• Anonym (Mamma)

Exet har regler

Jag måste enligt honom meddela alla gånger jag lämnar vårat barn med min sambo (som jag levt med i snart tre år av barnets liv) oavsett om jag ska jobba, handla snabbt eller iväg på nöje. Får han reda på att jag gjort det utan säga något via sms eller samtal kan det bli ett sånt liv. Beroende på vilket humör han är på. Antingen ska det skällas och jag måste be om ursäkt och lova aldrig göra om det mm, eller så skriker han och pratar inte med mig på timmar-dagar. 

Han kräver att jag måste göra överlämningarna oavsett vad så går han inte med på något annat men ibland måste jag ex jobba osv. Då får jag skrik, skäll och höra hur dålig jag är som mamma och person. 

Han kräver foton och information hela tiden. Familjerätten säger jag inte behöver och dem får bara tillbaka från han att han håller inte med dem.. 

Men om jag inte  gör allt detta så brukar han försvåra alla planer, som rör vårat barn. 

Är detta normalt ?

• Svar på tråden Exet har regler
  • Anonym (Cliff)

Ne, det är inte normalt. Berätta vad som gäller. Exv att du inte tänker berätta om din sambo sitter barnvakt. Att andra pålitliga personer kan sköta överlämningar när du sitter låst. Berätta också hur du förväntar dig hur han ska bete sig. Säg att du inte accepterar skäll eller att han sätter käppar i hjulet för umgänget.

visar det sig att han försvårar umgänget så tar du det i så fall till nästa steg.

det han gör är en form av kontroll. Skulle inte förvåna mig om han misshandlat dig.

• Anonym (alfons)

Förmodligen ganska normalt, att döma av allt som skrivs här.
    Oerhört fel på alla plan men det är väl en annan fråga.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-03-03 23:57:56 följande:

Ne, det är inte normalt. Berätta vad som gäller. Exv att du inte tänker berätta om din sambo sitter barnvakt. Att andra pålitliga personer kan sköta överlämningar när du sitter låst. Berätta också hur du förväntar dig hur han ska bete sig. Säg att du inte accepterar skäll eller att han sätter käppar i hjulet för umgänget.

visar det sig att han försvårar umgänget så tar du det i så fall till nästa steg.

det han gör är en form av kontroll. Skulle inte förvåna mig om han misshandlat dig.

Jo det har han gjort i förhållandet men även efter jag lämnade. Anmält givetvis. 
  • Lynx123

Absolut inte - det här är hans sätt att kontrollera dig fortfarande. Du får skaffa kontakt- och besöksförbud om det här fortsätter. Var noga med att anmäla varje hot och aggression så att det finns dokumenterat inför rätten.

• DVQ
    Lynx123 skrev 2023-03-04 08:18:07 följande:

Absolut inte - det här är hans sätt att kontrollera dig fortfarande. Du får skaffa kontakt- och besöksförbud om det här fortsätter. Var noga med att anmäla varje hot och aggression så att det finns dokumenterat inför rätten.

Precis. Allt ska dokumenteras och anmälas. Struntar han i överenskommelser i familjerätten ska de informeras om detta.

Inte normalt beteende alls.
  • Anonym (Sjukt)

DET ÄR INTE ALLS NORMALT! 

Hitta hjälp någonstans så att du kan få ut honom ur barnens liv!

• Tom Araya

Ändra överlämningstiderna till att alltid passa dina arbetstider så att du själv kan lämna. Funkar det för honom? Annars kan du ju erbjuda att ändra tillbaka...

• Anonym (I)

Det är en svår fråga där det inte finns ett soklart rätt eller fel. 

Varför är exet så kontrollerande? Har du gjort något så att han inte kan lita på dig kring barnet? Är hans oro befogad? 

Det är ditt barn och därmed ditt ansvar. Förstår att han blir frusterad. Om du ska ha barnet ska du ta hand om hen ingen annan. Spec om ni har varannan vecka. Du missar ju redan massor med tid med ditt barn. Jobba över, handla, osv kan du väl göra när du ej har barnet? Planera bättre. Kan du inte så fråga pappan först om hjälp och sen alla andra. Man får lita på den andra förälder att den väljer bra vuxna kring barnet men har pappan fått träffa din sambo? Mycket av tvivlet kanske går att motverka genom en enkel fika. 

Du måste ingenting men detta handlar inte om er utan om barnets bästa. Barnets bästa är inte att ha en orolig pappa och en mamma som känner sig kvävd. Försök se möjligheterna istället. Tror det är enklast med en sådan person som ditt barns pappa. 

Familjerätten kan inget göra mer än att ge er råd. Detta är inte att försvåra umgänge och inte skäl för en domstol att tilldöma dig vårdnad. Så den vägen kommer du ingenstans. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (I) skrev 2023-03-04 08:46:03 följande:

Varför är exet så kontrollerande? Har du gjort något så att han inte kan lita på dig kring barnet? Är hans oro befogad? 

Det är ditt barn och därmed ditt ansvar. Förstår att han blir frusterad. Om du ska ha barnet ska du ta hand om hen ingen annan. Spec om ni har varannan vecka. Du missar ju redan massor med tid med ditt barn. Jobba över, handla, osv kan du väl göra när du ej har barnet? Planera bättre. Kan du inte så fråga pappan först om hjälp och sen alla andra. Man får lita på den andra förälder att den väljer bra vuxna kring barnet men har pappan fått träffa din sambo? Mycket av tvivlet kanske går att motverka genom en enkel fika. 

Du måste ingenting men detta handlar inte om er utan om barnets bästa. Barnets bästa är inte att ha en orolig pappa och en mamma som känner sig kvävd. Försök se möjligheterna istället. Tror det är enklast med en sådan person som ditt barns pappa. 

Familjerätten kan inget göra mer än att ge er råd. Detta är inte att försvåra umgänge och inte skäl för en domstol att tilldöma dig vårdnad. Så den vägen kommer du ingenstans. 

Vad är rätt i det TS beskriver? 
     Vad är fel i det TS beskriver? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (I) skrev 2023-03-04 08:46:03 följande:

Jag lämnade han för jag fick inte göra något, svartsjuk och kontrollerande och gjorde jag allt han sa var det ändå fel. Psykisk och fysisk misshandel. 
    Men han har träffat min sambo massor av ggr, vi har när han var mindre firat födelsedag etc tillsammans. Jag har han heltid minus då umgänget som är väldigt hattigt så givetvis försöker jag vara så mkt jag kan hemma men ibland går det inte. 
Svar på tråden Exet har regler