• Ceczev

När föddes bebis?

Hej.
    Jag började precis fundera lite angående hur bebis förhåller sig till beräknat födelsedatum osv för er som fött.

Hur förhåller sig det verkliga datumet till det man fick vid ultraljud?
    Och Hur förhåller sig det verkliga datumet till det man räknade på från allra början med ägglossning osv👀.

Somsagt har min hjärna bar börjat fundera på detta och skulle vara intressant att höra😊

• Svar på tråden När föddes bebis?
  • brb92

Första barnet hade inte bråttom, kom v 40+5
    Tvillingarna kom med planerat kejsarsnitt v37+6

Och Hur förhåller sig det verkliga datumet till det man räknade på från allra början med ägglossning osv👀.

När jag trodde att jag blev gravid stämde inte med när jag fick reda på ul med riktigt datum. Jag gick tillbaka tre veckor i graviditeten. Det var en lång graviditet speciellt när han tyckte att vara sen med 5 dagar var en bra ide.
    Med tvillingarna var det enklare då det var IVF Då hade vi 100% koll på alla datum och enklare att planera snittet.

• Maymom

Tror jag blev flyttad 5 dagar bakåt vid ul, två dar redan hos bm då jag räknade från ÄL.
    från beräknat datum utifrån ul kom barnet sedan 14 dagar sent, efter igångsättning.

• JodiBabe
    Ceczev skrev 2023-03-11 08:51:14 följande:
    När föddes bebis?

Hej.
    Jag började precis fundera lite angående hur bebis förhåller sig till beräknat födelsedatum osv för er som fött.

Somsagt har min hjärna bar börjat fundera på detta och skulle vara intressant att höra😊

40+5 eller om det var 40+6
  • JodiBabe

Bf var den 27:e (månad oviktig) men såsom jag räknade utifrån befruktning blev det 25:e eller 26:e.

Jag hade nämligen äl-stickor och hade "glad gubbe" i knappt ett dygn. och det var från det dygnet (vi hade sex då) jag räknade.

• Elin pelin

Båda mina barn är födda på det datum som räknades fram i början (utifrån sista mensen), barn 1 flyttades till 7 dagar senare på rul och barn 2 flyttades till 2 dagar tidigare.

• Maymom

Ps. Det finns statistik på sånt. Har för mig att typ 75% av de som gick över tiden födde senast bf+10. Men det är några år sedan jag läste det så kan minnas fel. 😊

• dameke

Har fått samma (+- en dag) bf på ul som jag själv räknat ut. Mina barn har fötts på bf, bf+5, bf+8 och bf+6

• Anonym4848

BF enligt ägglossning var 9 februari, på ultraljud flyttades vi till 13 februari. Hon föddes spontant den 5 februari.

• Jenam248

Första barnet blev till genom IVF, fick exakt datum från början som de inte ändrar utifrån UL. Föddes på 40+5.

Andra barnet räknade de först från sista mensen, men jag visste att min ÄL var nästan en vecka sen (alltså nästan 3v efter mensens första dag). Under UL flyttades jag sedan till det datumet jag trodde från början. Föddes på 40+2.

• Ruter

1:a barnet. Enligt Senaste mens och ägglossning beräknad 11:e, enligt UL 21:a (testade positivt på graviditetstest samma dag som jag skulle haft ägglossning enligt nya datumet). Föddes tillslut 31:a. Stor som en klump, 4900gram och 56cm lång.

2:a beräknad 22:a enligt äl och även UL född 29:onde. 

Svar på tråden När föddes bebis?