• Anonym (Ts)

Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig

Hej! 

Min man genomgår säkerhetskontroll klass 2 för ett arbete. Jag har fått fylla i papper då SÄPO kommer göra samma kontroll på mig med. Jag är nyfiken på hur de går till  

Är det någon som har fått göra säkerhetskontroll 2 samt fått fylla i sin make/ sambo med? Jag har inga betalningsanmärkningar, aldrig blivit dömd, aldrig haft svårt att betala mina räkningar osv. Men ändå tycker jag att det känns lite jobbigt att jag också får vara en del av detta. Jag fick fylla i skulder och då är det CSN samt har jag ett kreditkort på 15000kr, inget annat. Jag behövde också uppge vad jag har i sparkapital. Jag kanske vill köpa en bil nu från mina sparade som jag har uppgett att jag har. 
    Kommer man gå in på mina konton nu framöver och följa allt som har med min ekonomi att göra? 

Jag ringde till Säpo men de ville ej säga något, hur en kontroll går till eller liknande. Tänkte mer att man gör kreditupplysning men kvinnan ville inte säga ett ord. Som sagt, jag är bara nyfiken och det kanske är stort i mitt huvud bara att någon behöver kontrollera mig så ?utförligt?. 

• Svar på tråden Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig
  • Anonym (oj)

Jag hoppas verkligen kontrollen är ordentlig när han har sådant jobb., på alla anhöriga.

• Anonym (Ts)
    Anonym (oj) skrev 2023-03-10 10:47:39 följande:

Jag hoppas verkligen kontrollen är ordentlig när han har sådant jobb., på alla anhöriga.

Nope, inte alla utan bara jag som är hans sambo. Fortsätt du hoppas på. 
  • Anonym (Ts)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-10 10:56:04 följande:

Det heter inte säkerhetskontroll utan säkerhetsprövning. De kommer genomföra registerkontroll i misstanke- och belastningsregistret samt i polisens allmänna spaningsregister. Sen gör de även en ekonomisk bakgrundskontroll där de kollar hur högt belånad du är och om du har några ärenden hos kronofogden. 

Självklart så svarar inte säpo på exakt vilka faktorer de väger in eftersom det skulle kunna skada prövningen.

Tack för ditt svar! Ja,det kanske heter prövning och inte kontroll. Jag förstår att säpo inte vill svara, de får såklart göra sitt jobb. Jag har inga anmärkningar eller begått något, jag är mer nyfiken på vad som ?kontrolleras?. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-10 10:39:31 följande:
    Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig

Hej! 

Min man genomgår säkerhetskontroll klass 2 för ett arbete. Jag har fått fylla i papper då SÄPO kommer göra samma kontroll på mig med. Jag är nyfiken på hur de går till  

Är det någon som har fått göra säkerhetskontroll 2 samt fått fylla i sin make/ sambo med? Jag har inga betalningsanmärkningar, aldrig blivit dömd, aldrig haft svårt att betala mina räkningar osv. Men ändå tycker jag att det känns lite jobbigt att jag också får vara en del av detta. Jag fick fylla i skulder och då är det CSN samt har jag ett kreditkort på 15000kr, inget annat. Jag behövde också uppge vad jag har i sparkapital. Jag kanske vill köpa en bil nu från mina sparade som jag har uppgett att jag har. 
    Kommer man gå in på mina konton nu framöver och följa allt som har med min ekonomi att göra? 

Jag ringde till Säpo men de ville ej säga något, hur en kontroll går till eller liknande. Tänkte mer att man gör kreditupplysning men kvinnan ville inte säga ett ord. Som sagt, jag är bara nyfiken och det kanske är stort i mitt huvud bara att någon behöver kontrollera mig så ?utförligt?. 

Säkerhetsprövning klass 2 ska det vara

• Anonym (Ts)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-10 11:03:51 följande:
    Se mitt svar. Sen har du väl skrivit under en blankett där det framgår vilka register som kontrolleras.
    Har läst ditt svar, tack
  • Anonym (D)

Syftet med kontrollen är ju att bedöma om det finns en risk att han kan utsättas för påtryckningar eller att han är speciellt utsatt för att lockas av att få betalt för att sälja känslig information. 

Om du som står honom nära har hög risk ökar ju risken att han agerar felaktigt. 

En mindre kreditkortsskuld när man har en ordnad ekonomi överlag är inget konstigt. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (D) skrev 2023-03-10 11:24:14 följande:

Syftet med kontrollen är ju att bedöma om det finns en risk att han kan utsättas för påtryckningar eller att han är speciellt utsatt för att lockas av att få betalt för att sälja känslig information. 

Om du som står honom nära har hög risk ökar ju risken att han agerar felaktigt. 

En mindre kreditkortsskuld när man har en ordnad ekonomi överlag är inget konstigt. 

Han var på säkerhetsintervju som blev ?godkänd?. Nu är det papper till Säpo och som jag förstår så går de igenom andra saker ,bla brottsregister. 
  • Melii

Av ren nyfikenhet, tror ni de går in och kollar konton osv eller är det enbart register som man utgår? Nu pratar jag om den ekonomiska delen. Har inget med detta att göra utan tycker att sånt är jättespännande bara :) 

• Anonym (GRU)
    Melii skrev 2023-03-10 12:09:06 följande:

Av ren nyfikenhet, tror ni de går in och kollar konton osv eller är det enbart register som man utgår? Nu pratar jag om den ekonomiska delen. Har inget med detta att göra utan tycker att sånt är jättespännande bara :) 

Eftersom många tycker det är spännade med svenska hemligheter, säkerhetsskyddsarbetet mm brukar det inte spridas allt för mycket info.
  • Melii
    Anonym (GRU) skrev 2023-03-10 12:26:18 följande:
    Eftersom många tycker det är spännade med svenska hemligheter, säkerhetsskyddsarbetet mm brukar det inte spridas allt för mycket info.
    Ok då 
Svar på tråden Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig