Inlägg från: Lilalampa |Visa alla inlägg
  • Lilalampa

    Turkiet i augusti?

    Hej.

    Jag har lyckats hitta en billig resa för våran familj på 2 vuxna, 2 barn. Den är i augusti. Jag funderade länge på hur den kan vara så billig trots all inclusive. Hotellet har bra omdömen, är varmt rekommenderad, barnfamiljer återvänder etc etc. Men det är i Turkiet.

    Funderade bara på, är den billig pga Sverige/Turkiet,  Nato, Erdogan dockan som hängde osv.

    Skulle ni våga åka till Turkiet i sommar? Jag tänker att det är ett tag kvar till augusti, nya nyheter händer dagligen och den här fejden är snart bortglömd. 

    Stället är alltså vid kusten, långt från både jordbävningensdrabbat område samt Istambul.

  • Svar på tråden Turkiet i augusti?
  • Lilalampa
    Anonym (Mor med döttrar) skrev 2023-03-04 14:03:30 följande:

    Jag har också sett att resorna till Turkiet är svinbilliga.
    Men
    Bristande demokratiska rättigheter i landet, taskig syn på turister och kvinnor i synnerhet i kombinationen med världsläget ger ett big no no.
    Dessutom är det för varmt i Turkiet i Augusti.
    Vill ni resa billigt satsa på Tex Grekland under försommaren.


    Joo... det var bara det att barnen är i skolåldern. Därav blir det juni, juli eller augusti.
  • Lilalampa

    Försökte svara på första svaret men kan inte citera. Tror du inte läget kommer att lugna ner sig inom de närmsta månaderna? 

    UD avråder resor till Istanbul men det här är ett turistit område långt därifrån. 

  • Lilalampa
    Anonym (Jag skulle åka) skrev 2023-03-04 14:59:21 följande:

    Vi var på en billig resa förra sommaren på ett all inclusive-ställe vid kusten.

    Fantastiskt hotell, underbar mat, många härliga pooler. Vi lämnade knappt området överhuvudtaget och det kändes väldigt säkert. Platsen låg avlägset, någon km från närmsta lilla by.


    Låter härligt!

    Pratat med min mamma och olyckor av värre typen händer väl väldigt sällan. Eller vad som helst kan hända närsom helst. De på tåget i Grekland kanske var på väg hem efter jobbet. Eller 9/11 i staterna gick till jobbet. Ska man alltid tänka värsta tänkbara scenario hade man nog aldrig lämnat hemmet.

    Känner också ett hotellområde med all inclusive och allt vad barnen kan önska  sig så kommer man nog inte lämna området mycket. 
  • Lilalampa
    Anonym (Y) skrev 2023-03-04 15:51:18 följande:

    Handlar ju inte om att det är billigt osv utan folk vill inte åka dit och sponsra ett sådant land ! Men visst tänker man bara på sitt ego så åk.


    Intressant. 
    Thailand är så oerhört populärt bland svenskar. Känner också folk som aldrig skulle åka till Thailand pga trafficking, vad barnflickor, kvinnor utsätts för. Blir inte många länder kvar att åka till om samhället,  regeringen och allt där emellan  ska vara top notch. 
  • Lilalampa

    Irriterande att jag sällan lyckas citera inlägg. Skriver på telefonen. 

    Många intressanta åsikter! 
    Personligen tror jag inte att ett land blir bättre för att man inte reser dit. Turism kommer alltid att finnas mer eller mindre, världen över. Även många som lever på det. Sen personligen skulle jag inte vilja åka till länder där man riskerar att bli kidnappad. Ex vissa länder i Afrika.
    Sen tror jag Putin skiter fullständigt i om jag strosar runt en weekend i St Petersburg eller inte.

    Ni som inte skulle åka till t.ex Turkiet, Ryssland och Saudiarabien, vilka länder anser ni är ok att resa till? Typ, Norge och Schweiz? 

  • Lilalampa
    Anonym (mår illa) skrev 2023-03-04 19:00:30 följande:

    Riktigt tacky att åka till ett land med noll respekt för mänskliga rättigheter och en diktator som försöker bestämma om Sverige ska bli med i NATO. 

    Då är man nog antingen riktigt dum i hela pannbenet eller en medveten landsförrädare light. 

    Vi har aldrig rest till Turkiet pga deras människorättsproblem och jag skulle inte åka dit nu om jag så fick betalt.


    Det lutar åt ett ja.
  • Lilalampa
    Spucks skrev 2023-03-05 08:05:43 följande:
    Man får faktist resa/semestra hur man vill. Det är inte din sak att avgöra om man får ligga på stranden och poolen i en vecka.

    TS: om du vill något annat billigt så kan jag rekommendera Bulgarien - har varit vid svarta haven en gång och det var underbart. Vattnet var mjukt som siden.
    Tack för tips! Vi har inte rest så mycket som familj så har ganska dålig koll. Vart åkte ni? Har bara hört talas om Sunny Beach som tydligen ska vara ett fyllehak för unga män runt 18-21 år.
Svar på tråden Turkiet i augusti?