Anonym (EvelinaUdd) skrev 2023-03-04 17:29:03 följande:
Vad krävs för att du skall blocka någon?
Idag används ju den funktionen på olika sätt. Jag uppfattar att man blockar istället för att säga att man inte vill dejta mer, till att slippa en diskussion man inser att man inte kommer att vinna, när man inte orkar prata mer? till att personen faktiskt trakasserar en, hotar eller är riktigt otrevlig.
Senast jag blockade nån var trakasserier från ett ex
senast jag blev blockad var ett annat ex jag kommit på att ljuga för mig, han valde att blocka mig. När jag undrade varför ord och handling inte stämde överens.
Vad krävs för dig? Och när blev du det senast?
När det handlar om mina personliga konton blockar jag bara uppenbara fejkprofiler, spam/scam, okända män som kontaktsöker, och så vidare. I teorin skulle jag väl blocka någon som verkligen trakasserar/stalkar/hotar mig, men det har aldrig hänt.
Jag klan tycka att det är löjligt, svagt och/eller fegt att blocka någon för att man inte orkar avsluta en relation ordentligt eller för att någon har andra åsikter. Personer som beter sig på det sättet förlorar jag respekt för.
Jag är administratör för ett antal FB-grupper, och där blockar jag relativt ofta. I majoriteten av fallen är det olika typer av spam/fejkkonton, men det händer att jag blockar medlemmar som inte följer gruppens regler, ägnar sig åt personangrepp, ofta går off topic, och liknande.