Bettskena mot svår käkvärk??
Hej! Ska försöka sammanfatta detta och se vad ni tror och kan tipsa om. Kanske ni har erfarenheter?
Jag har en stor lagning i underkäken. En bakre tand. Den är nära nerven(pulpan?) men den nuddar den inte, men detta är anledningen till att den kan isa när jag äter varm/kall mat te.x.
Nästa steg enligt tandläkaren är att rotfylla om man får svåra besvär av den. Man vill gärna inte rotfylla om man inte har superont (enligt dom)
Nu har jag i minst 1 år ätit 1 ipren varannan till var tredje dag, pga att jag efter jag har ätit något för varmt eller för kallt får ont i högra käken upp mot tinningen. Detta går över snabbt med ipren. Alltså kopplat till denna stora lagning/nerv.
Igår på dagen efter intagit mat, fick jag panik-ont. Aldrig fått så förut. Hela högra käken och tinningen värkte. Tog full dos ipren/paracetamol men det lättade inte ens lite. Märkte att smärtan ökande ÄNNU mer om jag åt eller drack något.
Känns som det måste varit nervsmärta som vanliga värktabletter inte hjälper mot.
Igår för natten kom mamma och lämnade en oxynorm 5mg till mig som jag tog. Den hjälpte inte ens fullt ut men lindrade så jag kunde sova gott!
Idag fick jag tid hos tandläkaren. Hon säger att lagningen ser fin ut. Hon kan inte se orsaken till denna smärta, utan misstänker att jag spänner mina käkar för mycket och rekommenderar bettskena.
Jag kände mig så ledsen och frustrerad. Ska denna typ av intensiva smärta, där inte ens morfin hjälper ordentligt, där jag har svårt att sitta still, bero på tandpressning??
Bakgrund är dessutom att jag knäcker mina käkar dagligen. Har gjort sen flera år tillbaks..
Har problem med käkarna och har ont. Jag vaknar ofta på morgonen av att jag pressar ihop mina tänder så tänderna nästan gör ont. Så absolut ska jag ringa och be dom ordna en bettskena åt mig. (vägrade idag pga var så upprörd över att hon trodde min smärta skulle försvinna med en bettskena)
Men för övrigt ser hon inget som tyder på att jag pressar tänder, förutom överanstränga knakande käkmuskler. Hon kände att det knakade.
Så imorgon ringer jag för att boka tid för bettskena, har fått naproxen utskrivet och det lindrar lite. Men vad tror ni??
Kan man få såhär pass ont att inte ens oxynorm tar bort skiten?
Och all min smärta är kopplad till mat. Så fort jag äter NÅGOT nu så får jag panikont i högra ansiktshalvan.
Kan tandpressning leda till överbelastning av nerverna typ?? Att tanden blir EXTRA känslig mot värme/kyla?
Känner mig så uppgiven =( Vill bara dra ut tanden så som det känns.
Jag har sa till tandläkaren att smärtan KÄNNS för mig som att den kommer från den lagade tanden, men att jag inte är 100%, så då kan hon inte göra något nu.