• Anonym (Bara undrar)

Mörka människor inom djurvård?

Min stora dröm är att arbeta inom djurvård. Älskar alla djur över allt annat. Om det blir av en dag vet jag inte. 

Men har varit på en hel del veterinär kliniker som kund. Och det har slagit mig att jag aldrig någonsin har stött på en enda mörkhyad människa någonstans! 

Hur kommer sig detta egentligen??

Arabiska har jag träffat på med ändå ljus hud färg.

Finns det någon anledning till att det är så?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-04 08:48
    Förlåt mig. Kom nu på att jag faktiskt sett 1 mörk kvinna på håll som arbetade på en klinik. Men aldrig någon man.
  • Svar på tråden Mörka människor inom djurvård?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det är en ganska liten klick även bland infödda vita svenskar som väljer just veterinäryrket. Men som sagt, låt inte detta stoppa dig. 

• flygrl

@TS: Den här funderingen du har kommer den av att du själv är mörkhyad eller är det mer en allmän fundering? Jag tror svaren du fått i tråden täcker in rätt väl varför det ser ut som det gör.

Är själv svart och djurvän och när jag besökt veterinärmottagning eller djursjukhus med min katt har jag väl också uteslutande mött vit personal. Inte alltid svenskar utan även såna med tex. amerikansk eller tysk bakgrund (vita). Det är inget jag reflekterat vidare över eller ser nåt problem med men visst så ser det nog ut. Katten bryr sig nog ännu mindre än jag om personalens hudfärg.

Men om det nu är så du är svart eller annat slag av mörkhyad spelar det då nån roll för ditt yrkesval att dom flesta i branschen inte är mörka? Oroar du dig över eventuell rasism eller nåt annat? För jag skulle säga försök sätt dig över dom här funderingarna och jobba på att förverkliga din dröm. Det blir nog bra ska du se. Min erfarenhet är förresten att svenskar överlag är sjyssta och inte rasistiska.

Lycka till!
    Kanske ses vi på nån veterinärmottagning i framtiden!

• Anonym (Bara undrar)

Tack till er alla fina som har kommit med positiva svar! 

Anledningen till att jag tänkte på det här var först egentligen när jag såg den mörka människan. Men jag hade även en dröm om att det fanns något tyst kultur inom djurvårdsyrket där man menade på att hundar är rädda för mörka människor. Och ytterligare en tanke på det här med att det ska vara "mångfald" inom alla yrken idag osv..

Därför startade jag tråden. Inte för att jag säger att min dröm stämmer. Men blev lite nyfiken vad i det berodde på.

Jag har varit på ca 7 olika kliniker runt om landet. Även om jag inte har varit i kontakt med alla man sett själv så lär det ju vara närmare runt 150 pers man har sett iallafall. Några av er skriver att mörkhyade anser det vara konstigt att ha husdjur eller äckligt. Detta förstår jag inte alls faktiskt, visst det kanske stämmer lite grann. men det tycker ju även araber med och det finns det ju folk som är inom svensk djurvård. Finns även rätt många adopterade med mörk hudfärg bl a inom Sverige också som är uppväxta med djur. Och som någon annan skrev så finns det ju mörkhyade i andra länder som arbetar med djur.

Nej, jag kommer inte bli veterinär. Jag kan lära mig sånt jag brinner för, men har fastnat på svenska språkets historia och kommer inte förbi det. Likadant med religion. Så jag kommer aldrig få bli veterinär. 

Sen att jag är duktig på massor med annat spelar ju ingen roll. Men som mest kan jag bli Uska. Men det vill ajg inte bli utan vill jobba med djur (hundar och mindre), Men som sagt så lär jag inte få det.

• Silverjenny
    Anonym (Bara undrar) skrev 2023-03-06 22:20:38 följande:

Anledningen till att jag tänkte på det här var först egentligen när jag såg den mörka människan. Men jag hade även en dröm om att det fanns något tyst kultur inom djurvårdsyrket där man menade på att hundar är rädda för mörka människor. Och ytterligare en tanke på det här med att det ska vara "mångfald" inom alla yrken idag osv..

Därför startade jag tråden. Inte för att jag säger att min dröm stämmer. Men blev lite nyfiken vad i det berodde på.

Jag har varit på ca 7 olika kliniker runt om landet. Även om jag inte har varit i kontakt med alla man sett själv så lär det ju vara närmare runt 150 pers man har sett iallafall. Några av er skriver att mörkhyade anser det vara konstigt att ha husdjur eller äckligt. Detta förstår jag inte alls faktiskt, visst det kanske stämmer lite grann. men det tycker ju även araber med och det finns det ju folk som är inom svensk djurvård. Finns även rätt många adopterade med mörk hudfärg bl a inom Sverige också som är uppväxta med djur. Och som någon annan skrev så finns det ju mörkhyade i andra länder som arbetar med djur.

Nej, jag kommer inte bli veterinär. Jag kan lära mig sånt jag brinner för, men har fastnat på svenska språkets historia och kommer inte förbi det. Likadant med religion. Så jag kommer aldrig få bli veterinär. 

Sen att jag är duktig på massor med annat spelar ju ingen roll. Men som mest kan jag bli Uska. Men det vill ajg inte bli utan vill jobba med djur (hundar och mindre), Men som sagt så lär jag inte få det.

Utbilda dig till djurvårdare, kortare utbildning och inte lika omöjligt att komma in på som veterinärutbildningen.

Det kan du läsa till på naturbruksgymnasier, det finns några komvuxutbildningar och yrkesutbildningar.

Var är det du skulle vilja jobba i framtiden?
    Djursjukhus, djurpark, ridskola, djuraffär?
  • Anonym (Bara undrar)
    Silverjenny skrev 2023-03-07 00:16:40 följande:
    Utbilda dig till djurvårdare, kortare utbildning och inte lika omöjligt att komma in på som veterinärutbildningen.

Det kan du läsa till på naturbruksgymnasier, det finns några komvuxutbildningar och yrkesutbildningar.

Var är det du skulle vilja jobba i framtiden?
    Djursjukhus, djurpark, ridskola, djuraffär?

Jag har kikat på det faktiskt. 

Snubblade över djurvårdare hund, nivå 2. Men finner inte nivå 1 någonstans?? Frågade en djurvårdare om det på kliniken, men hon visste faktiskt inte ens själv!

Djursjukhus / veterinärsklinik hade jag valt alla gånger!!

Jag är uppväxt med de flesta djur vi har i Sverige. Hundar, hästar, får, kor, grisar, höns o katter. 

• Anonym (gg)

Nej, jag skrev inte att mörkhyade inte gillar husdjur, jag skrev att många invandrare oavsett nyans på huden gör det, i alla fall i mitt umgänge och på mitt arbete. Jag får alltid höra att det är konstigt att jag har husdjur, och då särskilt vissa husdjur. 80% av mina kollegor som är från andra länder är jätterädda för hundar t.ex. 

Det är inte alls omöjligt att arbeta med djur även om du inte blir just veterinär. Du kan bli djurskötare, djursjukvårdare, ha ett katthotell etc

Jag har en väninna som är sjuksköterska i Sverige halva året och jobbar med att rädda vilda djur i diverse afrikanska länder halva året.
  • Anonym (gg)

Jag är själv djurskötare i grunden, men jag arbetar inte med det idag förresten.

• Silverjenny
    Anonym (gg) skrev 2023-03-07 16:34:17 följande:
    Nej, jag skrev inte att mörkhyade inte gillar husdjur, jag skrev att många invandrare oavsett nyans på huden gör det, i alla fall i mitt umgänge och på mitt arbete. Jag får alltid höra att det är konstigt att jag har husdjur, och då särskilt vissa husdjur. 80% av mina kollegor som är från andra länder är jätterädda för hundar t.ex. 

Det är inte alls omöjligt att arbeta med djur även om du inte blir just veterinär. Du kan bli djurskötare, djursjukvårdare, ha ett katthotell etc

Jag har en väninna som är sjuksköterska i Sverige halva året och jobbar med att rädda vilda djur i diverse afrikanska länder halva året.
    Visst är det så, många muslimer skyggar för hundar och vill inte röra dem exempelvis. Och i många länder har man gatuhundar som kan vara skrämmande när de kommer i flock framför allt på natten och de kan ha diverse sjukdomar inklusive rabies, som är 100% dödligt och obotbart. Jag har själv bott i u-land med mycket gatuhundar och jag undvek dem jag med och var rädd för dem, trots att jag älskar hundar och har hund själv.
  • Anonym (gg)
    Silverjenny skrev 2023-03-07 17:08:43 följande:
    Visst är det så, många muslimer skyggar för hundar och vill inte röra dem exempelvis. Och i många länder har man gatuhundar som kan vara skrämmande när de kommer i flock framför allt på natten och de kan ha diverse sjukdomar inklusive rabies, som är 100% dödligt och obotbart. Jag har själv bott i u-land med mycket gatuhundar och jag undvek dem jag med och var rädd för dem, trots att jag älskar hundar och har hund själv.
    Ja, har samma erfarenhet av gatuhundar. Har även fått min beskärda del av rabiesprofylax tyvärr.
  • flygrl

Det här med att hundar skulle va rädda för mörkhyade är det nåt enbart från din dröm eller är det nåt du hört eller läst nånstans med? Jag har aldrig hört nåt sånt iaf och skulle nog säga både jag och dom andra i min familj inte bara är stora djurvänner utan också har rätt bra hand med djur. Har aldrig märkt att hundar skulle va särskilt rädda för mig utan tvärtom verkar dom oftast gilla mig.

Sen är det väl så att man i norra Europa typ norr om Alperna har en allmänt mer positiv syn på djur och tycks mer mån om dom. Jag skulle säga att svenskar generellt har en bättre syn på djur än många andra och det är en av alla dom saker jag uppskattar väldigt mycket i Sverige. Men det här är ju knappast genetiskt utan kulturellt så ex. den som adopterats till Sverige från ex. Afrika som liten blir ju kulturellt svensk med den synen på djur och annat typiskt svenskt.

Sen finns det också alltid undantag bland oss med invandrarbakgrund. I min familj tycker vi om djur och mina föräldrar va noga med lära oss barn inte bara visa hänsyn till andra människor utan också djuren.

Är det verkligen så vanligt med personer med arabisk bakgrund inom djurvård? Mitt intryck är att dom är sällsynta dom med. Fast sen finns det nog fler araber mfl. från Mellanöstern än svarta i Sverige så kanske därför dom ändå är fler också i den branschen.

Lycka till med att hitta en utbildning/yrke som du kommer trivas med! Solig

• Anonym (E)

Du hade en dröm???

Svar på tråden Mörka människor inom djurvård?