• Anonym (Bara undrar)

Mörka människor inom djurvård?

Min stora dröm är att arbeta inom djurvård. Älskar alla djur över allt annat. Om det blir av en dag vet jag inte. 

Men har varit på en hel del veterinär kliniker som kund. Och det har slagit mig att jag aldrig någonsin har stött på en enda mörkhyad människa någonstans! 

Hur kommer sig detta egentligen??

Arabiska har jag träffat på med ändå ljus hud färg.

Finns det någon anledning till att det är så?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-04 08:48
    Förlåt mig. Kom nu på att jag faktiskt sett 1 mörk kvinna på håll som arbetade på en klinik. Men aldrig någon man.
  • Svar på tråden Mörka människor inom djurvård?
  • EnAnonumius
    Anonym (Bara undrar) skrev 2023-03-04 08:46:45 följande:
    Mörka människor inom djurvård?

Min stora dröm är att arbeta inom djurvård. Älskar alla djur över allt annat. Om det blir av en dag vet jag inte. 

Men har varit på en hel del veterinär kliniker som kund. Och det har slagit mig att jag aldrig någonsin har stött på en enda mörkhyad människa någonstans! 

Hur kommer sig detta egentligen??

Arabiska har jag träffat på med ändå ljus hud färg.

Finns det någon anledning till att det är så?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-04 08:48
    Förlåt mig. Kom nu på att jag faktiskt sett 1 mörk kvinna på håll som arbetade på en klinik. Men aldrig någon man.
    Kollar på Animal Planet ibland, som typ "Animal Cops", "The Vet Life" etc, där finns det gott om mörkhyade (Mörks latinamerikaner och afro-amerikaner) som jobbar med djur, som för exempel, veterinär djurvårdare, djurpolis etc..
    Så i USA finns det ialf.

Sedan så är det ju också naturligt att fråga. Hur många djursjukhus har du varit på? Det kan ju se olika ut i olika delar i landet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Seriöst?)

Hur tror du det är i länder där vita inte är urbefolkning?  Har de inga veterinärer eller djurvårdare? 

• Anonym (gg)

Nu vet jag inte om det definierar precis mörkhyade, men bland de invandrare jag känner så tycker de flesta att det är konstigt att ha husdjur. Jag känner en som älskar hundar, i övrigt har ingen invandrad jag känner husdjur.

• Anonym (Samma)
    Anonym (gg) skrev 2023-03-04 17:10:33 följande:

Nu vet jag inte om det definierar precis mörkhyade, men bland de invandrare jag känner så tycker de flesta att det är konstigt att ha husdjur. Jag känner en som älskar hundar, i övrigt har ingen invandrad jag känner husdjur.

Jag har samma erfarenhet. Många invandrare verkar tycka att djur är äckliga och obehagliga. 
  • Tow2Mater

Vet inte om det ändrats sedan 2019, men EN av alla anledningarna kan ju vara att de som har veterinärlegitimation från tredje land måste gå en 2 årig tilläggsutbildning for att få svensk legitimation. Och platserna där är mycket begränsade (6 per år).

Hon berättar att Livsmedelsverket idag har flera anställda med en veterinärlegitimation från tredje land som i stället jobbar hos dem som livsmedelskontrollanter. Men att de hellre skulle vilja se att de här personerna kunde få gå TU-VET och få en svensk legitimation.

SLU ger utbildningen på uppdrag av Näringsdepartementet och varje år får vi pengar till cirka fem och en halv plats men vi tar ändå in sex sökande per år, säger Jeanette Hanson, utbildningskordinator vid SLU.

www.landlantbruk.se/fa-platser-pa-tu-vet-gor-att-veterinarerna-jobbar-med-annat

• Spucks

Många morkhyade människor i Sverige är uppvuxen (eller uppfostrat av föräldrar som är uppvuxen) i länder där hundar och katter sällan är husdjur. Utan de lever på gatan och är störande i bästa fallet, men oftas farliga eftersom de sprider sjukdom eller andra fysiska skador. Det är också därför de oftas är rädda för hundar.

• Mrs Moneybags

För det första är vi bara ca 6% av befolkningen så även om det var proportionellt antal veterinärer skulle du endast se 6 st på 100 veterinärer. Gissningsvis har du inte träffat 100 veterinärer. 

För det andra är en del av oss födda utomlands och har noll intresse för den sortens djurvård. 

Om du vill bli veterinär, låt ingenting stoppa dig om du har det som krävs. Själv funderar jag aldrig på vad andra svarta gör eller inte gör. Jag gör det jag vill göra, när jag vill göra det. 😊

• Silverjenny

En majoritet av studenterna på veterinärlinjen i Sverige är hund- och hästtjejer som kommer från medelklassfamiljer som ofta är aktiva inom hundutställningar och uppfödning, och så några som är uppvuxna på landet med lantbruk. Det är inte så många invandrare i Sverige som har den bakgrunden. Jag är inte veterinär men pluggade på SLU och jag reagerade på att det överlag var extremt få med invandrarbakgrund på hela universitetet, alltså svenska invandrare uppvuxna i Sverige, för gästforskare och utbytesstudenter fanns det förstås. Men låt inte det hindra dig, vill du jobba med djur och utbilda dig till djurvårdare, agronom eller veterinär så kör på!

• fornminne

Jag förstår inte riktigt frågan. Spelar det någon roll att det är få mörkhyade inom djurvård och vissa andra yrken? Är du rädd att känna dig udda? Utanför?

Eftersom de flesta i Sverige är ljushyade, kommer detta att dominera i alla yrken utom i de yrken där invandrare är i majoritet. Sen är ju inte invandrare = mörkhyad, men det är vanligare.

• Anonym (Tvillingmorsan)

TS, satsa på det du vill. Veterinäryrket är ett av de yrken som domineras av svensk medelklass. I denna grupp är de allra flesta ljushyade. I andra yrken ser det delvis annorlunda ut. 

Men låt inte detta stoppa dig. Satsa på det du kan och vill. Det är väl bara bra om du bidrar till att öka mångfalden inom svensk djurvård? 

I andra länder är det som sagt vanligt med veterinärer och andra djurvårdare av alla kulörer. Det beror ju på hur majoritetsbefolkningen ser ut samt kulturell bakgrund / vana vid djur. I Sverige har många mörkhyade rötter i länder där husdjur inte verkar vara vanligt eller populärt. 

Svar på tråden Mörka människor inom djurvård?