Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Nej!)

lågbegåvad

198424113 skrev 2023-03-13 14:45:31 följande:
    lågbegåvad
    Gjorde en np utredning för cirka två år sedan och mitt resultat indikerade på att jag är lågbegåvad. En iq alltså mellan 70-85. Fick också samtidigt en add diagnos. Har också en ocd diagnos sedan barndomen.
    Funderat på om det finns något samband mellan iq och utbildning eller saknar det relevans? jag har en ingenjörsexamen i bagaget det borde ändå tyda på att iq och utbildning inte har något samband alls. Det är väl ändå en god nyhet och kan ge hopp åt andra som befinner sig på den lägre skalan. Har man lite disciplin så klara man det mesta=). 
    Ska dock inte iq vara en god indikator på vad du ska kunna klara av? jag menar, hade jag gjort testet innan hade jag kanske aldrig utbildat mig till ingenjör. Tror att genomsnittet på studerande ingenjör är runt 120, men det kan vara fel. 
    Vad har ni för tankar kring detta? är iq meningslöst eller inte?   
    Ditt resultat stämmer såklart inte. Jag blir oerhört fundersam på var du gjort detta test och vad för slags psykolog som tolkat det. Är det möjligen en ptp-psykolog (dvs nyutbildad utan legitimation ännu)? Är det ett WAIS du gjort eller något annat? Det är mycket som kan dra ner resultat men det ska psykologen kunna. Och nej, man läser inte till ingenjör med 75 i iq (ej heller veterinär eller skriver 1,8 på högskoleprov).
  • Anonym (Nej!)

Jag föreslår att du gör om testet. Det förra lär inte ha visat rätt av någon anledning. Antingen var du kanske inte i form eller så har psykologen gjort fel. 

Anonym (Också lågbegåvad) skrev 2023-03-14 17:45:55 följande:

Hur kan jag och ts i så fall ha så bra studieresultat? Hur har vi kunnat plugga långa teoretiska utbildningar? Varför klarade jag mattedelen på högskoleprovet så bra? 

När man pluggar höjs ens IQ. Det går att träna upp sitt IQ. Testerna är också gjorda så att västerländska män ska få högre resultat. 

• Anonym (Nej!)

Det gör att man ofta underpresterar inom vissa delar eftersom man har problem med att man lätt blir distraherad exempelvis. Däremot har man ofta att man i vissa sammanhang som intresserar en, förmåga att hyperfokusera. Exempelvis om man gillar pussel. Då glömmer man istället tid och rum (förenklat).

Anonym (IQ) skrev 2023-03-15 16:57:17 följande:
    Vad har ADD och ADHD samt autism med intelligens att göra?
    En av mina bättre kompisar har ADD och han och jag löser sjukt svåra minnespussel ihop när vi inte har annat att göra.
    Vet inte många som kommer ihåg över 1000+ positioner i pusslet men han gör det med lätthet.

Min dotter med autism pratade flytande vid 8 månaders ålder, då menar jag inte enstaka ord utan BVC kunde fråga henne saker och få svar.
    Hon kan dessutom direkt se hur många tändstickor det finns i en ask bara genom att se innehållet. Hon minns saker som ingen annan minns, kan räkna 8 x 8 siffror i huvudet snabbare än man hinner knappa in det på miniräknaren osv.
Svar på tråden lågbegåvad