ord. 

• Anonym (4 barn)
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-01 16:18:29 följande:

Det kan ju vara så att just ens bebis och ens bröst inte är helt kompatibla fysiskt med tänker jag. Och att det bara inte funkar. Genom historien harju inte alla kunnat amma, det är inget nytt. Finns väl bevis på ersättningsflaskor av typ ben?

Jag hade blivit så mycket lugnare om jag bara fått någon trygg och erfaren som sa till mig att det faktiskt inte alltid går och att det är okej idag med de alternativ vi har.

Jag kände mig som världens sämsta mamma till mitt barn, som att vi var helt defekta, som att jag var kass om jag inte fick till det, kosta vad det kosta vill för oss båda. Och det kan inte heller vara rätt utfall?

Flaskor av ben för ersättning? 
  • elmadumle

Sluta amma om du vill, det går utmärkt med att ge ersättning, det fick våra fyra barn direkt på bb då jag inte ville amma.

• Elin pelin

Det är ok att inte amma!
    Vilket mår din bebis bäst av, att ha en mamma som är lycklig eller en mamma som bävar för varje gång bebisen ska äta? Det är ett tillräckligt starkt argument för att sluta.... 

• Anonym (Lugn)
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-01 16:18:29 följande:

Jag tror absolut de finns de som inte kan amma, men jag tror det finns betydligt fler av de som inte lyckas som hade kunnat lyckas med rätt stöd. Annars hade ju det sett likadant ut överallt i världen. Om tex 10-15% inte kan amma, borde ju det se ut så i alla länder.
    Däremot behöver ju inte alla kämpa lika mycket för amningen och det kan jag iaf känna är lite orättvist. Det finns kvinnor som själva väljer bort amning medan de finns andra som inte får till det hur mycket de än sliter? 
Svar på tråden Våga ge upp amningen?