• Anonym (Verkligen)

Snapchatt. Överreagera?

Så. Jag vet inte om jag överreagerar är känslig etc. 

Men det började för över ett år sedan. Min sambo pratar om alla på sitt jobb, med deras namn, förutom en person. Där han ibland råkar säga hennes namn men oftast är det "HR Chefen" "Ekonomiavdelningen". osv. 

Även om jag vet att hon är den enda som har de rollerna på deras arbetsplats. försökte iallafall inte att lägga så mycket energi på det hela. Märkte på sambon att de verkade bli bra vänner och att de umgicks en del på arbete. 

Inge konstigt i sig, jag har manliga kollegor jag trivs bra med. 

Det märkliga är väl det att han inte bara kunde säga hennes namn till mig, men alla andra hade namn. Sedan märkte jag att de även smsade till varandra, inte på jobbtelefon utan privat. Han blev mer och mer hemlig med smsen. Läste dem aldrig framför mig. Andra sms kunde han läsa. Såg han att han hade fått en notis med sms från henne, kollade han inte när jag var med. 

Försökte att inte bry mig. Då han ändå skulle sluta där. Vilket han gjorde, nytt jobb osv. Men han har varit väldigt hemlig med sin snapchatt. kollar den ytterst sällan om jag är brevid honom, då toksnabbt. 

Kollar inte alla meddelanden osv. säger att han "använder knappt snap" Fast jag vet att han använder den väldigt mycket. 

Iallafall häromdagen såg jag över axeln att han hade henne på snapchatt att hon skickat något till honom. Han var snabb med att stänga ner snapchatt. 

Dagen därpå tog jag upp detta med honom att det känns konstigt att han inte vågar kolla sin snap när jag är bredvid. 

Näää men så var det absolut inte, demonstrativt tog han upp snapchatt och då hade hon skickat... 

En selfie på sig själv och någon text jag inte hann läsa. Hans ord då var 

"Varför skickar hon till mig nu, vi har inte pratat på flera månader" 

Trotsigt sa jag då. Men om du inte vill skriva med henne, ta bort henne då. 

De svarade han inte på, utan pratade på om något annat. 

Tog upp detta med honom, att de skriver med varandra och hans smusslande. Men näää de skriver inte alls, han kollar inte ens när hon skickar. 

Sa då att jag sett att hon skickat dagen innan, då borde det med spelats upp tillsammans med dagens inlägg. 

Men så var det inte. Åh varför skulle jag hålla på att göra en grej av detta nu. Han blev sur och upprörd på mig. För mig känns det bara som att han försöker dölja något. 

Jag hade ju förstått, om han kallade henne vid namn. Sa något som "Nä men vi skriver med varandra ibland, hon var en rolig kollega att ha". 

Det är hans agerande kring det hela som gör mig ledsen och fundersam. 

Överreagerar jag, eller vad kan jag göra?

• Svar på tråden Snapchatt. Överreagera?
  • NinniQX

Nej du överreagerar inte. Jag hade också blivit misstänksam över själva beteendet. 
    Om man måste dölja så är det något lurt enligt mig. Annars kunde han bara säga att det var Elin. 

• Anonym (Prata)

Din magkänsla har säkert rätt. Han får nån slags bekräftelse från henne, om det är eller blir något mer vet ju ingen annan än dem. Hans beteende är ju hur tydligt som helst utifrån din beskrivning att något försiggår. 

Vad du kan göra? Antagligen inte så mycket, du kan inte hindra det här, han har en fri vilja och du kan inte styra varken hans beteende, agerande eller känslor. Du får helt enkelt bara hänga med, och kommunicera med honom kring hur hans beteende påverkar dig. Ni måste jobba med det här tillsammans, kommunicera. Vill han inte, så får du ta ställning till hur du vill göra då. Är du okej med hans lilla fling, att det kanske är någon slags bekräftelse han behöver nu som får honom att må bra. Det behöver ju inte vara fel, det kanske till och med gagnar dig och er relation. Vart gränsen går för otrohet för dig kan bara du svara på men det där behöver ni vara överens och kommunicera kring. 

• Anonym (Nja)

Jag håller med Prata i stort sett men jag skulle inte vara bekväm med känslomässig otrohet. Det är en sak att få bekräftelse man inte bett om, en helt annan att smussla med namn, telefon, snap osv. Han har något att dölja, åtminstone sina egna känslor för den här kvinnan. Vet hon att han är i en relation? Det vore värt att få se några av deras meddelanden men det kan du inte heller kräva, möjligen fråga om. Har han inget att dölja så borde han kunna visa vad de skriver om. Jag tror iaf inte ett dugg på att de inte hörts på flera månader, snarare att de har väldigt tät kontakt.

• Anonym (Lollo)

Jag kommer säga det rakt.. Nej du överreagerar inte. Han döljer något och har noll respekt för dig. Anledningen till varför han blev sur på dig var för att han blev avslöjad.

• Kaede

All kommunikation måste inte ske ömsesidigt. Han måste inte hålla med om vad du ser. Jag skulle mer informera honom. Säga. Är du medveten om att du är kär i din kollega? Du smusslar med telefonen när det är från henne, du mörkar saker som rör henne och du småljuger för mig. Jag märker att du beter dig förändrat. Eftersom du beter dig som att du döljer något så tar jag för givet att du gör det. Så nu får du välja. Antingen väljer du mig och din pågående relation, lägger alla kort på bordet. Visar mig vad ni skriver om och förklarar varför en person du inte umgås med skickar selfies till dig (har ni ingen relation är det ju ett psyko-beteende och du borde verkligen blocka henne innan hon mördar hunden liksom, eller så har ni en mycket mer vänskaplig eller kärleksfull relation än du vill erkänna för mig och då är det ett absolut krav från min sida och respekt för vår relation från din sida att  du  sätter högre värde på oss än en relation du måste mörka från mig. Handlar inte ens om svartsjuka. Du är emotionellt otrogen och ditt beteende är beviset. Om du tänker fortsätta ha den här typen av relation som du känner att du måste undanhålla mig har vi ingen framtid. Jag delar inte man med någon på det här sättet. Fundera igenom hur du ska ha det. Sen hade jag gått. Varit helt kall, inte diskuterat eller bråkat om huruvida jag var svartsjuk eller jag överreagerade osv. Men jag hade aldrig (mer ska tilläggas) utsatt mig för en sådan relation där den här typen av respektlösa beteendet ingick. Otrogen eller inte. Man gör ju inte sådär mot sin partner. Det skapar tillitstapp i relationen. 

• Anonym (A)

Jag hade också blivit misstänksam om det var min man.. bra att du tagit upp det med honom! Känns som något ni behöver prata mer om..

• Anonym (!!!)

Helt meningslöst att prata med honom om detta. Han har redan visat att han inte tänker vara ärlig.
    Det 
    Vill du veta sanningen så får du ta reda på den själv. Kolla mobilen när han inte ser. Visa dig inte misstänksam då döljer han bara mer. De har något ihop..

• Anonym (Hyd)

Nej. Han döljer nått 110%.

• Anonym (Klassiker)

Samma hände här, ny kollega han ska lära upp, pratar först mycket om henne sen blir det plötsligt tyst och smygandet med telefonen börjar?

• Anonym (Verkligen)

Försökte prata med honom igår. 

Han va mest sur, ville absolut inte ta bort henne för "de är ju vänner". 
    .samtidigt som han säger att de aldrig skriver till varandra. 

Jag ifrågasätter varför hon då skickar snap två dagar irad, han påstår att han inte kollar  
    För att sedan säga att han bara kolla för att få bort den. 
    För att säga att de inte skrivit på flera månader, för att sedan säga att han la till honom för några veckor sedan. 
    För att sedan säga att han svarar bara ibland, men de har inte skrivit. 
    För att sedan säga att jag ju skriver med min gamla vän sedan 12år tillbaka som är kille. (Jepp kille, fru, barn, inget jag döljer, sambon har träffat honom osv) 

Han talar emot sig själv. 

• Anonym (Lollo)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-03-10 07:52:44 följande:

Jag ifrågasätter varför hon då skickar snap två dagar irad, han påstår att han inte kollar  
    För att säga att de inte skrivit på flera månader, för att sedan säga att han la till honom för några veckor sedan. 
    För att sedan säga att jag ju skriver med min gamla vän sedan 12år tillbaka som är kille. (Jepp kille, fru, barn, inget jag döljer, sambon har träffat honom osv) 

Om dem ändå "inte pratar" så bör det inte vara några problem med att ta bort henne 🤦?♀️

Alltså vill du verkligen vara med någon som håller på såhär?
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-03-10 08:05:21 följande:
    Om dem ändå "inte pratar" så bör det inte vara några problem med att ta bort henne 🤦?♀️

Det var precis vad jag med sa till honom. 

Hans svar tillslut var 
    - men vi är ju vänner! 

Sa det åt honom att han väljer henne framför mig och vår relation just nu

Då blev han än mer förbannad på mig. För SÅ är det inte 
  • Anonym (kvinna----)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-03-10 08:09:04 följande:
    Det var precis vad jag med sa till honom. 

Hans svar tillslut var 
    - men vi är ju vänner! 

Sa det åt honom att han väljer henne framför mig och vår relation just nu

Då blev han än mer förbannad på mig. För SÅ är det inte 
    Oavsett om det har hänt något ännu eller inte så är det utom all tvivel att han VILL att något ska hända, han är intresserad/förälskad/kär. Det är glasklart, sen vad du gör med den infon får du fundera på. Men det är definitivt något som pågår mellan dem.
  • Anonym (Verkligen)

Jag vara känner att oavsett om han skulle göra en kovändning nu eller inte. Så har han gått på tok för långt. 

Han skulle aldrig ha ljugit. Han skulle aldrig smusslat kring henne. 
    Han skulle tagit bort henne direkt. 

Nu har han försvarat sitt beteende till punkt och prickar. 
    Det om något sårar än mer. 

• Anonym (!!!)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-03-10 07:52:44 följande:

Behöver du mer bevis för att han inte tänker vara ärlig?

Nu vet han att du är på honom och kommer att bli bättre på att dölja. Du vet antagligen bara toppen av isberget..
  • Anonym (Vad händer nu?)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-03-10 08:21:47 följande:

Jag vara känner att oavsett om han skulle göra en kovändning nu eller inte. Så har han gått på tok för långt. 

Han skulle aldrig ha ljugit. Han skulle aldrig smusslat kring henne. 
    Han skulle tagit bort henne direkt. 

Nu har han försvarat sitt beteende till punkt och prickar. 
    Det om något sårar än mer. 

Så vad är ditt nästa steg?
    Du förstår väl att om det inte blir några konkreta konsekvenser betyder det ju att du accepterar hans ljugande och smusslande.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-03-10 08:05:21 följande:

Exakt min tanke!

Jadu ts, du har fått tydliga bevis på att han har något att dölja och han försvarar henne. Om man är vänner men aldrig pratar på snap så behöver man inte tveka på att ta bort personen, de träffas dessutom regelbundet irl ändå.
  • Anonym (stygg)

Äsch, det är svårt med långa relationer. 

Jag har precis inlett en snapomgång med en tidigare kollega. Vi delar fantasier och saker vi har upplevt men inte mer, finns inga planer på att träffas eller göra nåt mer.

Men min man sitter fast i sin dator varje kväll, så jag vill roa mig lite.

Jag tror inte ni yngre som har korta relationer förstår vad det innebär att vara med samma person i 25 år. Man kan i alla fall bli nyfiken på vad andra tänker på.

• molly50
    Anonym (stygg) skrev 2023-03-10 17:45:54 följande:

Äsch, det är svårt med långa relationer. 

Jag har precis inlett en snapomgång med en tidigare kollega. Vi delar fantasier och saker vi har upplevt men inte mer, finns inga planer på att träffas eller göra nåt mer.

Men min man sitter fast i sin dator varje kväll, så jag vill roa mig lite.

Jag tror inte ni yngre som har korta relationer förstår vad det innebär att vara med samma person i 25 år. Man kan i alla fall bli nyfiken på vad andra tänker på.

Är du öppen med vad du gör inför din man?
    I så fall är det ju en annan sak.
    TS sambo blånekar och säger att de bara är vänner som knappt aldrig pratar.
    Ändå så vägrar han att ta bort henne som vän på snapchat.
    Och han blir sur och försöker dölja saker för TS.
    Då förstår jag om TS blir misstänksam och reagerar. 
Svar på tråden Snapchatt. Överreagera?