• Anonym (F*ck it!)

Förändrade arbetsuppgifter - MBL? Hur ska jag tänka/göra?

Min, avgående, chef lånar ut mig till en annan avdelning under våren, på 40%. De andra som arbetar på denna avdelning har 5000-10 000:- högre lön än jag.

Det finns ingen arbetsbrist på min avdelning men min chef tycker inte att jag ska göra en del av de arbetsuppgifter jag brukar göra utan jobba på den andra avdelningen istället. Såklart, nu sparar hennes avdelning pengar på detta samtidigt som den andra avdelningen får billig arbetskraft. Känns inte OK.

Är detta verkligen rätt? Borde det inte MBL-förhandlas eller liknande? Vid senaste löneförhandlingen erkände min chef att jag ligger lågt, men hon tycker att jag ska göra det (!).

Inte nog med detta. Hen kommer att skriva en anteckning till nästa chef att detta är ett bra upplägg och att jag bör lånas ut varje vår. Helt sjukt att hen vill styra mitt arbete även efter att hen slutat.

• Svar på tråden Förändrade arbetsuppgifter - MBL? Hur ska jag tänka/göra?
  • Anonym (rrr)

Vad är problemet?

Räknar du med att du ska prestera exakt på samma nivå som de som redan jobbar på andra avdelningen? Om så är fallet är det ett argument vid nästa löneförhandling.

Om du inte vill lånas ut får du säga det, till nästa chef och kanske även till nuvarande. Men det ger nog inga plus-poäng. (Något jag dock gjort.)

• Anonym (F*ck it!)
    Anonym (rrr) skrev 2023-03-02 15:23:24 följande:

Vad är problemet?

Räknar du med att du ska prestera exakt på samma nivå som de som redan jobbar på andra avdelningen? Om så är fallet är det ett argument vid nästa löneförhandling.

Om du inte vill lånas ut får du säga det, till nästa chef och kanske även till nuvarande. Men det ger nog inga plus-poäng. (Något jag dock gjort.)

Jag vill inte ha de arbetsuppgifterna, särskilt inte till flera tusen lägra i lön än de andra som arbetar med de arbetsuppgifterna. Det finns säkert en gräns för när det måste MBL-förhandlas, men tanken är att jag ska göra detta 6 månader varje år utöver mina andra arbetsuppgifter. Jag försökte säga att andra halvan av våren är den mest hektiska för mig, men det tror inte min chef på (för de andra på min avdelning blir det lite lågsäsong när sommaren närmar sig) så det kommer att bli helvetiskt. Hon verkligen anstränger sig för att jag ska fortsätta ha ett helvete efter att hon slutat.
  • Anonym (Chef)

Arbetsgivaren ledere och fördelar arbetet så i grunden är det inte fel att låna ut dig till en annan avdelening.

När du få en ny chef kan du alltid vara tydlig med att du föredrar att jobba bara på din ordinarie arbetsplats.

Lönen bör du ta upp med facket. 

Blir det allt fö tråkigt så börja sök nytt jobb.

• Anonym (F*ck it!)
    Anonym (Chef) skrev 2023-03-02 15:52:42 följande:

Arbetsgivaren ledere och fördelar arbetet så i grunden är det inte fel att låna ut dig till en annan avdelening.

När du få en ny chef kan du alltid vara tydlig med att du föredrar att jobba bara på din ordinarie arbetsplats.

Lönen bör du ta upp med facket. 

Blir det allt fö tråkigt så börja sök nytt jobb.

Om det vore arbetsbrist på min avdelning hade jag förstått det, men den arbetsbrist som ev finns beror på att min chef tagit bort en del centrala arbetsuppgifter för att jag ska kunna lånas ut. Jag misstänker att det har ekonomiska orsaker.

Jag har en allmänt dålig chef. Bland annat har hen snackat skit om andra kollegor - och hens egen chef, när vi haft enskilda samtal. Väldigt oproffsigt tycker jag. Och hen ändrar sig hela tiden så det går inte att lite på hens ord.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (F*ck it!) skrev 2023-03-02 16:02:58 följande:
    Om det vore arbetsbrist på min avdelning hade jag förstått det, men den arbetsbrist som ev finns beror på att min chef tagit bort en del centrala arbetsuppgifter för att jag ska kunna lånas ut. Jag misstänker att det har ekonomiska orsaker.

Jag har en allmänt dålig chef. Bland annat har hen snackat skit om andra kollegor - och hens egen chef, när vi haft enskilda samtal. Väldigt oproffsigt tycker jag. Och hen ändrar sig hela tiden så det går inte att lite på hens ord.
    Chefen verkar sluta så kanske bättre med den nya.

Mycket möjligt att orsaken är ekonomiska men det är inget fel i sig. En chef får ta beslut för att förbättra ekonomin
  • Anonym (F*ck it!)
    Tow2Mater skrev 2023-03-02 16:06:43 följande:

Har du bollat frågan med en facklig representant?

Har mailat lokala facket. De har mycket att göra nu (nya lönerna är inte klara än) så det kan dröja innan jag får svar.
  • Anonym (F*ck it!)
    Anonym (Chef) skrev 2023-03-02 16:17:53 följande:
    Chefen verkar sluta så kanske bättre med den nya.

Mycket möjligt att orsaken är ekonomiska men det är inget fel i sig. En chef får ta beslut för att förbättra ekonomin
    Jag är inte ledsen att hen slutar.

Visst, men det är fult att låtsas att skälen är några andra om det i själva verket är så att hen försämrar min arbetssituation för att spara (så hen kan ge högre lön till några av mina kollegor kanske?).
  • Anonym (Chef)
    Anonym (F*ck it!) skrev 2023-03-02 16:23:39 följande:
    Jag är inte ledsen att hen slutar.

Visst, men det är fult att låtsas att skälen är några andra om det i själva verket är så att hen försämrar min arbetssituation för att spara (så hen kan ge högre lön till några av mina kollegor kanske?).
    Fult ja, fel nej. 

Byt jobb!
  • Anonym (F*ck it!)
    Anonym (Chef) skrev 2023-03-02 16:40:40 följande:
    Fult ja, fel nej. 

Byt jobb!
    Inte lätt när man just fyllt 50 och inte bor i nån av de största städerna.
Svar på tråden Förändrade arbetsuppgifter - MBL? Hur ska jag tänka/göra?