Inlägg från: Anonym (this) |Visa alla inlägg
  • Anonym (this)

Är detta skattepliktigt?

Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 15:19:24 följande:
    Citronella skrev 2023-03-03 15:17:19 följande:

Vi har inte gåvoskatt i Sverige. 

Men om det var en gåva så hade personen gett pengarna även om den andra inte svarade på frågan.
    This! Det är inte en gåva, utan en betalning för en tjänst.

Detta med vad som är gova och vad som är betalning för tjänster var mycket på tapeten när Patreon etablerades och började användas av svenskar. Folk gav sina pengar, ja, men eftersom de lovades och fick något i utbyte kan det inte handla om gåva, utan då är det betalning för tjänst/vara och är därmed skattepliktigt.
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 15:44:55 följande:
    Men personen det gäller har ju ingen firma eller något som erbjuder tjänster. Det är ju inte så att den skickar en faktura, betalar in moms osv.
    Det är lik förbannat skattepliktig. Om du betalar en tonåring 500 spänn för att klippa ditt gräs en sommarär det egentligen också skattepliktig. 
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 16:18:06 följande:
    Det jag frågar är hur man i så fall ska göra i deklarationen för personen har ju ingen registrerad firma
    Man deklarerar det som inkomst i sin vanliga skattedeklaration.
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 16:21:29 följande:
    Säga några ord har jag svårt att se som ett utfört arbete och vad händer om det skulle handla till exempel om en person som är sjuk och har bidrag för det? Då kan ju den inte jobba och det är knappast arbetsförmåga att kunna säga några ord i ett samtal. Det blir ju absurt. 

Och ändå är det det! 
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 16:52:09 följande:
    Om det är arbetsförmåga att kunna säga några ord då är det ganska många i Sverige som ska få sin sjukpension indragen.
    Det räknas inte som arbete att svara på en enda fråga, men det räknas som inkomst att få betalt för att svara på en fråga. Man får tjäna pengar när man har sjukpension, arbetsförmågan dikterar nämligen inte arvodet. Man får faktiskt jobba några timmar i månaden och om någon vill betala en 50 papp för 2 minuters arbete så är det så.
  • Anonym (this)
    Citronella skrev 2023-03-03 17:20:27 följande:
    Att svara på en fråga är knappast ett arbete eller en tjänst som behöver beskattas.
    Jo, det är det. Så fort det handlar om något för något så är det en tjänst, eller vara. Och alla tjänster och varor ska skattas. 
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 17:46:18 följande:
    Dock inte sjukpenning, där får man inte jobba något alls, och det är samma där, det kan inte rimligtvis räknas som att ha arbetsförmåga att kunna svara på frågor för då ska många fler ansökan om sjukpenning här i landet avslås av den anledningen.
    Du skrev sjukpensionär, det var det jag svarade på.
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 18:54:22 följande:
    Och problemet kvarstår, hur kan detta vara arbete med tanke på det jag tog upp?
    Ja, vad har jag skrivit i hela tråden?
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 19:17:37 följande:
    Du har skrivit att det är inkomst men hur ska det skattas? Det kan ju inte vara arbete av de skäl som jag angett.
    Ja, vad  har jag svarat på det tidigare i tråden?
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 19:23:31 följande:
    Du har svarat att det är inkomst
    Ja. Det är rätt.

Så jag får väl fråga nästa fråga då: Är all inkomst arbetsinkomst?
Svar på tråden Är detta skattepliktigt?