• Anonym (Hmm)

Hur vet arter hur man parar sig? Vem har lärt dom.

Ja hur visste dom första människorna hur barn blir till? Förstår inte. Nuförtiden vet man ju, då man får lära sig i skolan hur det går till, men hur visste man förr? Och hur vet djuren? Dom har ju ingen som undervisar dom? Eller har dom också nån som lär ut? Men då är frågan hur visste dom från första början? Hur visste den absolut första arten? får gärna förklara vad ni tror, och håll en god ton här tack 

• Svar på tråden Hur vet arter hur man parar sig? Vem har lärt dom.
  • Idadenfina02

ingrn aning om hur de ligger till där så du är inte ensam. Nåt jag tänkt på är hur hanen vet att honan har ett hål som han ska trycka i sin i? Hur vet han det? nuförtiden har vi ju sexualkunskap för att man ska lära sig, men vet inte hur man gjorde förr. Verkar vara turen eller nåt som ledde till det. Eller gud som hjälpte människan på nåt sätt? Men hur? 

• Jemp

Instinkter. Jag känner nog inte till nån art som lär sig själva fortplantningen av andra. Men gällande andra saker, tex hur man skaffar mat, så har vissa det medfött och andra lär sig av sina föräldrar eller andra flockmedlemmar. 

• Jemp

Sen går det ju säkert att diskutera hur medvetna de är om att en parning leder till ungar. Det är nog också olika på olika arter. Många behöver också "träna" en del på både parning och ungar innan det lyckas.

• Idadenfina02

Ja jag hitta hålet. Men trodde slidhålet var själva urinröret. Trodde man kissade från slidan tills jag blev 13 år o fick lära mig va mens och sex var. Att det är där en snopp kommer in vid samlag och att man använder tampong där o så. Kände inget sexuellt i själva slidan och Är idag 23 år men känner inte att jag vill föra upp nåt i slidan, då det inte är skönt 

• Anonym (lll)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-07 05:44:38 följande:
    Hur vet arter hur man parar sig? Vem har lärt dom.

Ja hur visste dom första människorna hur barn blir till? Förstår inte. Nuförtiden vet man ju, då man får lära sig i skolan hur det går till, men hur visste man förr? Och hur vet djuren? Dom har ju ingen som undervisar dom? Eller har dom också nån som lär ut? Men då är frågan hur visste dom från första början? Hur visste den absolut första arten? får gärna förklara vad ni tror, och håll en god ton här tack 

Förlåt men haha,  det är ingen som "lär" djur, det är instinkt. 

Det är det hos oss människor också. Tänk på stenåldern - hur tror du de människorna kunde, utan skola? Vi är alla biologiska varelser och då finns det en sån inbyggd drift, annars skulle ju allla arter dö ut. 

Titta på några bra tv-program med David Attenborough så lär du dig allt om naturen. 
  • Anonym (Berta)

De ser väl andra som gör det, plus instinkter. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Berta) skrev 2023-03-07 08:28:30 följande:

De ser väl andra som gör det, plus instinkter. 

Ja måste vara så att dom ser hur andra arter gör 
  • Sk007

Jag tror att det har väldigt lite med att se hur andra gör och väldigt mycket med instinkt att göra.

• Anonym (Berta)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-07 08:53:50 följande:
    Ja måste vara så att dom ser hur andra arter gör 
    Andra arter? De har nog sin egen grupp som de lever i, med artfränder. 
  • Anonym (Berta)
    Sk007 skrev 2023-03-07 09:04:19 följande:

Jag tror att det har väldigt lite med att se hur andra gör och väldigt mycket med instinkt att göra.

Tror jag också, åtminstone vad gäller djur. (Vi människor tenderar ju att trassla till det för oss i högre grad, men två människor utan erfarenhet hade nog fattat grejen efter ett tag, de också.)
  • Anonym (Maria81)

Ja hur gör djur, instinkter. Handjuren reagerar på honors brunsttecken. Sedan går det som det går. Ibland bra ibland dåligt. 

Sedan behöver även djur träna sas, nu sker ju de mesta inom tex djuraveln via insemination, men även naturlig betäckning används ibland. Där är inte alltid helt lätt att få till det för tex hästar el kreatur. Övning ger färdighet även för djur.
    I det vilda likaså. Bland de större djur inte ovanligt med ganska svåra sparkskador osv vid betäckning. 

• Tom Araya

Alla arter med någon form av sexlust drivs av den att para sig. Kopplingen mellan sex och barnavel är det nog bara vi människor som förstår.

• Anonym (Rita)

Människan hade kunnat para sig utan sexualkunskap och helt utan att veta hur det går till och vad som händer i kroppen.

Det finns ju en film, visserligen påhittad, där två barn hamnar ensamma på en ö, när de är tonåringar råkar de ha sex och något år senare får de en bebis men har ingen aning om hur eller varför.

Att vi har sexualkunskap är ju för att vi har ett logiskt tänkande, någon gång började människan att sätta likamedtecken mellan sex och graviditet, de såg väl även hur djuren gör och att djur förökade sig.

Med tiden har människans kunskap ökat mer och mer och nu behöver vi inte våra instinkter om att para sig längre, vi har sex av många andra orsaker och vill ju gärna styra om och när det ska bli barn. Något djur inte har möjlighet till.

• Anonym (Husse)

Instinkt!
    Min lilla hanhund tränar på en kudde han har som liggplats. Han juckar samtidigt som han försiktigt biter den i andra änden. Ingen har lärt honom. Vi låter honom hållas eftersom han då inte juckar på annat. Har vi varit borta några dagar sätter han igång direkt vi kommer hem. Först mat sen kudden. Driften är stark.

• Anonym (Darwin)

Jag är mer nyfiken på att studera de arter där de inte lärt sig hur man parar sig. Hur fungerar en art där fortplantning inte förekommer?

• Anonym (Rita)
    Anonym (Darwin) skrev 2023-03-07 10:00:11 följande:

Jag är mer nyfiken på att studera de arter där de inte lärt sig hur man parar sig. Hur fungerar en art där fortplantning inte förekommer?

Den skulle såklart dö ut. Det finns ingen art där fortplantning inte förekommer. Sedan kan fortplanting se ut på en mängd olika sätt.
  • Anonym (Berta)
    Anonym (Darwin) skrev 2023-03-07 10:00:11 följande:

Så här! Fast det funkar bara på kort sikt. 

https://sverigesradio.se/artikel/3456419 

• Anonym (Bump)

Det ligger i generna hur man gör och de flesta djur gör det bakifrån. Även för människor borde det vara så men jag undrar när människan började vända på sig. Upptäckte att kyssas samtidigt var mysigt. Var det när de kom på att det var skoj och inte enbart för att befrukta.

• Sk007
    Anonym (Bump) skrev 2023-03-07 13:38:15 följande:

Det ligger i generna hur man gör och de flesta djur gör det bakifrån. Även för människor borde det vara så men jag undrar när människan började vända på sig. Upptäckte att kyssas samtidigt var mysigt. Var det när de kom på att det var skoj och inte enbart för att befrukta.

Mina gener föredrar fortfarande bakifrån. :)
Svar på tråden Hur vet arter hur man parar sig? Vem har lärt dom.