• Anonym (Bara en fundering)

    Är det inte lite konstigt med tjejer egentligen?

    Satt o läste tråden ang att använda sig utav filter på bilder osv. 


    Det jag tänkte nämna kan visserligen även killar och hens med göra. Men då jag är uppväxt med att tjejer gör det och endast manliga skådespelare så utgår jag ifrån just kvinnan nu. Sen om ni vill anamma det på något annat av de resterande 4 kön som verkar finnas så får ni väl gör det. 


    Iallafall jag tänkte på det här med att det hjärnan är van vid att se via sina ögon.. till slut gör att hjärnan uppfattar det som vackert eller fint.


    Ju mera van hjärnan är av att betrakta ett visst ansikte, ju mera börjar den att gilla det.


    Så min fråga är hur kommer det sig att tjejer / kvinnor sminkar sig än idag? Borde det inte vara något som rent av borde ha utraderats genom evolution helt enkelt? Framför allt sedan spegeln kom och man blev van vid att kunna se sig själv i spegel och inte enbart på ett tillfälligt foto i 3 världen i princip. 


    Eller vad tycker ni? (Furom att jag självklart kommer att utmålas som en idiot haha


     


    Bör inte sminksande ligga som en mental störning egetnligen? Och kanske ses som en sjukdom faktiskt ?? Försåtr att alla kommer vilja såga mig nu haha men tänk efter på vad jag faktiskt menar? 


     


    Bör folk som är beroende utav smink och filter på bilder få gå i terapi där de endast får sitta och stirra sig själva i en spegel utan att konsta till saker utan bara få betrakta sitt riktigt utseende ? 

  • Svar på tråden Är det inte lite konstigt med tjejer egentligen?
  • Anonym (M)

    Du ser inte skillnad på filter och smink? 


    Sedan handlar det inte om ens eget utseende utan om partnerns utseende. När man är kär och älskar någon så tycker man att den personen är vacker. Samma sak med ens barn. Det är inte samma sak som att tycka att man själv är vacker utan smink, bara för att man ser sitt ansikte i spegeln varje dag.

  • Anonym (Bara en fundering)
    Anonym (M) skrev 2023-03-13 13:19:11 följande:

    Du ser inte skillnad på filter och smink? 


    Sedan handlar det inte om ens eget utseende utan om partnerns utseende. När man är kär och älskar någon så tycker man att den personen är vacker. Samma sak med ens barn. Det är inte samma sak som att tycka att man själv är vacker utan smink, bara för att man ser sitt ansikte i spegeln varje dag.


    Ändå intressant det du skriver i din 3:e mening. 


    Så vem sminkar dom sig för då? Om det inte är partnern för när man är kär / älskar någon så är ju personen vacker. (Vilket jag håller med om).


    Men om man sminkar sig för sin egna skull endast för att se vacker ut för sig själv när man ser sig i en spegel eller bild.. så faller ju detta egentligen in inom ramen för min ts ?


    Att de som sminkar sig (dagligen eller extremt beroende utav det), kanske skulle spendera 1 timme /dagen i spegeln utan att sminka sig. Tidsmässigt så är det ju i princip så läge dom sminkar sig (dom som jag syftar min ts på iallafall). Så inga konstigheter med att sitta 1 h och titta sig själv i spegeln när de redan har gjort det så många gånger, men då konstant till det samtidigt. 


    Sedan hör det väl ihop med självkänslan. Så återigen så bör det ju då ses som något skadligt beteende då man bemöter problemet ifrån fel håll?. 


     

  • Anonym (M)
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 13:36:22 följande:

    Ändå intressant det du skriver i din 3:e mening. 


    Så vem sminkar dom sig för då? Om det inte är partnern för när man är kär / älskar någon så är ju personen vacker. (Vilket jag håller med om).


    Men om man sminkar sig för sin egna skull endast för att se vacker ut för sig själv när man ser sig i en spegel eller bild.. så faller ju detta egentligen in inom ramen för min ts ?


    Att de som sminkar sig (dagligen eller extremt beroende utav det), kanske skulle spendera 1 timme /dagen i spegeln utan att sminka sig. Tidsmässigt så är det ju i princip så läge dom sminkar sig (dom som jag syftar min ts på iallafall). Så inga konstigheter med att sitta 1 h och titta sig själv i spegeln när de redan har gjort det så många gånger, men då konstant till det samtidigt. 


    Sedan hör det väl ihop med självkänslan. Så återigen så bör det ju då ses som något skadligt beteende då man bemöter problemet ifrån fel håll?. 


     


    Vissa inlägg ska man inte svara på. Ditt är ett sådant. Ännu en tråd där man vill snacka skit om kvinnor. Tyck vad du vill, jag tror majoriteten av alla kvinnor skiter i dina åsikter. Ytterligare en anonym bitter man.
  • Anonym (,)

    För att om man inte sminkar sig som tjej anses det att man "inte tar hand om sitt yttre". Jag får t ex alltid frågor om hur trött jag ser ut när jag är osminkad.

    Det är helt enkelt så normaliserat för en kvinna att vara onaturlig att när man väl är naturlig så tror folk att man är sjuk. 

    I den dagliga "driften" med att vara kvinna ingår smink, hår och rakning ofta. Man ser nästan aldrig osminkade kvinnor på foton och dyl. Jag har tom fått påpeka för killar att jag faktiskt är sminkad, då har jag ändå eyeliner och mascara. De vet knappt hur en osminkad tjej ser ut i verkligheten. 

  • Anonym (,)

    Förtydligande: fått höra "Du är en sån naturlig skönhet!" Då har jag fått påpeka att de faktiskt aldrig sett mig helt utan smink. Det har de inte insett själva. 

  • Anonym (Bara en fundering)
    Anonym (M) skrev 2023-03-13 13:45:51 följande:
    Vissa inlägg ska man inte svara på. Ditt är ett sådant. Ännu en tråd där man vill snacka skit om kvinnor. Tyck vad du vill, jag tror majoriteten av alla kvinnor skiter i dina åsikter. Ytterligare en anonym bitter man.

    Ber om ursäkt för att ha trampat dig på tårna. Nej, som sagt, inget illa menat mot kvinnan, utan jag undrar om det går under någon sjukdoms insikt som kanske inte har erkänts ännu? Och blir du arg för det så låt oss gå vidare och enbart diskutera hjärnans funktion i samband med detta. 


    Har aldrig tänkt på det här tidigare försen jag läste den andra tråden som sagt. Och nej, jag är inte ute efter att tala dåligt om kvinnor utan försöker luska lite i om de kanske saknar en sjukdoms insikt helt enkelt utan att mena det på något elakt sätt.

  • Anonym (Bara en fundering)
    Anonym (,) skrev 2023-03-13 13:52:56 följande:

    För att om man inte sminkar sig som tjej anses det att man "inte tar hand om sitt yttre". Jag får t ex alltid frågor om hur trött jag ser ut när jag är osminkad.

    Det är helt enkelt så normaliserat för en kvinna att vara onaturlig att när man väl är naturlig så tror folk att man är sjuk. 

    I den dagliga "driften" med att vara kvinna ingår smink, hår och rakning ofta. Man ser nästan aldrig osminkade kvinnor på foton och dyl. Jag har tom fått påpeka för killar att jag faktiskt är sminkad, då har jag ändå eyeliner och mascara. De vet knappt hur en osminkad tjej ser ut i verkligheten. 


    Tråkigt att höra om det. 


    Låter rätt så elakt faktiskt. Men samtidigt så kanske män är så ovana vid att se hur ett kvinnligt ansikte faktiskt ser ut i sin normala form att de uppfattar det som "slitet"? 


    Borde inte alla kvinnor bara sluta använda smink under 1 år och männen får lära sig hålla käft och se vad som händer med den mentala självbilden hos kvinnan? 


    I tidigare inlägg ifrån en annan så blev jag kallad för en bitter man bl a bla.. men nu blev det ju plötsligt Girl Power! 


    Men jag tror att hela den psykiska delen skulle både kunna förändra både män ,kvinnor och hens. (förlåt vet inte vilka de andra könen är, bara läst något om att det ska finnas i princip 5 olika kön idag inom Sverige). Så ta inte illa vid er för att jag inte benämner JUST (ditt) kön?! ANtar jag har brist på kunskap inom ämnet helt enkelt. 


    Men nog snackatom det.


    Hade det kanske inte varit en bra grej för kvinnan i sig självt och i samhället att stärka sitt riktiga jag istället för att gå omkring med en "mask" om dagarna?? 

  • Limajo
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 15:25:42 följande:

    Har aldrig tänkt på det här tidigare försen jag läste den andra tråden som sagt. Och nej, jag är inte ute efter att tala dåligt om kvinnor utan försöker luska lite i om de kanske saknar en sjukdoms insikt helt enkelt utan att mena det på något elakt sätt.


    Då har du nog inte heller tänkt på att historiskt har män sminkat sig i minst samma utsträckning, om inte mer, än kvinnor. Att pynta sig för att väcka beundran hos motsatta könet och respekt hos det egna är djupt rotat i våra gener. 

    Utan att mena det på något elakt sätt kanske du helt enkelt är lite historielös?
  • Tukt

    Frågar man kvinnor, tjejer om varför de sminkar sig eller klär sig normativt snyggt eller sexigt, så säger de nästan alltid att de gör det för sin egna skull.
    Och eftersom inget av det har med fysisk komfort att göra, så får en utgå från att de har något att vinna på det. Utöver att det är en vanesak.
    Frågar man då vidare så säger, inte riktigt lika många, men de flesta, att de gör de här sakerna för att de jämför sig med andra kvinnor, snarare än att attrahera män.
    Jag tror det ligger en del i det.

  • Anonym (Bara en fundering)
    Limajo skrev 2023-03-13 15:34:54 följande:
    Då har du nog inte heller tänkt på att historiskt har män sminkat sig i minst samma utsträckning, om inte mer, än kvinnor. Att pynta sig för att väcka beundran hos motsatta könet och respekt hos det egna är djupt rotat i våra gener. 

    Utan att mena det på något elakt sätt kanske du helt enkelt är lite historielös?
    Berätta mer, gärna med statistik och riktiga trovärdiga källor ? Kan säkerligen ha fel, men visa mig gärna då isåfall.
Svar på tråden Är det inte lite konstigt med tjejer egentligen?