Anonym (Bara undrar) skrev 2023-03-06 22:20:38 följande:
Tack till er alla fina som har kommit med positiva svar!
Anledningen till att jag tänkte på det här var först egentligen när jag såg den mörka människan. Men jag hade även en dröm om att det fanns något tyst kultur inom djurvårdsyrket där man menade på att hundar är rädda för mörka människor. Och ytterligare en tanke på det här med att det ska vara "mångfald" inom alla yrken idag osv..
Därför startade jag tråden. Inte för att jag säger att min dröm stämmer. Men blev lite nyfiken vad i det berodde på.
Jag har varit på ca 7 olika kliniker runt om landet. Även om jag inte har varit i kontakt med alla man sett själv så lär det ju vara närmare runt 150 pers man har sett iallafall. Några av er skriver att mörkhyade anser det vara konstigt att ha husdjur eller äckligt. Detta förstår jag inte alls faktiskt, visst det kanske stämmer lite grann. men det tycker ju även araber med och det finns det ju folk som är inom svensk djurvård. Finns även rätt många adopterade med mörk hudfärg bl a inom Sverige också som är uppväxta med djur. Och som någon annan skrev så finns det ju mörkhyade i andra länder som arbetar med djur.
Nej, jag kommer inte bli veterinär. Jag kan lära mig sånt jag brinner för, men har fastnat på svenska språkets historia och kommer inte förbi det. Likadant med religion. Så jag kommer aldrig få bli veterinär.
Sen att jag är duktig på massor med annat spelar ju ingen roll. Men som mest kan jag bli Uska. Men det vill ajg inte bli utan vill jobba med djur (hundar och mindre), Men som sagt så lär jag inte få det.
Nej, jag skrev inte att mörkhyade inte gillar husdjur, jag skrev att många invandrare oavsett nyans på huden gör det, i alla fall i mitt umgänge och på mitt arbete. Jag får alltid höra att det är konstigt att jag har husdjur, och då särskilt vissa husdjur. 80% av mina kollegor som är från andra länder är jätterädda för hundar t.ex.
Det är inte alls omöjligt att arbeta med djur även om du inte blir just veterinär. Du kan bli djurskötare, djursjukvårdare, ha ett katthotell etc
Jag har en väninna som är sjuksköterska i Sverige halva året och jobbar med att rädda vilda djur i diverse afrikanska länder halva året.