• Anonym (Trött)

Min 1,5-åring sover PÅ mig…

Fubderar på om det har med den här separationsångestfasen vi också är i att göra, men senaste tiden har vår 1,5-åring börjat sova i princip PÅ mig eller min sambo. Rullar supertätt intill eller lägger sig med huvud på eller kramas i sömnen.

Lyfter vi bort så tar det 2 sekunder så har han krupit tillbaka. Det stör ju sömnen för oss vuxna (han själv sover dock bättre än nånsin utan uppvak), men om det är en fas får det ju vara så just nu.

Nån annan som gått igenom något liknande?
    Att lägga i egen spjälis som vi tänkt träna på nu känns helt uteslutet för närvarande pga detta.

• Svar på tråden Min 1,5-åring sover PÅ mig…
  • Anonym (Anonyym)

Vad tänker du att det annars skulle vara om inte en fas? Barnet är litet och behöver känna trygghet.
    Det kommer självklart inte vara så länge.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Anonyym) skrev 2023-03-03 05:10:56 följande:

Vad tänker du att det annars skulle vara om inte en fas? Barnet är litet och behöver känna trygghet.
    Det kommer självklart inte vara så länge.

Nä, det är ju klart det är. Skulle väl mest vilja hört från andra som gått igenom något liknande hur länge det varade för dem, då vi nu sover extremt uselt. 
  • Anonym (Trött)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-03 06:39:47 följande:

Ge barnet mer tid med dig på dagarna så minskar detta behov att klamra sig fast vid dig på natten, garanterat. 

Jag spenderar hela dagarna med barnet just nu. Vi leker, äter ihop, åker på utflykter. 06-1930. 
  • Anonym (Kudde)

Jag fredade mig med kuddar. Då kunde sonen krypa nära, men han låg inte på mig och jag fick tillräckligt med rörelsefrihet för att inte få allt för ont i kroppen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött) skrev 2023-03-03 06:48:36 följande:
    Jag spenderar hela dagarna med barnet just nu. Vi leker, äter ihop, åker på utflykter. 06-1930. 
    Ja, då stämde inte min teori! Då har jag inga mer förslag, har aldrig haft det problemet. Vi har i och för sig alltid vant barnen att sova i egen säng från början, kunde inte ha tvillingarna i vår säng. De brukade komma ibland på natten, men krävde aldrig att få sova på mig. Kan ni vänja honom vid att sova i egen liten säng? Den kan ju stå bredvid er så att han inte känner sig ensam. 
  • Spucks

Min son, 5,5 år nu, gör det i perioder. Alltså inte på mig, men han trycker sig mot mig. Det är alltid lite jobbig i början, men efter någon natt vänjer jag mig - man måste hitta en sovposition som funkar. För mig funkar det att ha ryggen mot honom, då trycker han sig mot min rygg och det blir inte alltför obekväm för mig (och han kan inte slå kroppsdeler i ansiktet på mig när han rör sig).
    Du kan även försöka att lägga n
    ågon större och kanske hårdare kudde, eller ett täcke som du rullat in till en korv, direkt vid hans kropp så han kan känna att det är något där.

Jag h
    åller med tvillingsmamman att det oftas är så att de behöver mycket närhet under natten om de inte får/behöver det under dagen (även om det nu inte är fallet hos er). Men personligen har jag alltid föredragit att mina barn tankar närhet under natten, då är de oftas mycket mer självständig, mindre klämig och öppen att utforska omvärlden under dagen. Därför har jag haft mina barn i min säng i flera år.

Svar på tråden Min 1,5-åring sover PÅ mig…