• Anonym (Olivia)

Föräldrar som är besatta av sitt föräldraskap

Jag blir nästan matt när jag ser vissa föräldrar och deras helt sinnessjuka engagemang till sina barn.

Nu pratar vi inte om att föräldrarna skjutsar barnen till fotbollsträningar utan de börjar vid förlossningen eller kanske t o m innan det?.

Dom ska babypotta, dom ska ge smakupplevelser när barnen är fyra månader, dom sönder analyserar vad barnen ska få äta, sedan vid sex månaders ålder så ska dom låta barnen äta själva. Dom ska prata på ett visst sätt med sina barn, dom ska lära sig babytecken, amma till barnen börjar högstadiet, det ska samsovas, barnen får inte äta halvfabrikat, inget socker.

Allt ska vara perfekt verkligen. Och självklart ska dom göra detta i någon sekteristisk grupp där man träffar andra föräldrar som är minst lika besatta så man kan ge råd om hur dom ska sjala sina barn eller hur man masserar bebisen.

Är detta verkligen friskt? 

• Svar på tråden Föräldrar som är besatta av sitt föräldraskap
  • Mrs Moneybags

Tja. Att få barn är jämförbart med att bli stormförälskad och då blir man lite besatt en period. Det är helt normalt, tycker jag och det är förmodligen så vi är skapta av en anledning. 

Man behöver ju inte engagera sig i andras barn eller föräldraskap. 

• Anonym (Z)

Fast vissa grejer du radar upp är väl inget särskilt? Smaksensationer från 4 månader är vad bvc rekommenderar (alltså litet slick på fingret, nått kryddmått här och där etc). Vissa barn vägrar annat än samsovning. Socker till bebisar/småbarn, varför skulle man ge det? De vet inte vad det är, ber inte om det själv, det är inget nödvändigt utan kan tvärtom vara ohälsosamt så varför ge? Att låta barnen äta själv vid 6 mån är väl inget konstigt heller. Vissa barn vägrar puréer eller klarar bitar jättefint. Så varför inte låta barnet sitta och äta själv när den kan det och är nöjd så, istället för att insistera på att mata ändå? Då kan en själv ju också fokusera på att äta sin egen mat under tiden.

• Spucks

Jag förstår inte ditt problem. Ja, det är frisk att vara mån om att ens barn växar upp hälsosamt - både fysisk och psykisk. 

• Anonym (R)

Jag förstår inte varför du bryr dig om andras föräldraskap? 

Jag tycker å andra sidan att det är rätt härligt att läsa om allt det du raddat upp, att läsa att folk är så måna om sina barn och bara vill det de tror är det bästa för dem. Speciellt när det gäller samsovning, då jag själv tror att ett barn mår som bäst när man följer dess behov av närhet och trygghet.

• EnAnonumius
    Anonym (Olivia) skrev 2023-03-08 09:20:31 följande:

Jag blir nästan matt när jag ser vissa föräldrar och deras helt sinnessjuka engagemang till sina barn.

Nu pratar vi inte om att föräldrarna skjutsar barnen till fotbollsträningar utan de börjar vid förlossningen eller kanske t o m innan det?.

Dom ska babypotta, dom ska ge smakupplevelser när barnen är fyra månader, dom sönder analyserar vad barnen ska få äta, sedan vid sex månaders ålder så ska dom låta barnen äta själva. Dom ska prata på ett visst sätt med sina barn, dom ska lära sig babytecken, amma till barnen börjar högstadiet, det ska samsovas, barnen får inte äta halvfabrikat, inget socker.

Allt ska vara perfekt verkligen. Och självklart ska dom göra detta i någon sekteristisk grupp där man träffar andra föräldrar som är minst lika besatta så man kan ge råd om hur dom ska sjala sina barn eller hur man masserar bebisen.

Fans en grej man undra över i din text,
    Varför överdriver du på ett så löjligt sätt om amning?
    Inte ens "extrema" föräldrar kommer med något som att "amma till tonåren". Bara direkt tramsigt av dig att skriva så.

Detta med hel och halvfabrikat, tja nästan allt man köper i butiken är ju hel- och halvfabrikat.
    Undantaget är väl b.la frukt/grönt, och kött.

Med det sagt..

Hur frisk är du,som klanka på det som går under normalt föräldraskap?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (nog)
    Anonym (Olivia) skrev 2023-03-08 09:20:31 följande:

Det är nog så att barn idag ses som ett livsprojekt istället för bara en (av många) naturliga delar av livet. Barnen ses som ett projekt som då ska vara perfekt och skötas enligt alla konstens regler (och gärna egna regler, för vanliga råd från BVC och liknande duger inte alltid).

De flesta som har såna föreställningar som du beskriver brukar antingen ge upp dem när barnet väl kommer och de inser att det är en liten människa, inte ett projekt de fått. Eller så får de ett väldigt jobbigt föräldraskap när de försöker vidmakthålla alla sina principer som inte alltid passar med barnet eller verkligheten. 

Jag tycker inte att det är friskt, och många av dessa föräldrar och barn hamnar hos mig i barnsjukvården när antingen de själva eller barnet kraschat under förväntningarna på det perfekta projekt-barnet. 
  • Anonym (nog)
    Anonym (R) skrev 2023-03-08 10:49:40 följande:

Jag förstår inte varför du bryr dig om andras föräldraskap? 

Jag tycker å andra sidan att det är rätt härligt att läsa om allt det du raddat upp, att läsa att folk är så måna om sina barn och bara vill det de tror är det bästa för dem. Speciellt när det gäller samsovning, då jag själv tror att ett barn mår som bäst när man följer dess behov av närhet och trygghet.

Om det handlar om att måna om sitt barn så är det väl bra, men en del sätter agendan utifrån sig själva och tvingar på barnet detta utan att vara lyhörda för vad barnet själv behöver eller vill. 
    Anonym (Z) skrev 2023-03-08 10:00:21 följande:

Fast vissa grejer du radar upp är väl inget särskilt? Smaksensationer från 4 månader är vad bvc rekommenderar (alltså litet slick på fingret, nått kryddmått här och där etc). Vissa barn vägrar annat än samsovning. Socker till bebisar/småbarn, varför skulle man ge det? De vet inte vad det är, ber inte om det själv, det är inget nödvändigt utan kan tvärtom vara ohälsosamt så varför ge? Att låta barnen äta själv vid 6 mån är väl inget konstigt heller. Vissa barn vägrar puréer eller klarar bitar jättefint. Så varför inte låta barnet sitta och äta själv när den kan det och är nöjd så, istället för att insistera på att mata ändå? Då kan en själv ju också fokusera på att äta sin egen mat under tiden.

Men det är just det som är grejen, att föräldrar som ser barnet som ett projekt har nåt slags förutbestämd plan för barnet utan att vara lyhörd för vad just det barnet vill eller behöver. Och om barnet inte kan eller vill det föräldern läst, tänkt ut och planerat så upplever föräldrarna stor vanmakt och känsla av misslyckande.

Istället för att tänka att, här har vi en liten människa, hen får visa mig vad hen behöver, hur hen vill sova, när hen är redo för mat och äta själv osv. Utan det blir nåt slags projekt som ska följa en redan utstakad plan, och så funkar ju oftast inte människor. 
  • Anonym (Anna)

Ja, jag skulle säga att det är alldeles normalt, särskilt med första barnet. Det är naturligt att man är mån om sitt barns bästa. Det fascinerande tycker jag däremot är kontrasten mellan tiden innan och efter barnets första födelsedag. 

De sex första månaderna ska barnet äta supernyttig specialmat (dvs smakisar gjorda på ekologiska grönsaker och rent kött, ingen sås, inget salt eller kryddor) medan övriga familjen äter färdigköpt korv och makaroner. Efter första året så tycker man plötsligt att barnet kan äta samma sak som övriga familjen. När barnet är 11 månader är man snudd på beredd att säga upp kontakten med svärmor för att hon doppat fingret i efterrätten och låtit barnet smaka, men så fort barnet fyllt ett och fått prova födelsedagstårta är det självklart att barnet ska få lördagsgodis, lite chips till fredagsmyset och en egen bulle när familjen fikar, tre gånger i veckan. Innan året sätts det upp skynken i vardagsrummet, för tänk vilken horrör om bebisen sitter i soffan och råkar vinkla huvudet så att blicken hamnar på tv:n när den råkar vara på. Efter året är 4 timmars skärmtid om dagen inget att oroa sig för, det är ju så utvecklande med babblarna.

• TvillingmammaVästgöte

Vissa av de saker du nämner tycker jag tillhör ett normalt och lagom engagerat föräldraskap. Tex smakportioner från ca fyra månaders ålder, äta riktig mat från sex månader. Ge barnet nyttig mat och undvika socker borde väl också vara självklart för de flesta föräldrar.

• Anonym (nog)
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-08 11:07:06 följande:

Ja, jag skulle säga att det är alldeles normalt, särskilt med första barnet. Det är naturligt att man är mån om sitt barns bästa. Det fascinerande tycker jag däremot är kontrasten mellan tiden innan och efter barnets första födelsedag. 

De sex första månaderna ska barnet äta supernyttig specialmat (dvs smakisar gjorda på ekologiska grönsaker och rent kött, ingen sås, inget salt eller kryddor) medan övriga familjen äter färdigköpt korv och makaroner. Efter första året så tycker man plötsligt att barnet kan äta samma sak som övriga familjen. När barnet är 11 månader är man snudd på beredd att säga upp kontakten med svärmor för att hon doppat fingret i efterrätten och låtit barnet smaka, men så fort barnet fyllt ett och fått prova födelsedagstårta är det självklart att barnet ska få lördagsgodis, lite chips till fredagsmyset och en egen bulle när familjen fikar, tre gånger i veckan. Innan året sätts det upp skynken i vardagsrummet, för tänk vilken horrör om bebisen sitter i soffan och råkar vinkla huvudet så att blicken hamnar på tv:n när den råkar vara på. Efter året är 4 timmars skärmtid om dagen inget att oroa sig för, det är ju så utvecklande med babblarna.

Det är ju helt normalt att en ettåring kan äta och göra annat än en sexmånaders. Och en treåring ytterligare annat, liksom en tioåring, en sextonåring och sen en vuxen. 

Om man som vuxen äter korv och makaroner så finns det väl ingen anledning att barn som kan tugga och svälja vanlig mat ska äta speciell mat? I så fall borde väl hela familjen äta annat om det nu är så illa med korv och makaroner. Bebismat är ju anpassad främst i konsistens, men även i salthalt eftersom barnets njurar inte är utvecklade helt. Men från ett års ålder kan barnet äta normalt med salt. Samma med socker, det är inte giftigt för någon ålder. Kanske onödigt, men varken mer eller mindre onödigt för barn än för vuxna. 

Så varför skulle inte barnen få fika och snacks såsom de vuxna får? Om vuxna äter det i lagom mängder så kan barnen göra det också. 

Och det där med skynke i vardagsrummet - det låter sannerligen helt vansinnigt, menar du på allvar att nån skulle göra nåt sånt?
Svar på tråden Föräldrar som är besatta av sitt föräldraskap