• Tue 7 Mar 2023 15:25
    1852 visningar
    8 svar
    8
    1852

    Lean matlagning

    Alltså jag vill laga god och bra mat till min familj varje dag utan att behöva stressa och minimalt med jobb. 


    Jag tänker att man skulle kunna effektivisera processen och skulle bolla idéer med någon som är inne på samma banor.
    Jag har börjat med en lista på 24 maträtter lite blandat sådant som jag vet att min familj gillar och sånt jag skulle vilja testa.

    Jag har med tre klassiska storkok på listan.

    sedan tänkte jag sätta ihop fyra veckomenyer så att det blir variation.

    steg tre blir att lägga in 5 olika inköpslistor på Willys, en för varje veckomeny och en för det vi alltid köper som frukostmat etc.

    Men man borde kunna förenklat ännu mer. Typ så att man förbereder lite av morgondagens mat samtidig. Eller så att man preppar hela veckan mat? men där tar mina idéer stop. Någon som har ett likande tänk som kan ge mig lite idéer och inspiratio? har googlat men hittar inte så mycket prepp för barnfamiljsmat.

  • Svar på tråden Lean matlagning
  • Tue 7 Mar 2023 16:00
    #4
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-07 15:33:54 följande:

    Laga allt inför veckan på söndagen, lägg i matlådor i frysen och ta fram dag för dag.


    Gör du så? Sparat du tid totalt sett eller blir det bara att du omfördelar arbetstiden från veckodag till söndag? Hur funkar det med disken? För du undan all disk i en maskin? Blir det några skalfördelar? Vilka maträtter passar att göra så med? (förutom den uppenbara köttfärssås och kycklingcurrygryta).
  • Tue 7 Mar 2023 16:11
    #5
    Lönnsirap skrev 2023-03-07 15:48:29 följande:

    Jag tänker att det finns en hel del av såkallat meal prep att hitta på nätet. För egen del lagar jag mat när jag hinner och förbereder så att vissa saker är lätta att plocka fram, och lagar sådant som tar tid när jag har tiden och orken.

    Jag tänker att det absolut finns en poäng med att börja med 4 menyer, men att det precis lika mycket handlar om att hitta en modell som fungerar i er vardag. 

    Jag tänker att din modell inte låter särskilt förenklad. Jag lagar exempelvis "protein", "grönsaker"och "kolhydrater" och "soppa". Alltså inte färdiga rätter, utan färdiga beståndsdelar.

    Så tar jag det som vi vill/behöver när vi behöver äta


    Förstår jag dig rätt. Du lagar inte mat regelbundet utan när det finns tid. Då lagar lite allt som du köpt och fryser in i måltid storlekar. Typ kokar 800 pasta på en gång. grillar en hel plåt med kycklingfilé och kokar en hel påse ris. sedan när det är dags att äta så väljer du exempel en låda grillad kycklingfilé med en låda kokta makaroner och lite kokt blomkål? 
  • Tue 7 Mar 2023 16:12
    #6
    Daisy28 skrev 2023-03-07 15:35:36 följande:

    Ska du göra något gör det ordentligt!

    Du får börja med att definiera vad som är värde och sen jobba vidare med Leanprinciperna. 


    Jag vet jag behöver lära mig😜
Svar på tråden Lean matlagning