• Anonym (Skatt)

Skatten. Betala tillbaka???

Jag är chockad.
    Ska betala tillbaka 20000 i skatt. För swish!
    När jag fyllt år, har jag fått swish av familj/vänner för att jag inte vill ha presenter.
    Vi är ute och äter/dricker minst 5 dagar i veckan, jag och mina vänner, och jag brukar betala för det mesta och så swishar dem mig.
    Ibland har jag även lånat ut pengar till familj och vänner som de sedan swishat tillbaka för.
    Varför ska jag betala tillbaka, på mina egna pengar??

Jag förstår om jag haft en hobbyverksamhet. Men alltså för swish som folk swishar tillbaka?
    Detta är inte rätt
  • Svar på tråden Skatten. Betala tillbaka???
  • Anonym (Kfm)

Skv anser väl att du bedriver någon form av näringsverksamhet.

Överklaga 

• Anonym (S)

Då borde du kunna bevisa din oskuld genom att ta fram historik för middagsköp mm, hänvisa till födelsedatum mm.

• Anonym (Skatt)

Oj, jag handlar en del varje dag. Har allt på min kontohistorik. Där står även restauranger, uteställen etc. samt pris. Men hur bevisar jag att jag bjudit min vän?
    Detta är bara sjukt. Att man ska åka på detta.
    Kommer aldrig ta emot en swish mer.

• Anonym (S2)

Jag förstår inte. Vad har dina transaktioner på Swish med din restskatt att göra?

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (S2) skrev 2023-03-10 06:09:13 följande:

Jag förstår inte. Vad har dina transaktioner på Swish med din restskatt att göra?

Fattar inte heller det 
  • mammatill6

Fattar inte, du måste ju ha missförstått. Skatteverket ser ju inte din kontohiatorik, hur kan de senare du fått swish? Har aldrig hört talas om. Skatten beräknas ju på dina inkomster, menar du att dina swish står med som en inkomst indeklarationen?

• Anonym (Hm)

Kan inte stämma alls, vad har du fått det i från? Får ofta swish pga säljer saker och får tillbaka 35 tusen. 

• Anonym (H)

Många som säljer mycket på nätet med en massa annonser, kan bli granskade av skatteverket. Men då bör det vara många swish så det har räknats som en inkomst som bör beskattas.

Några swish vid födelsedagar och dylikt, lär inte bli beskattat.

• Anonym (S2)
    Anonym (H) skrev 2023-03-10 06:48:37 följande:

Många som säljer mycket på nätet med en massa annonser, kan bli granskade av skatteverket. Men då bör det vara många swish så det har räknats som en inkomst som bör beskattas.

Några swish vid födelsedagar och dylikt, lär inte bli beskattat.

Men TS skriver inget om att hon säljer saker.
  • Anonym (Kfm)
    Anonym (Skatt) skrev 2023-03-09 17:20:12 följande:
    Skatten. Betala tillbaka???

Jag är chockad.
    Ska betala tillbaka 20000 i skatt. För swish!
    När jag fyllt år, har jag fått swish av familj/vänner för att jag inte vill ha presenter.
    Vi är ute och äter/dricker minst 5 dagar i veckan, jag och mina vänner, och jag brukar betala för det mesta och så swishar dem mig.
    Ibland har jag även lånat ut pengar till familj och vänner som de sedan swishat tillbaka för.
    Varför ska jag betala tillbaka, på mina egna pengar??

Jag förstår om jag haft en hobbyverksamhet. Men alltså för swish som folk swishar tillbaka?
    Detta är inte rätt
    Det borde inte vara några problem för dig att visa på kontoutdrag för restaurangbesök och matchande swish från dina vänner. Dvs en kortbetalning till krogen på 1000 kr och sen 4*200 kr Swish från vänner vid ungefär samma tidpunkt

Samma sak med lånen, visa på motsvarande betalning åt andra hållet

Det finns saker som gör att Skv kan bli extra nyfikna och skeptiska 
    Du har  väldigt låg deklarerad inkomst
    Du har någon form av verksamhet där det är lätt med svartbetalning
    Du har massas köp och säljannonser på Blocket odyl
Svar på tråden Skatten. Betala tillbaka???