• ragnvaldigur

Hör musik konstant i huvudet. Fler?

Hej alla.

Är man/kille på 30+.

Jag har i hela mitt liv alltid hört massa musik och låtar. Jag TÄNKER alltså inte på en låt för nöjes skull, utan jag HÖR olika låtar spelas upp. Hela tiden.

Ibland är det högljudda röster som pratar om allt möjligt men oftast är det just musik.
    Har svårt för att somna, läsa böcker och lyssna på när nån pratar. Får ofta höra att jag är disträ, dålig lyssnare, dagdrömmare m.m. Och det beror nog på min interna jukebox som konstant går på shuffle. Utåt sett så jag lugn och trygg men i huvudet nåt helt annat.
    Just nu i skrivande stund så hör jag "de va la gött, de vaaa la gött de". Nån jobbig låt med rally har jag för mig :/

Finns det fler som har samma problem och hur har ni löst det isf?

• Svar på tråden Hör musik konstant i huvudet. Fler?
  • Lynx123

Mycket vanligt fenomen som kallas Brainworm på engelska. Wikipedia har en rätt bra artikel på engelska som kan bli en introduktion för dig.

• Anonym (ol)

Jag har adhd och har samma problem. men det kommer oftast om jag är stressad eller inte sovit tillräckligt. Bästa sättet att bli av med det är om jag lyckas sova lite extra eller drar ner på stress. Ibland med medicin.

• Anonym (Jag också)

Jag hör också musik i huvudet hela hela tiden. Jag såg en meme en gång som sa något i stil med "det är som att ha 50 tabbar i webbläsaren öppna och några av dom har ljud" så är det i mitt huvud, musik, inre dialog, tankar, scenarion etc etc.

Detta låter kanske märkligt. Men när jag har svårt att sova när det "låter för mycket" så visualiserar jag en gammal radio med där jag vrider ner volymen på en volymknapp/vred😅 

Det är ett tips som funkar för mig 😊

• Carolatom07

Jag får av någon anledning ofta låtar jag inte gillar i huvudet, så då brukar jag ofta kontra med att lyssna på musik/ låtar jag gillar.

Det brukar hjälpa för stunden.

Jag tror också att många av oss har vad som kan upplevas som tankar som skriker med "högre röst", ibland negativa tankar som verkar vara avsedda att trycka ner oss. Hjärnan är komplex och det sägs ju att man inte alltid ska tro på vad man tänker.

Det sägs ju t.ex. att tvångstankar blir starkare ju mer man försöker tränga bort dem. Även om man säger "håll käften" till tankar som är obehagligt negativa så har de en tendens att komma tillbaka med större styrka.

I perioder i mitt liv har jag lidit av detta, ofta i perioder när jag mått sämre. När jag börjar må bättre igen och jag börjar uppleva livet som mer behagligt och tillfredsställande brukar det där försvinna.

• Anonym (Kii)

Läs om musical tinnitus, musical hallucination, musical ear syndrome. 

• Anonym (Kii)
    Lynx123 skrev 2023-03-05 15:56:43 följande:

Mycket vanligt fenomen som kallas Brainworm på engelska. Wikipedia har en rätt bra artikel på engelska som kan bli en introduktion för dig.

Nja, earworm eller brainworm innebär att man tänker på musiken, inte att man hör den. 
  • ragnvaldigur
    Anonym (ol) skrev 2023-03-05 16:51:55 följande:

Jag har adhd och har samma problem. men det kommer oftast om jag är stressad eller inte sovit tillräckligt. Bästa sättet att bli av med det är om jag lyckas sova lite extra eller drar ner på stress. Ibland med medicin.

Jo jag har funderat kring ADD i mitt fall, för jag är inte högenergisk.
    Anonym (Jag också) skrev 2023-03-05 17:18:12 följande:

Jag hör också musik i huvudet hela hela tiden. Jag såg en meme en gång som sa något i stil med "det är som att ha 50 tabbar i webbläsaren öppna och några av dom har ljud" så är det i mitt huvud, musik, inre dialog, tankar, scenarion etc etc.

Detta låter kanske märkligt. Men när jag har svårt att sova när det "låter för mycket" så visualiserar jag en gammal radio med där jag vrider ner volymen på en volymknapp/vred😅 

Det är ett tips som funkar för mig 😊

Tack för tipset!
    Carolatom07 skrev 2023-03-05 17:30:14 följande:

Jag får av någon anledning ofta låtar jag inte gillar i huvudet, så då brukar jag ofta kontra med att lyssna på musik/ låtar jag gillar.

Det brukar hjälpa för stunden.

Jag tror också att många av oss har vad som kan upplevas som tankar som skriker med "högre röst", ibland negativa tankar som verkar vara avsedda att trycka ner oss. Hjärnan är komplex och det sägs ju att man inte alltid ska tro på vad man tänker.

Det sägs ju t.ex. att tvångstankar blir starkare ju mer man försöker tränga bort dem. Även om man säger "håll käften" till tankar som är obehagligt negativa så har de en tendens att komma tillbaka med större styrka.

I perioder i mitt liv har jag lidit av detta, ofta i perioder när jag mått sämre. När jag börjar må bättre igen och jag börjar uppleva livet som mer behagligt och tillfredsställande brukar det där försvinna.

Jo jag tänker nog nästan dagligen kring "vad ska jag göra med mitt liv". Har gjort en hel del saker men så fort jag landar nånstans så tänker jag på "nästa grej". Kanske blir nån inre stress av det som stressar hjärnan. Men musiken fanns ju även i hjärnan i yngre år när jag var mer tillfreds med livet än nu.

• Lynx123
    Anonym (Kii) skrev 2023-03-05 17:37:26 följande:
    Nja, earworm eller brainworm innebär att man tänker på musiken, inte att man hör den. 
    Man tror faktiskt att man hör den. Har själv alltid haft det och kan vara jätteirriterande. Det enda som brukar hjälpa mig är att lyssna på något annat.
  • Anonym (Kii)
    Lynx123 skrev 2023-03-05 20:17:25 följande:
    Man tror faktiskt att man hör den. Har själv alltid haft det och kan vara jätteirriterande. Det enda som brukar hjälpa mig är att lyssna på något annat.

Du hör den alltså så tydligt att du tex tror att musiken spelas på radio och du försöker stänga av den? I så fall är det nog snarare en hallucination du har. 

När vi andra (eller tja, jag iaf) har en earworm (en låt på hjärnan) minns vi hur den låter, tänker på den, den dyker upp i minnet om och om och om igen. Jag hör den inom mig. Men den låter inte på samma sätt som ngt jag spelar upp i tex mobilen gör. Det är uppenbart att det är ett ljudminne jag har och att ingen annan kan höra det. 

Jag kan också framkalla visuella minnen och se saker för mitt inre. Men jag har en gång haft en synhallucination och det var verkligen något helt annat. Hade jag inte insett att det var en hallucination pga att det jag såg var orimligt hade det passerat som lika verkligt som allt annat omkring mig just då. Jag tänker mig att skillnaden mellan en earworm och en musikhallucination är liknande. Men jag är ingen expert och är ödmjuk inför möjligheten att jag kan ha fel! :) 

• Aniiee

Same. Jag skyller på att jag är allmänt knäpp 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Hör musik konstant i huvudet. Fler?