• Anonym (Undrar)

Finns det lyckliga/positiva människor längre alls?

Ja som rubriken lyder, finns ni ? 

Är ju sorligt om alla bara är så negativa, arga, bittra, deprimerade , utbrända osv. och inte kan/vill vara tacksam över något i livet?

Visst det har varit en massor på senaste som covid, krig osv. Men jag tycker negativiteten hos folk började långt innan.

• Svar på tråden Finns det lyckliga/positiva människor längre alls?
  • Anonym (S)

Var hittar du alla dessa negativa personer? Majoriteten jag träffar är positiva. 

• Anonym (Jag)

Ja jag är iaf en sån person, i stort sett :) Självklart blir jag också ledsen när precis allting går fel men man måste ta nya tag. Jag känner andra som är likadana också. Det kanske beror på vem man umgås med om man bara ser negativa människor omkring sig?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2023-03-13 12:29:30 följande:

Var hittar du alla dessa negativa personer? Majoriteten jag träffar är positiva. 

Kollegor och till och med vänner son hittils varit porsitiva. 
    FL kanske inte är bästa källan men väldigt negativt här inne också i många trådar. 

Förut var man glad för andras skull om en fick barn, nu letar man bara negativa saker kring de också.
  • Anonym (??)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-13 12:24:34 följande:
    Finns det lyckliga/positiva människor längre alls?

Ja som rubriken lyder, finns ni ? 

Är ju sorligt om alla bara är så negativa, arga, bittra, deprimerade , utbrända osv. och inte kan/vill vara tacksam över något i livet?

Visst det har varit en massor på senaste som covid, krig osv. Men jag tycker negativiteten hos folk började långt innan.

Ja varför skulle vi inte finnas? 
    Man kan väl vara lycklig och positiv utan att hålla på och kommentera det på ett forum, så det är nog därför det mest syns när folk har bekymmer, eller vill klaga på något. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-13 12:34:48 följande:
    Kollegor och till och med vänner son hittils varit porsitiva. 
    FL kanske inte är bästa källan men väldigt negativt här inne också i många trådar. 

Förut var man glad för andras skull om en fick barn, nu letar man bara negativa saker kring de också.
    Kanske dags att byta umgänge. Känner inte alls igen mig. 
  • Freddie K

Speciellt lycklig vet jag inte om jag är, men jag försöker vara positiv och se allt det fina i livet, även om det kan vara svårt ibland.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2023-03-13 12:36:45 följande:
    Kanske dags att byta umgänge. Känner inte alls igen mig. 
    Joo är väll så.. men har lärt känna nya personer som ändå först verkar "nöjda med livet" men nu klagar på samma som största delen av kollergorna "är så trötta och utbrända av jobba/skola/liv" eller "har så grov ångest pga de och de" osv.

Dom få just nu som verkar positiva dvs inte klagar och umgås med en "med ett leende" och pratar om saker på ett positivt sätt är dom kollergor som är 50-60 år faktiskt. Dom i min ålder plus minus verkar alla så deprimerade/negativa :/

Men ja ålder är bara en siffra, så jag är glad det finns ens några som uppskattar livet kvar!

Och nej, jag är aboslut inte glad och positiv varje dag men oftast! Alla har såklart dåliga dagar så det menar jag inte.
  • Anonym (S)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-13 12:50:12 följande:
    Joo är väll så.. men har lärt känna nya personer som ändå först verkar "nöjda med livet" men nu klagar på samma som största delen av kollergorna "är så trötta och utbrända av jobba/skola/liv" eller "har så grov ångest pga de och de" osv.

Dom få just nu som verkar positiva dvs inte klagar och umgås med en "med ett leende" och pratar om saker på ett positivt sätt är dom kollergor som är 50-60 år faktiskt. Dom i min ålder plus minus verkar alla så deprimerade/negativa :/

Men ja ålder är bara en siffra, så jag är glad det finns ens några som uppskattar livet kvar!

Och nej, jag är aboslut inte glad och positiv varje dag men oftast! Alla har såklart dåliga dagar så det menar jag inte.
    Ja, det är skillnad på att vara en genuin pessimist/gnällröv och att inte alltid vara på topp. Alla har diverse problem, stora som små, men det är hur man hanterar det som skiljer sig åt.

Sedan kan det nog vara så på en arbetsplats att gnället får fäste, det sprider sig och blir en norm. En ond spiral. 
  • Tukt

Svår fråga, vilket tråden redan nu tangerar. För att vara lycklig och positiv är lite olika saker.
    Positiv kan vara att en är en allmänt gladlynt person som tar svårigheter som en utmaning. Men att vara positiv kan också vara ett verktyg för att nå framgång. Många anlägger en positiv attityd för att de gagnar dom.
    Att däremot vara lycklig är för mig något betydligt mer djupare och grundläggande. Någon kan vara positiv, utan att för den saken skull vara lycklig.
    Men är beredd att hålla med TS om att det känns som många inte är så lyckliga, och de som är det, ofta beroende på väldigt låga förväntningar.

• Freddie K

Frågan är också vad som gör en lycklig, om jag nu ska bli lite filosofisk, för man kan känna lycka utan att ha så mycket grejer, eller pengar, eller så, sen kan man känna sig lycklig över att ha någon speciell i sitt liv och det är inte fel det heller, men man ska nog fråga sig själv vad som gör en lycklig och hur man ska bli det om man inte är det.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Finns det lyckliga/positiva människor längre alls?