• amanda979

Kroppsideal inför sommaren

Hej allihopa!
    Känner sån sjuk ångest angående kroppsideal nu inför sommaren när man ska ha mindre kläder på sig osv, och jag vet verkligen inte hur jag ska hantera dessa tankar och känslor... Är det andra som känner igen sig, och hur hanterar ni detta isåfall?
    För referens är jag 25 år, och undrar om det är andra i min ålder som också påverkas av detta.

• Svar på tråden Kroppsideal inför sommaren
  • Anonym (hej)

Ja jag har alltid tyckt det varit jobbigt på sommaren att behöva visa min kropp man kan liksom "gömma" den under vintern/hösten. Kan ibland gå runt på sommaren och fortfarande smala in min trots att jag är vuxen nu och kanske inte borde låta sånt påverka mig. Hemskt...
    Jag hanterar det inte så mycket utan jag accepterar ändå lite mig för den jag är och känner väll att samtidigt om jag mår dåligt över det så kan jag inte göra något åt de. Annars brukar jag prata om det med någon nära exempelvis min sambo för att få tillbaka en vettig syn på min kropp typ :)

• Anonym (Det ständiga missnöjet)

Sommaren är en hemsk tid om man inte fått privilegiet att föda med en bildskön och i tiden "rätt"kropp. Idealen har dessutom blivit helt sjuka och omöjliga att uppnå där endast enbart tonårskroppar har dessa förutsättningar. Det blir inte lättare med åldern heller när större delar av kroppen måste döljas eftersom allt börjar hänga och dallra.

Hade jag vetat bättre hade jag nog försökt gilla min kropp lite mer som ung trots skavanker och komplex och att jag aldrig haft den kropp jag önskat. Vissa kvinnor anser dock att det blir lättare att leva med en åldrad kropp eftersom de först då befrias från sexualiseringen och på så sätt blir fria att bära vad de behagar.

• Anonym

Jag bryr mig inte längre om att exponera min kropp. Jag trivs ju inte med det utan klär mig i tunna kortare byxor elelr längre luftigare klänningar eller kjolar. 
    Jag klär mig som jag tycker är bekvämt!

• Anonym (Skulle kunna störa mig)

Det skulle kunna störa mig och har gjort det tidigare, men jag har en kropp jag är väldigt nöjd med numera. Lite trist bara att ha snygg figur lite längre upp i åldern, hade haft mer glädje av den i tonåren och 20årsåldern.  Den enda egentliga behållningen är att känna att någon spanar in mig, vända mig om och så ser han en gammal kärring. 

• Earlgrey

Jag tror att du behöver ändra tankesätt kring din kropp och ditt utseende.... lättare sagt en gjort. 
    Några frågor till dig?
    Vad har du för ideal idag? Vem bestämmer vilket ideal du ska ha? Vem/vilka jämför du dig med? Idag finns ideal där personen har smink, är opererad och bilden är retuscherad.... dem är helt ouppnåliga.... helt orealistiskt.... Men att satsa på snygga sommarkläder som passar just dig som person och som framhäver dig bra, det är mera realistiskt....
    Vad tänker du om andra personer på stranden i badkläder? Tycker du att vissa är för fula för att få vara där? Hurdan ska man se ut för att platsa på stranden, ha shorts och T-shirt?
    Jag gissar att om någon stirrar på stranden så är det någon som tycker du är attraktiv men om det skulle vara tvärtom så är det ändå den människans problem. Bry dig inte i såfall. Oavsett så är man inte lättklädd på sommaren för att folk ska glo utan för att det är varmt.... och du får acceptera dig själv. Om det vore en vän som såg ut som dig....vad skulle du säga då..... titta i spegeln och tänk efter. Du skulle säkert se det fina och det mindre fina skulle du bortse ifrån....eller tycka att det också har sin charm.... 
    Gör så med dig själv också..... Säg till dig själv jag är vacker.... men min kropp är inte utseende främst utan funktion....och jag är glad över allt jag kan göra.... cykla simma etc... vad som nu passar in....
    Lycka till!!

• Anonym (Janne)

Tjejer, kör ni mycket squats nu för att få en fin bikinirumpa till sommaren?

• Anonym (Tjock och glad)

Jag är väldigt överviktig och har vart tjock i många år. Har haft komplex men orkar inte ha det längre. De som fungerar för mig är att sluta väga mig helt och hållet, plocka undan allt ur garderoben jag inte kan ha och köpa fina, bekväma kläder. Jag mår bra i mig själv nu :) Detta har även lett till att jag fått en sundare relation till mat. Jag äter hälsosammarare, bytt ut läsk och juice mot vatten, mer grönsaker, äter oftare men mindre. Sedan jag fått mer självförtroende och mår bättre så har mitt beroende till onyttigheter minskat. 

Så mitt tips för att minska kroppskomplex är att undvika sånt som triggar dåliga tankar. :) Om du mår dåligt av att visa för mycket hud, finns tunna tyger i tröjor och klänningar. Tänk att du ska må bra och att du inte ska sträva efter några ideal för andras skull :) 

Sen en sak till alla ser olika ut och är unika och du är redan perfekt så som du är!! :) 

Svar på tråden Kroppsideal inför sommaren