• Anonym (Jag)

Hur vet man när det är dags att skiljas?

Jag är gift med en man sedan lång tid tillbaka, vi har varit ett par i 19 år och har ett väldigt sammanflätat liv med gemensam ekonomi, barn, hund, hus, landställe, gemensamma vänner och bra relationer till varandras släktingar. Så där som det ofta blir efter ett långt liv tillsammans.

Nu står jag i ett vägskäl där jag inte längre vet vad jag vill. Jag har tvivlat på vår relation i nära 4 år. Mycket på grund av att mina känslor har förändrats och för att jag tycker att vissa delar, viktiga för mig, saknas i vår relation. 

Mycket mellan oss är bra. Min man är en bra person. Vi är bra vänner, har roligt ihop, tycker om att göra saker tillsammans och har samma värderingar i det mesta. Vår ekonomi är stabil och vi bor bra och kan unna oss lite guldkant i vardagen. Men, jag saknar en fungerande kommunikation, något vi i princip aldrig har haft, vilket gör att jag känner mig ensam och oförstådd i relationen. Jag saknar också attraktion, passion och ett sexliv. Sexlivet är typ obefintligt då jag inte tänder på honom längre av flera skäl - mycket för att han har prioriterat bort mig under så lång tid att känslorna har dött. Men även för att jag behöver mer djup i relationen för att gå igång - mer samtal, diskussioner, en känsla av att man förstår varandra och är nyfiken på varann. Han har inte det behovet och hur mycket vi än har övat och försökt tillsammans når vi liksom inte fram till en bra kommunikation. De få gånger vi har sex är det väldigt mycket fokus på hans njutning, att han ska komma och det går alltid väldigt fort. Inte alls så som jag önskar att det var, men det har liksom låst sig hos mig och eftersom jag inte tänder på honom mer blir det oftast att jag ställer upp trots att jag egentligen inte vill. Och det gör ju inte att lusten ökar i längden.

Vi har gjort försök i omgångar att prata om vår relation med familjerådgivning osv men det leder inte till något, vi ramlar alltid tillbaka i samma tråkiga nuläge. 

Jag skulle kunna stanna med honom resten av livet och kanske hade det ganska ok, även om jag skulle sakna en del. Men jag börjar mer och mer känna att jag längtar ut, bort. Jag har pratat med honom om hur jag känner och han har gjort det klart för mig att det beslutet helt ligger på mig. Han säger att han är kär i och attraherad av mig fortfarande och att han inte vill att vi går skilda vägar.

Det känns som ett helt omöjligt beslut att fatta. Det känns som beslutet att gå är så väldigt egoistiskt eftersom det skulle påverka så många (min man, våra barn, våra vänner och släkt). Beslutet att stanna påverkar liksom bara mig. 

Jag inser att det inte finns några garantier för att man blir lyckligare om man lämnar. Möjligheten finns ju att man ångrar sig, att man får leva ensam och olycklig resten av livet. Och då kanske det är bättre att leva olycklig i en relation? Ni som har tagit beslutet att bryta upp - hur/när visste ni att det var rätt?  Och hur gick det?
  • Svar på tråden Hur vet man när det är dags att skiljas?
  • Anonym (Lina)

Testa att göra lite saker själv, åk på en semesterresa själv, känn hur det känns.

Sedan, tänk på hur du vill leva sitt liv, du har bara ett, vad vill du minnas när du blir gammal?

• Anonym (Ett liv)

Förstår att du tänker på omgivningen.. men tycker du ska tänka på dig själv med. Du har funderat i 4 år, det är ganska länge. 

Vi har ett liv. 

• Anonym (Nalle)

Är du under 45
    Skilj dig

Är du 50 plussare
    Låt live vara som det är

• Vargaflickan

Säger sig självt, du har tappat både känslor och attraktion och du har tvivlat i fyra år... Det där förhållandet är dött sedan länge men det är ditt val om du vill gå vidare eller stanna i ett dött äktenskap.

• Anonym (Efedrin)

Du vill inte leva som du gör nu. Och du har redan försökt i fyra år.
    Hur många år till ska du lägga på detta?
    Hur stor risk finns att du sitter där om x antal år och undrar varför i hela friden du inte gjorde något som du själv ville, tidigare?
    Hur stor är risken att du börjar känna bitterhet?

I det här läget finns ju beslutet hos dig. Det är inte han som på något sätt tvingar dig. Och det är du som känner dessa känslor.  Även om han har förändrats så är det du som har ansvar för att du väljer att stanna, så det får du liksom äga.

Jag hade nog inte stannat under de förutsättningar du beskriver, du har ett långt liv kvar att leva. Och ni har verkligen försökt, verkar det som. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Nalle) skrev 2023-03-09 14:49:07 följande:

Är du under 45
    Skilj dig

Är du 50 plussare
    Låt live vara som det är

Va? Varför då? Jag träffade mitt livs kärlek när jag var 50.
  • Anonym (känner igen mig)

Vi har det nog rätt lika som ni har det. Gemensamt liv sedan väldigt länge. Vi passar både bra och dåligt ihop. Sexlivet är obefintligt och jag har sedan länge slutat försöka ta initiativ då hon i princip aldrig haft lust sedan vi fick barn (över 20 år sedan alltså).

Vi har 3 vuxna barn som dock fortfarande är ganska beroende av oss, speciellt den yngste som fortfarande bor hemma och har en diagnos. Jag har hela tiden fått tygla min lust och känna mig som ett "äckel" för att jag haft större sexlust än henne. Men jag vill inte bara ha sex, jag vill ha mys, hångel, kärlek.....men jag kan inte göra sånt heller längre för då tror hon bara jag vill ha sex.

Jag har i hemlighet lagt upp profiler på kontaktsidor men bara för att se om jag kan få "napp" och aldrig gått vidare. Av vissa orsaker har det blivit mer sexsidor där man inte behöver visa ansiktet förrän i senare skede.....

Jag får förvånansvärt mycket napp! Men jag har ännu inte korsat Rubicon.

• Guldnovan

Jag tror att när man börjar ställa sig just den frågan  har man redan passerat den gränsen. Det är alltså dags nu. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Nalle) skrev 2023-03-09 14:49:07 följande:

Är du under 45
    Skilj dig

Är du 50 plussare
    Låt live vara som det är

Vad baserar du det svaret på? Är livet typ "slut" efter 50?
Svar på tråden Hur vet man när det är dags att skiljas?