• Anonym (Mat är gott)

Glöm inte bort att bjuda barnens vänner på middag!

Glöm nu gör guds skull inte bort att bjuda barnens vänner på middag varje dag. Har du flera barn så uppmuntra dem till att äta hos er fast de bor granne. Alla har ju extra korvar eller en dl ris eller makaroner att koka. Och glöm nu inte bort att det är okay om barnen äter en limpa och all frukt till mellanmål. Om du inte bjuder på middag så är du en dålig förälder och borde kölhalas. Att be barnen gå hem eller vänta i ett annat rum är en dödssynd.

Ja texten är ren satir över hur klimatet var här pp Familjeliv för ett par veckor sedan. Jag frågade i flera trådar hur det skulle bli när maten blev dyrare men nödtan ingen svarade. Istället slog sig flera för bröstet och blev otrevliga om mot dem som inte bjöd på mat varje dag och som skrev att man bara slönger i en extra korv. Det var även flera föräldrar som var okay med att barnen tig hem kompisar och åt upp saker i kylen som dkulle vara till familjen.

Hur ser situationen ut nu?
    Är det fortfarande en tävling i hur många barn man jan mätta i dagens inflation?

• Svar på tråden Glöm inte bort att bjuda barnens vänner på middag!
  • Anonym (Mat är gott)

Vas kul att så många läser.Skrattande

• PH76
    Anonym (Mat är gott) skrev 2023-03-08 11:10:31 följande:
    Glöm inte bort att bjuda barnens vänner på middag!

Hur ser situationen ut nu?
    Är det fortfarande en tävling i hur många barn man jan mätta i dagens inflation?

Jag har inte upplevt någon tävling och jag antar att detta i stor grad beror på var man bor. Vi bjuder gärna kompisar på mat om de är här (det är inte så ofta), och jag skulle bli förvånad och lite irriterad om deras föräldrar inte gjorde samma sak. De flesta har det ok ställt ekonomiskt där vi bor.
  • Anonym (kvinna....)

Nu har jag inga småbarn hemma längre. Men även om jag skulle haft det så skulle jag aldrig någonsin be barnens kompisar sitta i ett annat rum när vi andra äter middag. Då får vi fylla på med bröd eller mer pasta, potatis whatever. Vi hade löst det, även om maten är dyrare nu.

• Mrs Moneybags

Har inte förändrat mina vanor på den punkten.

Man får komplettera maten om man inte har så att det räcker. Oftast handlar det bara om en person. En person som dessutom är ett barn. Hur mycket går det åt egentligen?

• sextiotalist

För oss var middagstid avslut med kompislek.
    Så nix, väldigt sällan förekom det

Att man skulle bjuda kompisar på middag bara så där blev nytt för mig när jag började läsa på oliks forum.
    Inget jag är uppvuxen med. Alla gick hem till sig för att äta.
    Hade man kompis hemma på mat, då var det något speciellt 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag har heller aldrig bett barnens kompisar vänta i ett annat rum och skulle aldrig göra det. Det betyder inte att vi alltid bjuder. Oftast går kompisarna hem när det är dags för middag, eller så gör man upp innan.

Frukt och mackor kan vi bjuda på, men inte hur mycket som helst.

Ibland äter våra barn hos kompisar, ibland äter kompisar här, men det är inte regel. Och nej, ingen förväntar sig att man ska ha "öppet hus" samt bjuda allt och alla. Ändå har de flesta det relativt gott ställt här.

Men det är bara på FL jag läser kommentarer som "det är väl bara att slänga i en extra korv", eller "vi bjuder alltid." Kommentarer jag tycker är extra trista och verklighetsfrånvända nu när många har det tufft.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    sextiotalist skrev 2023-03-08 17:47:27 följande:

För oss var middagstid avslut med kompislek.
    Så nix, väldigt sällan förekom det

Att man skulle bjuda kompisar på middag bara så där blev nytt för mig när jag började läsa på oliks forum.
    Inget jag är uppvuxen med. Alla gick hem till sig för att äta.
    Hade man kompis hemma på mat, då var det något speciellt 

Jag och kompisar åt ibland hos varandra, men det var inte regel. Som du skriver, för det mesta skildes man åt när det var middagsdags. Det var vanligare att äta mellanmål ihop.

Har aldrig hört talas om att man förväntas bjuda hela kvarteret, eller att man är snål om man inte alltid bjuder barnens kompisar. Är född på 70-talet, uppväxt på 80-talet.
  • Anonym

Det har ju inte med snålhet att göra utan att man respekterar att barnet ska äta middag hemma hos sig.

• Anonym (Familjetid)
    Anonym skrev 2023-03-08 19:12:38 följande:

Det har ju inte med snålhet att göra utan att man respekterar att barnet ska äta middag hemma hos sig.

Exakt min tanke. Till middagen samlas vi hela familjen. Det är tid för samtal och reflektion, den tid vi har tillsammans i en annars intensiv vardag. Middag handlar inte bara om intag av föda.
  • Anonym (Inga bekymmer)

Är barnens kompisar här vid middagstid är de självklart välkomna att äta middag också. Brukar stämma av med föräldern innan så man vet om barnet blir kvar eller ska hem innan maten. Tonåringarna har också vänner på besök och ja de tar och fixar mat själva ibland. Vi äter olika tider då alla barn har aktiviteter. Maten är dyrare men det går fortfarande att laga bra mat till en hyfsad peng. När jag växte upp levde min mor på existensminimum och vi hade ofta kompisar på besök och maten räckte till dem med. Det är sällan de allra fattigaste som gnäller. Mat är prioriterat hos oss så det är en ickefråga. vi bjuder alltid och när vi har folk över så lagar vi mat så det verkligen räcker och blir över. Hatar att gå på middag hos folk där det är så snålt tilltaget att man knappt blir mätt. 

Svar på tråden Glöm inte bort att bjuda barnens vänner på middag!