• Svar på tråden Har fjällsemester blivit en klassfråga?
  • PH76

Har blivit? Det har alltid varit en klassfråga, för mig som växte upp med en ensamstående mamma som arbetade som receptionist så var det väldigt tydligt under hela min uppväxt.

• TvillingmammaVästgöte

Vi har åkt varje år från 2004 till 2021. Det är dyrt att åka just på sportlovet, många åker en annan vecka. Vi har ändå oftast åkt på sportlovet och det kostar ju en del, det gör det. Idag är det ju jämförelsevis mycket billigare att flyga än det var på sjuttiotalet så jag kan tänka mig att många hellre prioriterar en vecka vid medelhavet om man inte har råd med både och. Så ja, skidsemester är nog en klassfråga idag. Liftkorten har blivit väldigt dyra. Men om man semestrar på sjuttiotalsvis, hyr stuga och äter medhavd matsäck så kan man hålla nere kostnaden. 

Vi har prioriterat fjällsemestern, det känns friskt och hälsosamt och något vi kunde göra hela familjen tillsammans.

• Mrs Moneybags
    PH76 skrev 2023-03-08 09:57:54 följande:

Har blivit? Det har alltid varit en klassfråga, för mig som växte upp med en ensamstående mamma som arbetade som receptionist så var det väldigt tydligt under hela min uppväxt.

Ja, samma här. Jag tillhörde de barn i klassen som alltid fick stanna hemma. 

Det är en klassfråga även idag och det är klart att med den nya ekonomin har de ekonomiska klassgränserna förflyttats och fler och fler får stanna hemma. 
  • Anonym (Håller med)
    PH76 skrev 2023-03-08 09:57:54 följande:

Det har väl mer eller mindre alltid varit en klassfråga?
    Det är skillnad på att åka skidor i det lokala spåret och i de lokala backarna och att hyra stuga på fjällen. Det är så jag ser det.
  • Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-08 09:51:20 följande:
    Har fjällsemester blivit en klassfråga?

https://sverigesradio.se/artikel/skidsemestern-allt-dyrare-nu-kostar-fjallveckan-en-manadslon  

Priserna ökar i fjällen tydligen. När jag växte upp på 70-talet har jag ingen bild av att det var något särskilt dyrt, då hade vi nog inte åkt. Men hur ser det ut idag, åker vanliga barnfamiljer fortfarande till fjällen eller avstår man pga prislappen?

Det har det väl alltid varit? 
  • FoxtrotCharlie

Märkligt på sätt & vis ändå att så många har möjlighet att åka. Intr bara med tanke på hur priser skenat och allt detta, utan även med tanke på att skolorna inför varje terminsstart går ut med hur restriktiva de kommer att vara med beviljande av ledigheter och att skolplikten kommer att upprätthållas till 99.9999%. Verkar va många som har kids som får ogiltig frånvaro med tanke på hur många som åker iväg på tider utanför loven. Både fjäll och solsemestrar.
    Själva är vi absolut noll intresserade av sådana semestrar. Vi åker iväg på sommarsemestern istället.

• PH76
    FoxtrotCharlie skrev 2023-03-08 12:39:42 följande:

Märkligt på sätt & vis ändå att så många har möjlighet att åka. Intr bara med tanke på hur priser skenat och allt detta, utan även med tanke på att skolorna inför varje terminsstart går ut med hur restriktiva de kommer att vara med beviljande av ledigheter och att skolplikten kommer att upprätthållas till 99.9999%. Verkar va många som har kids som får ogiltig frånvaro med tanke på hur många som åker iväg på tider utanför loven. Både fjäll och solsemestrar.
    Själva är vi absolut noll intresserade av sådana semestrar. Vi åker iväg på sommarsemestern istället.

Vi har inga problem med att barnen missar 1-3 veckor per år, de är duktiga i skolan. Skolan har sagt att de inte kommer att bevilja frånvaro men att de vet att folk kommer att göra det ändå, därför ber de att vi meddelar i förhand och inte ber barnen att ljuga om var det varit (vilket jag hoppas att inga föräldrar gör).
  • elmadumle

Vi hade absolut råd när jag var barn med både fjällsemester och utlandsresor men ingen har varit intresserad av skidåkning eller åka till varma länder, jag led inte då och inte heller nu, ingen av mina kompisar semestrade på det sättet på 70-80 talet, man gjorde annat hemma istället eller åkte på dagsturer, lekte med kompisar, umgicks med släkten, åkte till stranden och badade hela dagar när det var varmt.  Våra "stackars" nu vuxna barn har heller aldrig fått åka till fjällen eller  utomlands, de får åka själva nu om de vill. 

• Anonym (Jo)
    PH76 skrev 2023-03-08 12:46:37 följande:
    Vi har inga problem med att barnen missar 1-3 veckor per år, de är duktiga i skolan. Skolan har sagt att de inte kommer att bevilja frånvaro men att de vet att folk kommer att göra det ändå, därför ber de att vi meddelar i förhand och inte ber barnen att ljuga om var det varit (vilket jag hoppas att inga föräldrar gör).
    Det är intressant hur olika det är. Hos oss hotar de föräldrar med soc.anmälan om man gör så. I förskoleklass. 

Men till huvudfrågan. Jo, det tycker jag att det blivit. I alla fall om man tittar på de stora skidorterna. Det finns ju  mindre sådana, som inte alls har samma priser och som inte heller tillhör Skistar. 
Svar på tråden Har fjällsemester blivit en klassfråga?