-
Kommer säkert väcka ilska med detta inlägg men det här är något jag funderat på och slås av.Inte sällan läser man inlägg här från sönderstressade lärare som inte orkar, måste sjukskrivas på hel- eller deltid, måste få anpassade arbetsuppgifter etc. Hemska tanke, men läraryrket är kanske inte för alla? Själv jobbade jag några år på mellanstadiet och vantrivdes oerhört. Hade jag inte fått jobb på högstadiet tror jag inte att jag jobbat kvar som lärare. Detta beror inte främst på arbetsvillkoren utan på att den typen av upplägg som är på mellanstadiet passar helt enkelt inte mig. Det är inte främst arbetsgivarens fel utan att jag helt enkelt inte passar för det jobbet. Då kan jag inte, enligt mig, kräva att få anpassade arbetsuppgifter för att jag inte ska må dåligt. Detta går då ut över övriga kollegor som får ökad arbetsbörda eftersom jag måste ?slippa? vissa moment. Antingen får jag söka mig vidare eller sluta. Läraryrket är kanske inte för alla, alla har kanske inte den kapacitet eller förmåga som krävs. Det kan inte vara en mänsklig rättighet att få arbeta som lärare.Den andra reflektionen är fenomenet att vissa som inte klarar/orkar läraryrket ska gå vidare och bli specialpedagoger. Som att svära i kyrkan, men min bestämda uppfattning är att specialpedagoger kan grovt delas in i två kategorier. Folk som brinner för pedagogiska frågor och var duktiga lärare i klassrummet och (tyvärr majoriteten) såna som flytt klassrummet för en lugnare tillvaro. Dessa mindre lyckade lärare som själva inte gjorde succé i klassrummet ska alltså ta hand om de elever som behöver som mest stöd och ska dessutom handleda sina lärarkollegor. Jag, som klarar de flesta situationer i klassrummet, ska alltså handledas av en person som själv inte klarade av jobbet? De som själva inte klarar jobbet ska dessutom belönas med högre lön! Jag brukar göra jämförelsen med ett fotbollslag. I ett fotbollslag går det ut på att spela, göra mål och vinna matcher. Är du inte tillräckligt bra, får du inte vara med. Någon av de spelarna som inte platsar kanske istället blir materialförvaltare och fixar utrustning, dryck, tvättar matchställ etc. En helt befängd tanke vore att materialförvaltaren, hur bra den än är på sin uppgift, skulle få bättre betalt än spelaren som gör många mål. Huvudsyftet med verksamheten är fotboll, inte tvätta tröjor. Huvuduppgiften i skolan är undervisning av klasser, INTE tre elever i en skrubb som behöver extra stöd eller för den delen att skriva utredningar.De lärare som inte orkar/klarar jobbet kanske vi borde tänka annorlunda kring. Vi behöver fler duktiga lärare, inte fler lärare som inte klarar jobbet och behöver anpassade arbetsuppgifter.Tack för ordet.
-
Svar på tråden Lärare som inte orkar
-
Jag håller med dig om mittendelen om specialpedagoger faktiskt. Jag är själv specialpedagog och hör till den kategorin som blev så intresserad av det hela att jag gick utbildningen och sedan bytte från att vara lärare. För mig handlar det inte ett dugg om att inte orka eller vilja vara lärare, utan att det här intresset snarare tog överhanden. Jag skulle kunna ta en lärartjänst i morgon, för jag tycker det är roligt att vara lärare, men jag tycker att jag gör mycket nytta som specialpedagog och är så glad att jag gick den utbildningen.
Jag har mött kollegor som är mer av den andra kategorin som du beskriver, så jag håller helt med om att det finns sådana som "flydde" lärarjobbet också.
Däremot tycker jag du är onödigt nedvärderande mot dina kollegor som är specialpedagoger. De kan vara otroligt BRA specialpedagoger även om de inte orkade fortsätta som lärare. De kan också ha varit oerhört bra lärare först, men kanske inte sista åren innan de bytte jobb - och då är det bra att man byter jobb. Tycker nog att det är rätt arrogant av dig att så kategoriskt se ned på dina kollegor.
Ser du egentligen vad de gör när de har stöd med elever som du som lärare inte hinner med i klassrummet? Vet du hur de handleder annan personal? Är du med överallt och iakttar? Nej, tänkte väl det.
Dessutom gör specialpedagoger väldigt mycket annat arbete på organisatorisk nivå tex, och tro mig, merparten är sånt som lärare aldrig ser att vi gör (ex driver skolutveckling tillsammans med skolledningen) . Det du skriver med sådant förakt om utredningar tex, visar bara att du har dålig insyn i vad en specialpedagog lägger tid på - och allt man gör ska gynna elever både på individ- eller gruppnivå. Det låter på dig som om du anser att utredningar är onödiga? Var har du ditt fokus, för inte är det på den enskilda elevens behov i alla fall.
Dessutom är det mesta stöd som riktas mot enskilda individer speciallärare som sköter, inte specialpedagoger. Vet du skillnaden?
Visst finns det folk som inte ska arbeta inom skolan och kan söka andra branscher, där håller jag också med dig. Frågan är om DU ska jobba inom skolan när du har så snäv syn på vilka yrkesgrupper som gör nytta i skolan. Man måste kunna samarbeta väl i skolan men det kan du nog inte om du föraktar vissa av dina kollegor?
-
Denna parodi är ganska träffsäker på det ni berättar om lärare. ganska roligt med läraren Mikael, han tvingas vara finska lärare. vilket är även sant. men svaret är roligt.
-
Skulle tro att lärarbristen är en del av problemet.
Däremot undrar jag om du åsyftar specialpedagog eller speciallärare? -
Hur skulle de få slippa vissa moment? Det kan inte fungera så.
-
Anonym (...) skrev 2023-03-04 16:10:55 följande:
Jag håller med dig om mittendelen om specialpedagoger faktiskt. Jag är själv specialpedagog och hör till den kategorin som blev så intresserad av det hela att jag gick utbildningen och sedan bytte från att vara lärare. För mig handlar det inte ett dugg om att inte orka eller vilja vara lärare, utan att det här intresset snarare tog överhanden. Jag skulle kunna ta en lärartjänst i morgon, för jag tycker det är roligt att vara lärare, men jag tycker att jag gör mycket nytta som specialpedagog och är så glad att jag gick den utbildningen.
Jag har mött kollegor som är mer av den andra kategorin som du beskriver, så jag håller helt med om att det finns sådana som "flydde" lärarjobbet också.
Däremot tycker jag du är onödigt nedvärderande mot dina kollegor som är specialpedagoger. De kan vara otroligt BRA specialpedagoger även om de inte orkade fortsätta som lärare. De kan också ha varit oerhört bra lärare först, men kanske inte sista åren innan de bytte jobb - och då är det bra att man byter jobb. Tycker nog att det är rätt arrogant av dig att så kategoriskt se ned på dina kollegor.
Ser du egentligen vad de gör när de har stöd med elever som du som lärare inte hinner med i klassrummet? Vet du hur de handleder annan personal? Är du med överallt och iakttar? Nej, tänkte väl det.
Dessutom gör specialpedagoger väldigt mycket annat arbete på organisatorisk nivå tex, och tro mig, merparten är sånt som lärare aldrig ser att vi gör (ex driver skolutveckling tillsammans med skolledningen) . Det du skriver med sådant förakt om utredningar tex, visar bara att du har dålig insyn i vad en specialpedagog lägger tid på - och allt man gör ska gynna elever både på individ- eller gruppnivå. Det låter på dig som om du anser att utredningar är onödiga? Var har du ditt fokus, för inte är det på den enskilda elevens behov i alla fall.
Dessutom är det mesta stöd som riktas mot enskilda individer speciallärare som sköter, inte specialpedagoger. Vet du skillnaden?
Visst finns det folk som inte ska arbeta inom skolan och kan söka andra branscher, där håller jag också med dig. Frågan är om DU ska jobba inom skolan när du har så snäv syn på vilka yrkesgrupper som gör nytta i skolan. Man måste kunna samarbeta väl i skolan men det kan du nog inte om du föraktar vissa av dina kollegor?
Jag hårddrar det naturligtvis. Jag menar inte att specialpedagoger gör ett dåligt jobb, det är inte det jag säger. Det jag säger är att man kansle inte hade kapaciteten att göra ett bra jobb som lärare och blev specialpedagog istället Där kanske man gör ett utomordentligt gott arbete, men faktum kvarstår att man borde väl i grunden vara bra på själva hantverket att vara lärare innan man ska handleda andra.
Klart att utredningar och övergrioande planering behövs. Der änder jag mig inte emot alls.
-
Det är avgjort inte ett yrke som passar alla, men när man har klarat av det alldeles utmärkt för 5, 10 eller 15 år sedan, men det känns fullständigt ohållbart idag på grund av organisation, elevunderlag och arbetsbelastning, då kanske något är fel där.Flaffe skrev 2023-03-04 15:50:11 följande:Lärare som inte orkarKommer säkert väcka ilska med detta inlägg men det här är något jag funderat på och slås av.Inte sällan läser man inlägg här från sönderstressade lärare som inte orkar, måste sjukskrivas på hel- eller deltid, måste få anpassade arbetsuppgifter etc. Hemska tanke, men läraryrket är kanske inte för alla? Själv jobbade jag några år på mellanstadiet och vantrivdes oerhört. Hade jag inte fått jobb på högstadiet tror jag inte att jag jobbat kvar som lärare. Detta beror inte främst på arbetsvillkoren utan på att den typen av upplägg som är på mellanstadiet passar helt enkelt inte mig. Det är inte främst arbetsgivarens fel utan att jag helt enkelt inte passar för det jobbet. Då kan jag inte, enligt mig, kräva att få anpassade arbetsuppgifter för att jag inte ska må dåligt. Detta går då ut över övriga kollegor som får ökad arbetsbörda eftersom jag måste ?slippa? vissa moment. Antingen får jag söka mig vidare eller sluta. Läraryrket är kanske inte för alla, alla har kanske inte den kapacitet eller förmåga som krävs. Det kan inte vara en mänsklig rättighet att få arbeta som lärare.Den andra reflektionen är fenomenet att vissa som inte klarar/orkar läraryrket ska gå vidare och bli specialpedagoger. Som att svära i kyrkan, men min bestämda uppfattning är att specialpedagoger kan grovt delas in i två kategorier. Folk som brinner för pedagogiska frågor och var duktiga lärare i klassrummet och (tyvärr majoriteten) såna som flytt klassrummet för en lugnare tillvaro. Dessa mindre lyckade lärare som själva inte gjorde succé i klassrummet ska alltså ta hand om de elever som behöver som mest stöd och ska dessutom handleda sina lärarkollegor. Jag, som klarar de flesta situationer i klassrummet, ska alltså handledas av en person som själv inte klarade av jobbet? De som själva inte klarar jobbet ska dessutom belönas med högre lön! Jag brukar göra jämförelsen med ett fotbollslag. I ett fotbollslag går det ut på att spela, göra mål och vinna matcher. Är du inte tillräckligt bra, får du inte vara med. Någon av de spelarna som inte platsar kanske istället blir materialförvaltare och fixar utrustning, dryck, tvättar matchställ etc. En helt befängd tanke vore att materialförvaltaren, hur bra den än är på sin uppgift, skulle få bättre betalt än spelaren som gör många mål. Huvudsyftet med verksamheten är fotboll, inte tvätta tröjor. Huvuduppgiften i skolan är undervisning av klasser, INTE tre elever i en skrubb som behöver extra stöd eller för den delen att skriva utredningar.De lärare som inte orkar/klarar jobbet kanske vi borde tänka annorlunda kring. Vi behöver fler duktiga lärare, inte fler lärare som inte klarar jobbet och behöver anpassade arbetsuppgifter.Tack för ordet.
Jag har svårt att se mig jobba med något annat och alltid trott att jag ska jobba som lärare till sjuttioårsåldern. Idag tvekar jag på om det kommer att gå. Jag har läst en in speciallärarutbildning vid sidan av, lite för att ha en backup som inte innebär kraftig lönesänkning. Jobbar inte som det, än. Vill egentligen inte.
Många, många kollegor är väldigt slitna idag. Lösningen är vare sig att dessa skolor om sig till specialpedagoger eller att de slutar som lärare för "de inte passar". -
Tycker du tänker väldigt fel kring det här..
Problemet är inte att lärare är svaga i huvudet för då hade vi haft lika stora problem med att få in några lärare förr.. Problemet är att lärare inte får kasta ut elever ur klassrummen när dom inte kan bete sig.
Varför ska dom arbeta på ett skitställe med era skitiga och ouppfostrade ungar, om ni medvetet sedan sätter upp regler som ska se till att den ska bli helt maktlös i sina egna arbetsrum?
Hade du själv varit lärare istället för en simpel mongoloid industriarbetare.. Så hade du förmodligen efter 3dje dagen funderat på om det är lika bra att spränga hela jävla klassrummet i luften.
Och så såg det garanterat inte ut för några lärare förr..
Lol.... Industriarbetare.. -
Anonym (...) skrev 2023-03-04 16:10:55 följande:
Givetvis spetsar jag till det, men det finns tyvärr många lärare som inte är bra. Så länge dessa är såpass många som de är, spelar det Ingen roll hur vi höjer löner eller inför karriärtjänster. Lärare som inte klarar att skriva ett veckobrev utan en massa särskrivningar och syftningsfel kommer respekten vara låg. Detta borde vara grundläggande kunskaper för alla lärare.
Jag säger inte att dåliga lärare blir dåliga specialpedagoger. Men det borde vara grundläggande krav för alla specialpedagoger att de i botten är
omvitttat skickliga lärare. Der skulle höja statusen och respekten för yrket. Specialpedagogerna borde vara gräddan av svensk lärarkår, inte bottenskrapet som valde det som en flyktväg.
Många specialpedagoger är nog bättre specialpedagoger än de var lärare, men jag tror du förstår min poäng.
-
Det här är inte så PK men efter vad jag hört kan läraryrket vara underbart eller en mardröm beroende på om man är i ett övre medelklassområde eller en förort. Det är som två helt olika yrken, och bara för att du inte trivs med yrket i en förort så behöver inte det betyda att du inte trivs med yrket.
Har en vän som gått från att hata sitt jobb till att älska sitt jobb genom att byta skola. -
Är väl medveten om skillnaden, men principen för båda yrkesvalen är ofta samma. Vissa är genuint pedagogiskt intresserade medan många flyr. Finns tom flera trådar här på fl om lärare som funderar på denna reträttväg.Anonym (U) skrev 2023-03-04 16:28:32 följande:
Skulle tro att lärarbristen är en del av problemet.
Däremot undrar jag om du åsyftar specialpedagog eller speciallärare?
-
Just precis så går det till. Var en usel mentor några år så får vi se om du behöver vara mentor sen. Var dåligt planerad och ha kaosartade lektioner så får vi se om du inte får en anpassad tjänst.Flaffe skrev 2023-03-05 09:29:41 följande:Är väl medveten om skillnaden, men principen för båda yrkesvalen är ofta samma. Vissa är genuint pedagogiskt intresserade medan många flyr. Finns tom flera trådar här på fl om lärare som funderar på denna reträttväg.
-
Tow2Mater skrev 2023-03-04 16:36:12 följande:
Hur skulle de få slippa vissa moment? Det kan inte fungera så.
Råkade klistra in detta sva fel så postar det igen.
Just precis så går det till. Var en usel mentor några år så får vi se om du behöver vara mentor sen. Var dåligt planerad och ha kaosartade lektioner så får vi se om du inte får en anpassad tjänst. -
Detta debatteras om och om igen. Jag ser inget fel i att studera vidare till spec så länge du kan läraryrket. Det är inte ditt fel att du inte lyckas vara en superlärare om systemet har fallerat och det råder kaos i skolan. Du kan vara en bra lärare ändå men når inte fram pga jätteklasser med massor av diagnoser, specialanpassningar, oroliga individer med alla möjliga bakgrunder, obefintligt med tid för att planera något vettigt etc etc och ingen hjälp med att ro detta framåt. Har inte alla vid det här laget läst hur det är med skolan??
Så nej, jag ser inget fel med att byta till spec så länge du faktiskt vet att du är en bra lärare i grunden och vill jobba kvar i skolan fast inte orkar i klassrummet. Det är bara tråkigt med alla som tycker att man är ful som gör så.
-
Inom yrken utan krav på utbildning så får man sparken om man inte är bra på jobbet.Flaffe skrev 2023-03-05 12:03:31 följande:
Råkade klistra in detta sva fel så postar det igen.
Just precis så går det till. Var en usel mentor några år så får vi se om du behöver vara mentor sen. Var dåligt planerad och ha kaosartade lektioner så får vi se om du inte får en anpassad tjänst.
Varför kan man inte applicera det på alla yrken?
Är en universitetsutbildning så oumbärlig att du får jobba kvar med 'anpassade uppgifter'?
Helt otroligt!