• Anonym (ts)

Någon som vet ett bra GRATIS virusprogram?

Som rubriken lyder. Har absolut inga pengar att betala för, inte ens en enda krona. Men jag har virus i datorn och jag behöver använda dator för jobb. 

Hjälp mig - please...

• Svar på tråden Någon som vet ett bra GRATIS virusprogram?
  • EnAnonumius
    Anonym (ts) skrev 2023-03-06 08:21:16 följande:
    Någon som vet ett bra GRATIS virusprogram?

Som rubriken lyder. Har absolut inga pengar att betala för, inte ens en enda krona. Men jag har virus i datorn och jag behöver använda dator för jobb. 

Hjälp mig - please...

Avira antivirus:  är ett bra gratis virus program

https://www.avira.com/
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2023-03-06 08:21:16 följande:

Hjälp mig - please...
    Har du inte Windows defender på redan?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (ts)
    klyban skrev 2023-03-06 12:03:01 följande:
    Har du inte Windows defender på redan?
    Ingen aning, har inte haft datorn så länge och fått den av en f.d vän.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2023-03-06 12:13:22 följande:
    Ingen aning, har inte haft datorn så länge och fått den av en f.d vän.

Tryck förstoringsglaset och skriv in Windows defender, och titta på inställningarna.

Du kan också titta så du inte redan har ett annat virusprogram på och har för man kan se dom i defender också, annars tryck ctrl+alt+delete EN GÅNG, två ggr stänger av datorn.
    Där kan du titta i programlistorna och se manuellt om nått är på där.

Alternativ visa dolda ikoner nere till höger, och dra din mus över var och en, så om det finns nått, så bör det synas där om de finns.

Sen säkert nått mer som jag glömt, men då påminner någon annan om detta hoppas jag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Fontana

Ja, ett virus-program vill du inte ha. Det du söker är ett antivirus-program. (ja, jag vet - språkpolis jag.)

På min Mac har jag Avast Security. Finns för Pc/Windows också. Letar efter virus och trojaner vid Genomsökning och varnar om man kommer in på smittade webbsidor. Programmet har funnits i många år och verkar fungera bra. Det finns en gratisversion -kör jag - men sedan finns det Premiumversioner som kostar pengar. 

Börja med gratisversionen, spännande att se om den hittar något olämpligt.

Jag kör också programmet Malwarebytes. Finns också för både Mac och Windows. Och i gratis- och betalversioner.

Svar på tråden Någon som vet ett bra GRATIS virusprogram?