• Anonym (Vera)
    Sat 11 Mar 2023 22:22
    10565 visningar
    8 svar
    8
    10565

    Jävla hosta

    Usch, sånt där är hemskt! 


    Vad jag lärt mig med åren är att absolut inte anstränga mig fysiskt när jag har en halsinfektion. Jag cyklar ytterst långsamt till jobbet, tar hiss där det finns etc. Pratar inte mer än absolut nödvändigt. Gör jag så drar jag inte igång hosta. MEN, det är ju lättare sagt än gjort när man har småbarn. Och nu är ju hostan redan igång för dig, din stackare. Men att vara så lugn som möjligt utan att ligga ner är väl det som går. Och dricka varmt vatten typ hela tiden. Varmt vatten är super! Jag har alltid en termos med när jag har hosta. Och den står bredvid sängen på natten. Så fort man vaknar dricker man några klunkar. Man får inte vänta att dricka och tro att histan ska släppa av sig själv. 


    krya på dig!! 

  • Anonym (Vera)
    Sun 12 Mar 2023 21:01
    #5
    Anonym (Till läkare- NU!) skrev 2023-03-12 19:43:45 följande:
    Jag tycker verkligen att du ska gå tillbaka till läkaren, för om man inte får hjälp med långvarig hosta så kan den utvecklas till astma, och det vill man väl inte ha?

    Min styvmor är barnläkare och blev tokig när jag som barn kom till pappa en sommar med rethosta och när hon frågade sa att jag hade haft hosta i 6-7 veckor. Hon tog mig till undersökning direkt och så fick jag någon medicin mot bronkinflammation, minns inte vad det var nu.

    Jag har barn med astma och känner mig rätt säker på att man inte får astma av att ha långvarig hosta. Däremot kan långvarig hosta vara ett tecken på att man har astma. 


    Du hade förmodligen akut bronkit/luftrörskatarr. Det kan ge mycket långvarig hosta, över två månader. Om jag förstått rätt gav man förr antibiotika mot det, men det har man slutat med. Som med öroninflammation, gissar jag. Det får man ju generellt inte heller antibiotika för längre.


     

Svar på tråden Jävla hosta