• Anonym (Skärmtid)

Hur mycket skärmtid har era 9 åringar?

Vad ingår i den? Är det platta , tv å telefon osv eller hur är ert upplägg?

• Svar på tråden Hur mycket skärmtid har era 9 åringar?
  • Anonym (obegränsat)

Våra 9-åringar får använda skärmar precis så mycket de själva har lust. Gäller alla skärmar. Men inte överallt. Skärmarna finns i vardagsrummet och köket.

• Anonym (Krkf)
    Anonym (obegränsat) skrev 2023-03-13 17:49:27 följande:

Våra 9-åringar får använda skärmar precis så mycket de själva har lust. Gäller alla skärmar. Men inte överallt. Skärmarna finns i vardagsrummet och köket.

Är det verkligen bra? när jag tex var 14 och mådde som sämst psykiskt spelade jag dator 12 timmar om dygnet. det var ett sätt att fly verkligheten på . Är tjej.
  • Anonym (Krkf)

Eller det var nog mer. Gick upp kl 9, spelade till 12-1 på natten.

• Anonym (Fyrklöver)

Mina stora barn är snart 8 och 10 år. De har enligt följande. 

iPad/telefon/tv-spel 1,5 h måndag och onsdag. 2 h på lördag och 2 h på söndag.

Tv sällan på veckorna, fredag och lördag kväll tittar vi på en film eller ex talang, mello mm. 

Barnen har själva vart med och bestämt skärmtid. De har träningar och läxor att göra i veckorna och skärmtiden räcker gott och väl. De har även tid att vara med kompisar och göra annat. Om vi skulle ha obegränsat skulle vår 8-åring sitta dygnet runt. 

• Anonym (Mamma Mu)

Min dotter är 10 men vi hade samma upplägg förra året. Hon har en timmes fri skärmtid per dag. Utöver det så gör hon läxor på datorn, kanske i snitt 30 minuter per vardag, och jag vet om att de använder skärmar friskt under skoltid.

Vi brukar titta på en dokumentär tillsammans som familj på måndagkvällar, ca en timme, samt ha filmkväll nästan varje kväll, kanske i snitt 2 timmar.

Det blir mer i vardagen med, som att slå upp något, face-tima mormor och kompisar, kolla vädret, lära sig någon dans eller instruktioner till något pyssel eller recept. Svårt att uppskatta hur många minuter det blir i snitt för det varierar så mycket, 10 minuter till 2 timmar per vecka kanske.

• Anonym (Mamma Mu)

*nästan varje helg skulle det vara, inte kväll.

• Anonym (obegränsat)
    Anonym (Krkf) skrev 2023-03-13 17:58:41 följande:
    Är det verkligen bra? när jag tex var 14 och mådde som sämst psykiskt spelade jag dator 12 timmar om dygnet. det var ett sätt att fly verkligheten på . Är tjej.
    I köket framför dina föräldrar som sa ifrån och stängde av om det blev för mycket?

Det är bra så länge barnen själva kan hantera det och självmant väljer andra aktiviteter med jämna mellanrum. 
  • Anotherone

Vi hade 30 min per dag i den åldern. Ville han kunde han samla lite till helgen och ha några timmar koncentrerat då istället. 

• Spucks

När min dotter var i början av den åldern tittade vi på en film en gång i månaden ungefär, det blev lite mer när det gick mot 10 år, då var det en gång i veckan en dokumentär eller några episoder av en serie, eller en film ungefär varannan vecka. 

• Anonym (Hotell4u)

Mina barn är 12, 10 och 6 år. Ingen telefon eller tvspel på vardagar. Undantag om de har en kompis hemma o vill köra något tv spel ett tag.
    På helgerna bestämmer dem själva, men märker jag att de blir för mycket så säger jag till att de är dags o göra något annat en stund. 
    Önskar att andra föräldrar hade samma sunda vanor o lät barn få vara barn.

• PH76

Vi har inget speciell tidsgräns utan det är lite olika beroende på vilken dag på veckan det är, de har 5 aktiviteter var i veckan och de får aldrig köra Ipads innan läxor är gjorda. Vi brukar avbryta dem efter 45-60 min en vardag och kanske 15.-2 timmar på en helg, men det är sällan de sitter så länge.

• Anonym (hade)
    Anonym (Krkf) skrev 2023-03-13 17:58:41 följande:
    Hade du mått bättre om du inte haft datorn att fly verkligheten till?

Vilken hjälp och stöd hade du önskat att du fått?
Svar på tråden Hur mycket skärmtid har era 9 åringar?