• Anonym (EvelinaUdd)

Vad krävs för att du skall blocka någon?

Idag används ju den funktionen på olika sätt. Jag uppfattar att man blockar istället för att säga att man inte vill dejta mer, till att slippa en diskussion man inser att man inte kommer att vinna, när man inte orkar prata mer? till att personen faktiskt trakasserar en, hotar eller är riktigt otrevlig.

Senast jag blockade nån var trakasserier från ett ex

senast jag blev blockad var ett annat ex jag kommit på att ljuga för mig, han valde att blocka mig. När jag undrade varför ord och handling inte stämde överens. 

Vad krävs för dig? Och när blev du det senast? 

• Svar på tråden Vad krävs för att du skall blocka någon?
  • Anonym (...)

Jag har enbart blockat när de ringer från olika försäljare på telefonen, typ elavtal och sånt. 
    jag har aldrig blockat någon på tex messeneger eller Facebook (eller jo, nu ljuger jag. Ett par sådana där amerikanska pilot/militär-profiler har jag blockat). Om någon blockat mig? Ingen aning. 

• Anonym (Hades)

Jag blockar aldrig utan att avsluta korrekt. Sen kan jag blocka dom efter en tid om dom inte fattar vinken utan tror man ska ändra sig eller så blockar jag för jag vill slippa se dom online i messenger (gäller även de som valt att avsluta med mig).
    hade önskat att det fanns ett sätt att rensa gamla kontakter (som man inte är fb vän med) där inne utan att behöva blocka.

• Anonym (EvelinaUdd)
    Anonym (Hades) skrev 2023-03-04 17:44:56 följande:

Jag blockar aldrig utan att avsluta korrekt. Sen kan jag blocka dom efter en tid om dom inte fattar vinken utan tror man ska ändra sig eller så blockar jag för jag vill slippa se dom online i messenger (gäller även de som valt att avsluta med mig).
    hade önskat att det fanns ett sätt att rensa gamla kontakter (som man inte är fb vän med) där inne utan att behöva blocka.

Tror att man skall ändra sig? Du menar om du gjort slut och de önskar att du vill ge en chans till? 

Cred att du väljer att avsluta korrekt och inte bara blocka dig ur situationen såsom många fega män gör.

• Anonym (EvelinaUdd)
    Anonym (...) skrev 2023-03-04 17:32:31 följande:

Jag har enbart blockat när de ringer från olika försäljare på telefonen, typ elavtal och sånt. 
    jag har aldrig blockat någon på tex messeneger eller Facebook (eller jo, nu ljuger jag. Ett par sådana där amerikanska pilot/militär-profiler har jag blockat). Om någon blockat mig? Ingen aning. 

Ja, spam osv blocka jag också. 
  • Anonym (Lilo)

Har blockat två fd vänner som jag hjälpt jättemycket men som sen var respektlösa och inte hörde av sig på nästan ett år när deras liv funkade igen.

Annars bara män som skriver snusk, skickar dicpics osv.

Min förra profilbild drog inte åt sig sånt för där såg jag ut som min ålder, men nu har jag valt en hipp/ung frisyr så nu är det fullt snurr igen.

• Anonym (kleo)

Blockar sällan men nu har det varit två gånger i rad, senaste gången jag blockade var en tjejkompis från nätet som jag inte träffat. Vi bestämde träff och hon dök inte upp. Hon lurade alltså dit mig och jag fick stå och vänta i kylan. Jag skrev till henne och frågade varför hon inte avbokat, hon bara öppnade och svarade inte på mitt meddelande. Så några dagar senare skrev jag att hennes beteende inte är okej osv, sen några dagar senare så såg jag att hon bara hade öppnat det men då blockerade jag henne. Hon la ut storys och sånt och orkade inte se på spektaklet. 

Gången tidigare var det en kille som jag sa att vi borde sluta snacka, men jag lät honom vara kvar på snap för jag rensar sällan. Sen några veckor senare så skrev han och jag orkade verkligen inte, han visste ju att jag inte ville prata så jag blockerade honom.

• Anonym (senaste)

De senaste 6 jag blockade:

Telefonförsäljare - blockar alltid
    Scammer - blockar alltid
    Mamma - behövs i perioder då hon har svårt att acceptera saker och låta bli att terra mig
    Creep på forum - blockar alltid
    Barnslig idiot på dejtapp - Blockar när jag märker den där barnsligheten
    "Alfahane" på dejtapp - tack, jag vill inte bli ägd av dig eller någon annan

Rent allmänt krävs det faktiskt inte så mycket för att jag ska blocka, de flesta är idioter.

• lövet2

Jag blockar män som kommer med diverse förslag. Som frånskild är man tydligen lovligt byte för alla.

• BaraLillaJag84

Jag är flitig blockare på sociala medier, speciellt på facebook! Jag blockar de som inte ska ha insyn i mitt liv. Taggar man någon så ser ju alla deras vänner det och det är inte alltid det angår dem vad jag gör! Mamma fattar inte riktigt det här med facebook och addar gladeligen folk åt höger och vänster. Jag vill inte att hennes töntiga gamla vänner ska kommentera mina bilder bara för att jag taggat henne där, t.ex.

• Citronella

Jag blockerar bara försäljare och scammers, jag har aldrig blockerat en riktig person eller vad man ska säga. 

• Embla twopointoh
    Anonym (EvelinaUdd) skrev 2023-03-04 17:29:03 följande:
    Vad krävs för att du skall blocka någon?

Idag används ju den funktionen på olika sätt. Jag uppfattar att man blockar istället för att säga att man inte vill dejta mer, till att slippa en diskussion man inser att man inte kommer att vinna, när man inte orkar prata mer? till att personen faktiskt trakasserar en, hotar eller är riktigt otrevlig.

Senast jag blockade nån var trakasserier från ett ex

senast jag blev blockad var ett annat ex jag kommit på att ljuga för mig, han valde att blocka mig. När jag undrade varför ord och handling inte stämde överens. 

Vad krävs för dig? Och när blev du det senast? 

När det handlar om mina personliga konton blockar jag bara uppenbara fejkprofiler, spam/scam, okända män som kontaktsöker, och så vidare. I teorin skulle jag väl blocka någon som verkligen trakasserar/stalkar/hotar mig, men det har aldrig hänt.

Jag klan tycka att det är löjligt, svagt och/eller fegt att blocka någon för att man inte orkar avsluta en relation ordentligt eller för att någon har andra åsikter. Personer som beter sig på det sättet förlorar jag respekt för.

Jag är administratör för ett antal FB-grupper, och där blockar jag relativt ofta. I majoriteten av fallen är det olika typer av spam/fejkkonton, men det händer att jag blockar medlemmar som inte följer gruppens regler, ägnar sig åt personangrepp, ofta går off topic, och liknande.
Svar på tråden Vad krävs för att du skall blocka någon?