Hur långt blir barnet?
Jag har hört att det ska finnas en formel där barnets längd vid en viss ålder används för att räkna ut ungefär hur lång hon eller han blir som vuxen. Kanske en skröna, men är det någon som känner till hur uträkningen går till?
Jag har hört att det ska finnas en formel där barnets längd vid en viss ålder används för att räkna ut ungefär hur lång hon eller han blir som vuxen. Kanske en skröna, men är det någon som känner till hur uträkningen går till?
När jag var 1 år var jag 74 cm och vid 2 år 80 cm.
Så med 74 + 100 = 174 cm eller 80 * 2 = 160 cm är ju ganska stor skillnad. Och för mig stämmer det första nästan, jag är 175 cm lång.
när min son var 1 år var han 78 cm + 100 = 178 cm
när han var 2 år var han 90 cm * 2 = 180 cm
Jag är 160cm och pappa 179cm + 10 cm för kille = 179,5 cm
Då är det väl troligt att sonen blir rint 180 cm... det skiljde ju inte så mkt mellan de olika sätten
Kul! Även om det inte är 100.
beräkning av familjelängd:
pojke:
(fars längd i cm + mors längd i cm +13)/2
flicka:
(fars längd i cm + mors längd i cm - 13)/2
(källa: Barnmedicin - lindberg7lagercrantz)
Och så påverkar ju när barnet kommer in i puberteten.
Gånga vid 2 år stämmde på mig och min syster.
isåfall skulle jag vara 158... är doc 171
Emil var 91 cm då han var 2 år... 91*2 = 182 cm.
disons metod:
(192+165+13)/2 = 370/2 = 185 cm
Barnets längd vid 1 år + 100 cm ger
Emil: 178 cm
Anton: 180 cm
Så de blir troligen runt 180-185. Förhoppningsvis inte uppåt två meter som sin far
moaannie: 8 cm/år fram till puberteten?! Jag undrar jag. Emil har vuxit ca 10 cm/år hittills! Han kommer väl förhoppningsvis in i puberteten fortare då... han är nu 120 cm... säg 125 cm när han är 5 år... 10 år till till puberteten... det är en meter??! Då är han 225!
*hahaha* Kanske han kommer in i den tidigare... säg 12 år. Då är han istället runt 70 cm längre bara... 195 då
När kommer förresten pojkar normalt in i puberteten?? Det är väl runt 13-14 år va?
Den jag har hört är:
Mät barnet på 2 årsdagen
multiplicera med 2 och vóila så långt blir barnet som vuxen.
(min dotter kmr bli, KANSKE, 160 mkt möjligt eftersom jag är 152 själv)
Några olika sätt jag hittat, den sista stämde bäst på mig och mina föräldrar.
Lägg ihop båda föräldrarnas längd, dela med två. Lägg till 6,5 cm för en pojke, dra ifrån lika mycket om det är en flicka. Den summan du nu får fram är vuxenlängden plus minus tio cm.
Mammans längd + Pappans längd/2 = +0-10 cm för pojke och -0-10 cm för flicka = Vuxenlängden
1-årslängden + 100 cm = Vuxenlängden
2-årslängden gånger 2 = Vuxenlängden
För en son: lägg ihop pappans längd med mammans så kallade manliga längd (hennes längd plus 8%). Dela i två, och lägg till två centimeter.
För en dotter: lägg ihop mammans längd med pappans så kallade kvinnliga längd (hans längd minus 8%). Dela med två, och lägg till två centimeter.
makaroner: Det är givetvis ett snitt på 8 cm per år....annars bör du nog bli orolig
Det är min bvc sköterska som har berättat detta eftersom jag har varit lite orolig över längd osv. Hur jag än räknat och med vilken metod jag än använt så har det blivit olika resultat.
Enligt disons uträkning blir min son 181 cm, och det låter ju ganska rimligt
Jag tror på den!
Och enligt beräkningen på mig själv (mina föräldrars längd - 13/2) så skulle jag bli 170 cm. Stämde ganska bra, jag är 172.
Jag är lite orolig för hur lång min äldsta flicka ska bli..Hon är 12 år och redan 169 cm lång..Jag o min man är iof sig ganska långa..jag 175 cm och han 185 cm..
Hon har kommit in i puberteten..inte mens än men den är på G..samt humörsvängningar o lite oren hy vid T zonen..Hur är det egentligen..växer man mkt till efter puberteten??
heaven: Bekymra dig inte allt för mycket. Kan bara ta mig själv som exempel. Jag var 170 cm när jag började sjuan (var då 12½) och är idag "bara" 175 cm. Jag har t.ex. samma skostorlek idag som jag hade i femman...Minns inte exakt när jag kom i puberteten men det var ungefär som "alla andra", var varken först eller sist bland kompisarna. Får väl ha varit i sjätte klass någon gång.
Fler metoder än jag trodde! Även om det i slutändan visar sig att det inte stämmer är det ju spännande att testa. Min son är nu 79 cm, han är 14 månader. Jag har provat flera av uträkningarna och han ska tydligen bli mellan 176 och 184 cm som vuxen, beroende på vilken metod man använder.
Lägg ihop båda föräldrarnas längd, dela med två. Lägg till 6,5 cm för en pojke, dra ifrån lika mycket om det är en flicka. Den summan du nu får fram är vuxenlängden plus minus tio cm.
173+183/2= 178-6,5= 171,5cm
Mammans längd + Pappans längd/2 = +0-10 cm för pojke och -0-10 cm för flicka = Vuxenlängden
178-10= 168cm
1-årslängden + 100 cm = Vuxenlängden
76+100= 176cm
2-årslängden gånger 2 = Vuxenlängden
83,5*2= 167cm
För en dotter: lägg ihop mammans längd med pappans så kallade kvinnliga längd (hans längd minus 8%). Dela med två, och lägg till två centimeter.
173+168,36/2=170,68+2=172,68 cm
Det blir lite olika resultat från 167 cm till 176 cm.....men verkar ligga runt 170 iallafall, inte så förvånande fast jag trodde nog att hon skulle bli minst lika lång som mig.