Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Är detta skattepliktigt?

Anonym (S) skrev 2023-03-03 17:56:31 följande:
    Får de betalt för att prata då?
    Det är inte relevant som jag har förstått det. De går på arbetsförmåga, inte om personerna kommer att hitta några arbetsgivare. Har man arbetsförmåga men inte hittar jobb så är det a-kassa som gäller.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 19:06:00 följande:
    Ja, vad har jag skrivit i hela tråden?
    Du har skrivit att det är inkomst men hur ska det skattas? Det kan ju inte vara arbete av de skäl som jag angett.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 19:19:56 följande:
    Ja, vad  har jag svarat på det tidigare i tråden?
    Du har svarat att det är inkomst
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 19:53:41 följande:
    Ja. Det är rätt.

Så jag får väl fråga nästa fråga då: Är all inkomst arbetsinkomst?
    Nej det finns väl kapitalinkomst också
  • Anonym (Maria)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-03-03 20:33:32 följande:
    Det ska tas upp under "Övrig inkomst" på blanketten, för hobbys och liknande näringsverksamhet. Se till att du har kvitto pa transaktionen och kan förklara varför du fått 50000kr annars är risken att det blir en polisutredning.
    Det är inte hobby eller liknande näringsverksamhet. Det var ju inte för det var rekreationerande eller trevligt att prata. Personen ville ju helst inte. Och hobbyverksamhet gälls det inte som om syftet är att få pengar för det man gör.

Och kvitto är det väl förresten betalaren som brukar få av mottagaren, om något?
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2023-03-03 21:20:27 följande:
    I dett fallet så var det ingen gåva utan betalning för en tjänst. Tjänsten var att svara åå en fråga/frågor. 
    Vad skulle det räknas som för slags tjänst? Att svara på frågor? Konsultverksamhet funkar inte för det var ingen rådgivning.
  • Anonym (Maria)

Jag tycker det närmaste borde vara att sälja information. Det är ju en typ av kapital man sitter på. Men jag vet inte, det är bara mina spekulationer.

• Anonym (Maria)
    Mandel skrev 2023-03-04 10:56:17 följande:

Allt hänger ju vad det är för fråga och om personen som svarar har typ det som yrke/hobby.
    Syftet liksom.

Men hobbyverksamhet  står klart och tydligt på skatteverket att syftet får inte vara att tjäna pengar.

Vi kan säga att frågan handlar om en misstänkt otrohetsaffär.
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2023-03-04 11:02:18 följande:
    Nej, vad det är för fråga och syftet är irrelevant. Att svara på frågan är tjänst som man fått betalt på. Kan gå under hobbyverksamhet eller konsultverksamhet. 
    Om det är ett jobb så är det arbetsförmåga att kunna svara på frågor. Då ska också också alla som kan svara på frågor få avslag på sina sjukpenningsansökan. För då klarar de av att jobba.

Anser du att sälja en vara på blocket är inkomst av tjänst också? För det är ju att jobba med försäljning.
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2023-03-04 14:59:57 följande:
    Om han hade fått 50 000kr.
    Inkomster upp till 22 208kr per år är skattefri under 2023. Så länge man tjänar under det betalar man ingen skatt. 

Får man 50 000kr för art svara på en fråga så är det skattepliktig inkomst. 
    Men den gränsen har ingenting med privat sfär att göra. Sfären blir ju inte mer privat för att betalningen är lägre.

Och det där är ju totalsumman, om ungdomen jobbar helger hos ett företag och tjänar 25000 kr på ett år så skulle då plötsligt behöva skatta för hjälpen han gör hemma i den privata sfären? med ditt resonemang så skulle ju detta med privat sfär inte vara relevant alls utan det skulle alltid handla om summan.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-03-06 14:30:35 följande:
    Hobbyverksamhet kan det klassas som om du gör en inkomst på något som du inte har f-skattsedel på.
    Kvitto ska finnas för bägge parter, en butik eller restaurang har alltid en egen kopia och inte bara den du får.

Det korta svaret är att du ska ta upp detta när du deklarerar.

Hobbyverksamhet är uteslutet om man gör det med syftet att tjäna pengar.

Man får heller inte ta beställningsuppdrag i sin hobbyverksamhet. 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

• Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2023-03-06 15:55:05 följande:
    Då går det under konsultuppdrag. Vem av dessa är du? 

Fast det verkar väl jättelångsökt om det finns väl inga ambitioner eller avsikter att driva konsultverksamhet heller?

Hur är det relevant om jag är en av dessa?

Svar på tråden Är detta skattepliktigt?