Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig

Hej! 

Min man genomgår säkerhetskontroll klass 2 för ett arbete. Jag har fått fylla i papper då SÄPO kommer göra samma kontroll på mig med. Jag är nyfiken på hur de går till  

Är det någon som har fått göra säkerhetskontroll 2 samt fått fylla i sin make/ sambo med? Jag har inga betalningsanmärkningar, aldrig blivit dömd, aldrig haft svårt att betala mina räkningar osv. Men ändå tycker jag att det känns lite jobbigt att jag också får vara en del av detta. Jag fick fylla i skulder och då är det CSN samt har jag ett kreditkort på 15000kr, inget annat. Jag behövde också uppge vad jag har i sparkapital. Jag kanske vill köpa en bil nu från mina sparade som jag har uppgett att jag har. 
    Kommer man gå in på mina konton nu framöver och följa allt som har med min ekonomi att göra? 

Jag ringde till Säpo men de ville ej säga något, hur en kontroll går till eller liknande. Tänkte mer att man gör kreditupplysning men kvinnan ville inte säga ett ord. Som sagt, jag är bara nyfiken och det kanske är stort i mitt huvud bara att någon behöver kontrollera mig så ?utförligt?. 

• Svar på tråden Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig
  • Anonym (Ts)
    Anonym (oj) skrev 2023-03-10 10:47:39 följande:

Jag hoppas verkligen kontrollen är ordentlig när han har sådant jobb., på alla anhöriga.

Nope, inte alla utan bara jag som är hans sambo. Fortsätt du hoppas på. 
  • Anonym (Ts)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-10 10:56:04 följande:

Det heter inte säkerhetskontroll utan säkerhetsprövning. De kommer genomföra registerkontroll i misstanke- och belastningsregistret samt i polisens allmänna spaningsregister. Sen gör de även en ekonomisk bakgrundskontroll där de kollar hur högt belånad du är och om du har några ärenden hos kronofogden. 

Självklart så svarar inte säpo på exakt vilka faktorer de väger in eftersom det skulle kunna skada prövningen.

Tack för ditt svar! Ja,det kanske heter prövning och inte kontroll. Jag förstår att säpo inte vill svara, de får såklart göra sitt jobb. Jag har inga anmärkningar eller begått något, jag är mer nyfiken på vad som ?kontrolleras?. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-10 10:39:31 följande:
    Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig

Hej! 

Min man genomgår säkerhetskontroll klass 2 för ett arbete. Jag har fått fylla i papper då SÄPO kommer göra samma kontroll på mig med. Jag är nyfiken på hur de går till  

Är det någon som har fått göra säkerhetskontroll 2 samt fått fylla i sin make/ sambo med? Jag har inga betalningsanmärkningar, aldrig blivit dömd, aldrig haft svårt att betala mina räkningar osv. Men ändå tycker jag att det känns lite jobbigt att jag också får vara en del av detta. Jag fick fylla i skulder och då är det CSN samt har jag ett kreditkort på 15000kr, inget annat. Jag behövde också uppge vad jag har i sparkapital. Jag kanske vill köpa en bil nu från mina sparade som jag har uppgett att jag har. 
    Kommer man gå in på mina konton nu framöver och följa allt som har med min ekonomi att göra? 

Jag ringde till Säpo men de ville ej säga något, hur en kontroll går till eller liknande. Tänkte mer att man gör kreditupplysning men kvinnan ville inte säga ett ord. Som sagt, jag är bara nyfiken och det kanske är stort i mitt huvud bara att någon behöver kontrollera mig så ?utförligt?. 

Säkerhetsprövning klass 2 ska det vara

• Anonym (Ts)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-10 11:03:51 följande:
    Se mitt svar. Sen har du väl skrivit under en blankett där det framgår vilka register som kontrolleras.
    Har läst ditt svar, tack
  • Anonym (Ts)
    Anonym (D) skrev 2023-03-10 11:24:14 följande:

Syftet med kontrollen är ju att bedöma om det finns en risk att han kan utsättas för påtryckningar eller att han är speciellt utsatt för att lockas av att få betalt för att sälja känslig information. 

Om du som står honom nära har hög risk ökar ju risken att han agerar felaktigt. 

En mindre kreditkortsskuld när man har en ordnad ekonomi överlag är inget konstigt. 

Han var på säkerhetsintervju som blev ?godkänd?. Nu är det papper till Säpo och som jag förstår så går de igenom andra saker ,bla brottsregister. 
  • Anonym (Ts)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-10 11:03:51 följande:
    Se mitt svar. Sen har du väl skrivit under en blankett där det framgår vilka register som kontrolleras.
    Jag skriver inte under på några papper, det är min man som gör det, jag kan inte avstå eller inte vilja vara med. Det blir att jag kontrolleras per automatik när kontroll görs på honom med. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiger) skrev 2023-03-10 16:15:49 följande:
    Det som kan vara värt att veta är att säkerhetsprövning är något som pågår ständigt under tiden man är anställd. Skulle det uppkomma några konstigheter längre fram kan det ge s.k. utslag i registerkontrollen.
    Tack! Jag läste lite ang ekonomiska kontrollen och den jag inte riktigt förstår. Vad är det man kollar upp, är det kreditupplysning, är det kontoutdrag osv. Skulle tro att det viktigaste är att man inte är skuldsatt hos Kronofogden men det finns knappt  info just ekonomiska kontrollen.  
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiger) skrev 2023-03-10 19:16:39 följande:
    Man kollar upp hushållets ekonomi och om den kan anses som rimlig. Har men en ekonomi som kan anses vara sårbar? Lever man över sina tillgångar? Har man ens koll på sin ekonomi?

Skuld hos kronofogden behöver inte per automatik innebära ett problem. Det beror dels på befattningen. Man ställer ju t ex högre krav på en person som ska ha ekonomiskt ansvar. Dels beror det på omständigheterna. Berodde på slarv eller på omständigheter man inte kunde påverka. Dessutom känner av personens inställning till en eventuell skuld hos KF. Finns det en plan för att reglera skulden eller verkar man inte bry sig?

Samma sak med mindre förseelser. En fortkörningsbot är ju inget allvarligt men har man flera stycken kanske man kan börja fundera på vad personen anser om att följa lagar och bestämmelser.

I slutändan handlar det om att göra en bedömning om den här personen är pålitlig för organisationen.

Tack för utförligt svar, det verkar som att du har koll på detta lite mer än jag. Som sagt, jag har inget att oroa mig över, inga anmärkningar, stabil ekonomi, aldrig blivit dömd men ändå känns det lite sådär, känns som att man bli utlämnad och varje liten del kontrolleras nu. Jag kanske överdriver och övertänker då jag vet att någon slags kontroll görs och detta har inte hänt hittills. 

På intervjun berättade de att mannen är godkänn men att man att Säpo kollar i sina register och man gör en ekonomisk kontroll. Jag tänker att företaget nu inväntar ett svar från Säpo som är Ja eller Nej och sedan är det upp till arbetsgivaren att göra sin egna bedömning. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tiger) skrev 2023-03-10 20:17:13 följande:
    Jag arbetar själv med sånt är och har hållit i ett antal intervjuer. Säkerhetsprövningen är nåt man bara gör på personer som man vill anställa. I alla fall gör vi så. Blir han godkänd är det grönt. Blir han inte det får man bara veta att han inte gick igenom, men man får inte veta varför. Inte ens vi som jobbar med det får veta. Det beslutet kan inte överklagas.

Får man fråga vad som avgör att man ej klarar säkerhetsprövningen? Är det skulder eller mer att man har blivit dömd ?

En vän sa precis att ifall man ska gå in på våra privatkonton så behöver man lämna in en extra blankett som ger tillåtelse för det? Kan det stämma? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tiger) skrev 2023-03-10 22:26:25 följande:
    Det är olika saker som avgör och svårt att ge ett generellt svar. Det handlar som hur länge sen man blev dömd, vad man gjort, inställning till händelsen etc.

Vi får som myndighetspersoner inte gå in på folks konton som inte är helt öppna.
    Vad menas med helt öppna?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiger) skrev 2023-03-11 00:25:12 följande:
    Typ som en blogg eller så. Men om jag skulle använda mitt FB-konto för att kolla hans FB-konto, även om profilen är öppen, betraktas det juridiskt som myndighetsutövning om jag gör det i syfte att bilda mig en uppfattning om hans beteende på sociala medier.

Anonym (Tiger) skrev 2023-03-11 00:25:12 följande:
    Typ som en blogg eller så. Men om jag skulle använda mitt FB-konto för att kolla hans FB-konto, även om profilen är öppen, betraktas det juridiskt som myndighetsutövning om jag gör det i syfte att bilda mig en uppfattning om hans beteende på sociala medier.
    Jaha, jag förstår. Tänkte mer på våran bank och konto där.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ui) skrev 2023-03-11 13:54:42 följande:

Jag har blivit säkerhetsprövad fyra gånger och har jobbat med en del av processen (ej för Säpo dock) men inte ens jag vet exakt hur registerkontrollen går till. Om jag inte hade blivit godkänd nån gång hade jag inte fått veta vad det berodde på, eller om det ens berodde på mig eller min man. Men jag bryr mig inte så mycket heller. Jag är van. 

Jag tror inte någon bryr sig om du går och köper en bil, eller för den delen har billån. De vill veta att ni inte är i en ekonomisk utsatt situation. Själv har jag betydligt mer skulder än sparande, har aldrig varit några problem. 

Ja, jag får släppa det nu. Varken jag eller mannen är med i några register, blivit dömda eller haft svårigheter ekonomiskt. Inga betalningsanmärkningar eller liknande heller. Jag behöver vänja mig för som jag förstår, kommer kontroll göras regelbundet så jag får bara ta det. 
Svar på tråden Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig