Hur långt blir barnet?
Jag har hört att det ska finnas en formel där barnets längd vid en viss ålder används för att räkna ut ungefär hur lång hon eller han blir som vuxen. Kanske en skröna, men är det någon som känner till hur uträkningen går till?
Jag har hört att det ska finnas en formel där barnets längd vid en viss ålder används för att räkna ut ungefär hur lång hon eller han blir som vuxen. Kanske en skröna, men är det någon som känner till hur uträkningen går till?
På bvc använder de någon slags formel baserat på föräldrarnas längd... men det är +-10cm.
Om uträningen visar att barnet kommer bli 165, så kan det lika gärna bli 155 eller 175 (enligt den formeln).
Vet att de kan räkna ut det genom morslängd, farslängd sedan var det gånger el. minus el. ngt. och så genom två tror jag... vet att jag har det ngn.stans... ska se om jag kan hitta det... Jag har nämligen blivit "uträknad" då jag var yngre för de trodde jag stannat i växten...
Den känner jag inte till men jag har hört följande formel:
Tag mammans längd+pappans längd. Dela resultatet med 2. Lägg till 6,5 cm om det är en pojke, dra från 6,5 cm om det är en flicka. Där har du barnets längd som vuxen plus/minus 10 cm!
Den stora marginalen gör resultatet rätt värdelöst, vår dotter ska t.ex. bli 165-185 cm, det hade vi kunnat lista ut utan en formel. Men lite kul är det i alla fall
Mamma+pappas längd delat med två- Summan +10 om det e en poj, - 10 om det är en tjej ... men då är det en felmarginal på 10 cm
en annan är att man tar barnets längd vid 2 år *2...
Jag har för mig att jag har hört någonstans att barnet "ska bli" dubbelt så långt som det är vid en viss ålder. Men ja tror inte det är någont vetenskapligt, säkert bara en myt, å inge spännande heller när ja inte ens kommer ihåg vilken ålder det var. :)
Jag har hört att barnen blir ca dubbelt så långa som dom är när dom är två år. Det stämmer ganska bra på mina.
Sonen: 91 cm x 2 = 182 (hans längd idag när han är 16 år är 182 cm)
Dottern: 87,5 cm x 2 = 175 cm (hennes längd idag när hon är 14 är 175 cm)
Nu kommer dom kanske att växa lite till men jag hoppas inte det. Iaf inte dottern för dom kommer hon att bli ovanligt lång för en tjej + att hon redan har 43 i skor.
Min bvc-sköterska sa att hon brukar räkna barnets längd vid 1 års ålder plus 100 cm för att få fram en bild av den vuxna längden. Hon har över 30 års erfarenhet av sitt yrke och är den goaste sköterskan på hela vc (jobbar även som distriktssköterska).
hmm... undrar om jag bara var 65cm vid 1 års ålder? Å det finns ju de som bara är 155cm långa som vuxna... hmmm... å de som är 190... var de 90 vid 1 års ålder? yikes!
Föräldrarnas längd är nog bästa indikationen för barnens vuxna längd tror jag.
Man växer ca 8 cm per år fram till puberteten alltså beror det på om den kommer tidigt eller sent i livet.
Stämmer rätt bra på barndomskompisar som jag räknat lite på.
Om man vill räkna på sina barn så kommer dom OFTAST i puberteten ungefär vid samma tid som du=tjej och som pappan =kille.