• Anonym (?)

Privat eller kommunal hemtjänst?

Ni som jobbat inom både privat och kommunal hemtjänst, vart trivdes ni bäst?

Kommer jobba dag/kväll och varannan helg. Jobbat på privat äldreboende innan.
    Men är nu nyfiken att söka mig till hemtjänsten. :)

Tänker körtid och tid hos vårdtagare till exempel. 

• Svar på tråden Privat eller kommunal hemtjänst?
  • Anonym (Båda)

Jag har jobbat på urusla kommunala, och urusla privata. Jag har jobbat på jättebra privata och jättebra kommunala. Så det går inte att säga så där svepande, man måste undersöka varje organisation för sig. 

• Anonym (Renee)
    Anonym (Båda) skrev 2023-03-11 11:33:19 följande:

Jag har jobbat på urusla kommunala, och urusla privata. Jag har jobbat på jättebra privata och jättebra kommunala. Så det går inte att säga så där svepande, man måste undersöka varje organisation för sig. 

Håller med!
    Det kan skilja väldigt mycket mellan två grannkommuner beroende på vilken typ av schemamodell man använder, ledare och ledarskap osv.
    Men generellt så kan man säga att om du är anställd av en kommun så omfattas din anställning av kollektivavtal. Det finns avtalat hur många timmar du får jobba, hur schemat får läggas, hur många dagar semester du har och uppstår övertalighet kan man omplaceras inom hela kommunen. Om ett boende behöver USK'or och man är USK så kan man hamna där.
    Jobbar man på "Ritas hemtjänst" behöver det inte ens finnas kollektivavtal.
    Och min känsla är ändå att kommuner har starkare incitament att följa lagar och regler, man måste sköta sig helt enkelt. Men sen såklart kan det skilja utifrån just ledarskap och hur själva enheten funkar. 
  • Anonym (Båda)
    Anonym (Renee) skrev 2023-03-11 17:40:36 följande:
    Håller med!
    Det kan skilja väldigt mycket mellan två grannkommuner beroende på vilken typ av schemamodell man använder, ledare och ledarskap osv.
    Men generellt så kan man säga att om du är anställd av en kommun så omfattas din anställning av kollektivavtal. Det finns avtalat hur många timmar du får jobba, hur schemat får läggas, hur många dagar semester du har och uppstår övertalighet kan man omplaceras inom hela kommunen. Om ett boende behöver USK'or och man är USK så kan man hamna där.
    Jobbar man på "Ritas hemtjänst" behöver det inte ens finnas kollektivavtal.
    Och min känsla är ändå att kommuner har starkare incitament att följa lagar och regler, man måste sköta sig helt enkelt. Men sen såklart kan det skilja utifrån just ledarskap och hur själva enheten funkar. 
    Personligen har jag inte jobbat på någon hemtjänst utan kollektivavtal, varken små eller stora, men det bör man ju kolla upp innan man söker tjänsten. 
  • Anonym (beror på)

De privata hemtjänstföretagen är mer påpassade av både kommun och IVO -- inspektionen för vård och omsorg. Den kommunala hemtjänsten kan göra hur man vill - ingen kontrollerar förutom de egna tjänstemännen och mer än en gång har det kommit fram att kommunerna ställer betydligt högre krav på privata utförare än på sin egen-regi. Pga detta har de privata utförarna ofta en svårare ekonomisk situation. Därför kan det vara bättre att jobba kommunalt, tror jag (trots att jag jobbar på ett privat företag).

Ett exempel är att vi har ca 20 medarbetare per chef, medan den kommunala har upp till 60 medarbetare per chef. Förstår inte hur de får ihop sitt ledarskap på ett bra sätt, men känner också lite irritation över att kraven är så olika. 

Men som någon annan skrev, det beror helt på vilken kommun det handlar om och vilket företag det är. De stora företagen har kollektivavtal, men inte alla små. 

Jag tycker själv att det viktigaste är närmaste chefen. Man måste kunna jobba tillsammans med hen. 

Svar på tråden Privat eller kommunal hemtjänst?