• AndyPandyLandy

Sambo låter dottern styra allt för mycket

Vi har två småbarn i 3-5-årsåldern. Jag tycker min sambo låter det äldre barnet få styra allt för mycket. Exempelvis så missar vi nästan alltid lämningen på förskolan då min sambo inte klarar av att klä på dottern på morgonen. Det slutar nästan alltid med att dottern sätter sig på tvären eller bestämmer sig för att göra något helt annat än klä på sig. Och det enda min sambo gör är att försöka övertyga dottern muntligt. Ibland låter hon henne springa runt och leka.

Jag har lärt mig att man ger barnet en viss tid (på morgonen är det den tid man har på sig för att hinna till förskolan) och när den tiden passerat så klär man på barnet oavsett vad barnet tycker. Så gör jag med det andra barnet och vi blir snabbt klara.

Min sambo tycker inte att det spelar någon roll att de tar lång tid på sig. Hon är ändå arbetslös så hon har hela dagen på sig. Jag menar att det spelar roll för att barnet måste lära sig gränser och att komma i tid. Både min sambo och jag har varit dåliga på att passa tider och vi var det även i skolan. Därför ser jag det som extra viktigt att vi anstränger oss här.

Nästan varje morgon tar energi av mig då jag ser denna konflikt mellan mor och dotter framför mig samtidigt som jag inte kan prata om den för då blir det bråk.

Jag undrar vad ni tycker. Och vad ska jag säga för att övertyga. Jag tycker det är jättesvårt att prata med min sambo då hon reagerar kraftigt på allt som kan tolkas som kritik. 

• Svar på tråden Sambo låter dottern styra allt för mycket
  • Spucks
    Tukt skrev 2023-03-14 00:22:22 följande:

Som många säger så är det en övergående period. Men det är också en period där det är viktigt att börja lära barnet att handling får konsekvenser. Så att bara såsa bort lämningen för att det råkar gå när en är arbetslös är ingen bra lösning.
    Nu kan det här låta som jag förordar hårda nypor och peka med hel hand och allt det där. Men det är inte det jag menar.
    Mer att "nu är det dags gå till förskolan, följer du inte med, går jag själv, klär vi inte på dig, så får du frysa".
    Men samtidigt ska man kunna ställa dessa krav och peka på konsekvenser utan att vara arg, visa makt eller på annat sätt försöka förstärka resonemanget orsak och verkan. Då kommer barnet bara se, höra det och inte konsekvensen.

Så du förslår tomma hot som barn dessutom lätt kan se igenom? Vad är meningen med det?
  • Tukt
    Spucks skrev 2023-03-14 11:35:17 följande:
    Så du förslår tomma hot som barn dessutom lätt kan se igenom? Vad är meningen med det?
    Nej, det ska varken vara hot eller tomt. 
  • Spucks
    Tukt skrev 2023-03-14 12:05:38 följande:
    Nej, det ska varken vara hot eller tomt. 
    Jaha, så du skulle lämna ett förskolebarn ensam hemma och gå till förskolan själv om barnet inte följer med?
  • Tukt
    Spucks skrev 2023-03-14 12:14:52 följande:
    Jaha, så du skulle lämna ett förskolebarn ensam hemma och gå till förskolan själv om barnet inte följer med?
    Nu är förskolan ett rätt speciellt exempel, eftersom man som vuxen normalt sätt inte är där annat än för hämtning och lämning.
    Sedan hade jag inte lagt fokus på förskolan, utan på att man måste gå. Och då går man. Och konsekvensen är att mamma eller pappa har gått. 
    Det ska såklart inte stå i konflikt med att se och bekräfta barnet, för det behövs det massor av också. Men att exempelvis starta brottningsmatcher med barn inne på matbutiker som en del gör, är heller inte så bra.
  • fjanten

Det låter som att ni har rätt och fel båda två, en medelväg hade nog varit rimligare. Blir det så mycket jamsande om morgonen på hennes lekfulla sätt, att det ständigt leder till 30-minuters försening, då är det inget bra sätt. Ditt sätt är heller inte optimalt, för det fungerar helt enkelt inte om några år att med våld klä på en grinig 7-åring på morgonen. Frun behöver bli tydligare med dottern, och du behöver arbeta mer på att resonera med barnen, och förhoppningsvis kan ni då landa i någon form av kompromiss där barnen är påklädda utan att vara överkörda.

• Spucks
    Tukt skrev 2023-03-14 12:20:51 följande:
    Nu är förskolan ett rätt speciellt exempel, eftersom man som vuxen normalt sätt inte är där annat än för hämtning och lämning.
    Sedan hade jag inte lagt fokus på förskolan, utan på att man måste gå. Och då går man. Och konsekvensen är att mamma eller pappa har gått. 
    Det ska såklart inte stå i konflikt med att se och bekräfta barnet, för det behövs det massor av också. Men att exempelvis starta brottningsmatcher med barn inne på matbutiker som en del gör, är heller inte så bra.
    Du har inte svarat på min fråga.
  • mammatill6
    AndyPandyLandy skrev 2023-03-13 11:14:45 följande:

Jag behöver sällan använda våld för att klä på henne. Det räcker med att jag säger: Klä på dig annars klär jag på dig.

De jag pratat med om uppfostran säger att man inte ska verbalt övertyga barnen utan att man ska lära dem att lyda sina föräldrar oavsett när de är små. De har inte kapaciteten att förstå argument. Speciellt inte när de är upprörda. Barn som får bestämma har större risk att bli olyckliga som vuxna. 

oj oj oj
  • Tukt
    Spucks skrev 2023-03-14 12:40:09 följande:
    Du har inte svarat på min fråga.
    Grunden är väl att ha en tydlig linje, både för sig själv och barnet.
    Precis som i övriga livet. Jag har exempelvis en princip att inte diskutera med någon som i stället för att resonera väljer att förhöra en. Ställa frågor tills det till slut blir helt obegripligt. Ser regelbundet den diskussionstekniken i forum.
    Så tack och hej! Välkommen tillbaks om du vill diskutera med öppet sinne.
  • Spucks
    Tukt skrev 2023-03-14 12:46:44 följande:
    Grunden är väl att ha en tydlig linje, både för sig själv och barnet.
    Precis som i övriga livet. Jag har exempelvis en princip att inte diskutera med någon som i stället för att resonera väljer att förhöra en. Ställa frågor tills det till slut blir helt obegripligt. Ser regelbundet den diskussionstekniken i forum.
    Så tack och hej! Välkommen tillbaks om du vill diskutera med öppet sinne.
    Okej, så jag drar slutsaten att du använder dig av tomma hot i din uppfostran, men inte vill medge detta, därför vägrar du att svara på rätt enkla följdfrågor till dina kommentarer.
  • GGN

Oj, det där blir ju kul när sambon börjar jobba... Eller de gångerna de faktiskt har en tid att passa. 

• Mrs Moneybags

Jag ser inget större problem med det så länge det är förskolan. 

Det är inte som att en femåring kan passa tider ändå. De kan ju oftast inte ens klockan. 

Det är viktigare när man börjar skolan. 

Min princip är att välja sina strider. Om hon är arbetslös så spelar det ju faktiskt ingen roll om hon går hemifrån 10 minuter senare. 

• AndyPandyLandy
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-15 16:14:54 följande:

Jag ser inget större problem med det så länge det är förskolan. 

Det är inte som att en femåring kan passa tider ändå. De kan ju oftast inte ens klockan. 

Det är viktigare när man börjar skolan. 

Min princip är att välja sina strider. Om hon är arbetslös så spelar det ju faktiskt ingen roll om hon går hemifrån 10 minuter senare. 

Forskningen menar dock att redan från innan barnet fött ett år så sätter vi normer och beteenden hos dem. Så vad man som förälder gör innan och under förskoleåldern spelar roll även om det inte är helt avgörande. Men redan vid 4 års ålder kan man uppskatta hur det kommer att gå för ett barn i framtiden. 

Och det spelar roll om förskolan påpekat att vi kommer för sent...

Svar på tråden Sambo låter dottern styra allt för mycket