Anonym (R) skrev 2023-03-08 10:49:40 följande:
Jag förstår inte varför du bryr dig om andras föräldraskap?
Jag tycker å andra sidan att det är rätt härligt att läsa om allt det du raddat upp, att läsa att folk är så måna om sina barn och bara vill det de tror är det bästa för dem. Speciellt när det gäller samsovning, då jag själv tror att ett barn mår som bäst när man följer dess behov av närhet och trygghet.
Om det handlar om att måna om sitt barn så är det väl bra, men en del sätter agendan utifrån sig själva och tvingar på barnet detta utan att vara lyhörda för vad barnet själv behöver eller vill.
Anonym (Z) skrev 2023-03-08 10:00:21 följande:
Fast vissa grejer du radar upp är väl inget särskilt? Smaksensationer från 4 månader är vad bvc rekommenderar (alltså litet slick på fingret, nått kryddmått här och där etc). Vissa barn vägrar annat än samsovning. Socker till bebisar/småbarn, varför skulle man ge det? De vet inte vad det är, ber inte om det själv, det är inget nödvändigt utan kan tvärtom vara ohälsosamt så varför ge? Att låta barnen äta själv vid 6 mån är väl inget konstigt heller. Vissa barn vägrar puréer eller klarar bitar jättefint. Så varför inte låta barnet sitta och äta själv när den kan det och är nöjd så, istället för att insistera på att mata ändå? Då kan en själv ju också fokusera på att äta sin egen mat under tiden.
Men det är just det som är grejen, att föräldrar som ser barnet som ett projekt har nåt slags förutbestämd plan för barnet utan att vara lyhörd för vad just det barnet vill eller behöver. Och om barnet inte kan eller vill det föräldern läst, tänkt ut och planerat så upplever föräldrarna stor vanmakt och känsla av misslyckande.
Istället för att tänka att, här har vi en liten människa, hen får visa mig vad hen behöver, hur hen vill sova, när hen är redo för mat och äta själv osv. Utan det blir nåt slags projekt som ska följa en redan utstakad plan, och så funkar ju oftast inte människor.