• Anonym (????)

Dejting ger mig ångest

Dejting ger mig ångest och jag vet inte hur jag ska hantera det. Jag är ingen multidejtare utan om jag klickar med en kille så fokuserar jag på honom sen om det går åt skogen så får jag gå vidare. Men jag multidejtar absolut inte då det verkar vara förvirrande och ta mycket tid.

Jag orkar heller inte konstant ha ångest över att killen i fråga dejtar andra och att jag ska behöva tävla med andra tjejer. Vill ju liksom att han bara ska tycka om mig. Senast jag hörde av killen jag träffade var att han var förvirrad och jag känner att jag inte orkar med sånt mer. Ni killar som multidejtar, efter hur lång tid bestämmer ni er för en?

Tips på hur man ska hantera sånt här?

• Svar på tråden Dejting ger mig ångest
  • Anonym (Trötter)

Jag har tyvärr inga råd, själv så har jag gett upp dejting helt nu. Det skapade bara en massa förvirring, osäkerhet och irritation inom mig att känna att jag inte är intressant nog att ha fokus på. Dejtade inte heller flera utan ville lära känna den jag dejtade en i taget. 
    Orkar inte med det längre, det är inte värt det. Saknar sex men det är ju ändå sällan tillfredställande de första gångerna ändå så liksom inte lönt då det aldrig blir något längre och vill inte ligga med någon som kanske ligger med andra.

• Anonym (K)

Det första man gör är att ta reda på om killen är en sån som multidejtar eller inte så kan man ta ställning till om man är ok med det eller inte. Fråga också vad det innebär för honom, sex med andra t ex. Oavsett vilket, om killen efter några månader inte vet om han vill dejta exklusivt eller ta saken vidare till nästa nivå så är det lika bra att gå vidare.

• Anonym (Slutat dejta)
    Anonym (K) skrev 2023-03-13 23:37:40 följande:

Det första man gör är att ta reda på om killen är en sån som multidejtar eller inte så kan man ta ställning till om man är ok med det eller inte. Fråga också vad det innebär för honom, sex med andra t ex. Oavsett vilket, om killen efter några månader inte vet om han vill dejta exklusivt eller ta saken vidare till nästa nivå så är det lika bra att gå vidare.

Som om man skulle få ett ärligt svar på det... Efter några månader märker man det själv, ja. Och då går man förstås vidare. Och så upprepas samma sak om och om igen. Somliga av oss orkar inte vara tidsfördriv åt den ena efter den andra i några månader åt gånger. Så vi slutar dejta istället. Men tack för revolutionerande tips som vi aldrig hade kunnat komma på själva redan i tonåren, wow! 
  • Anonym (????)
    Anonym (Ida) skrev 2023-03-14 03:37:13 följande:
    Grejen är ju att man faktiskt investera både tid ocb känslor under de månaderna. Kanske är vek men jag blir lika sårad varje gång det uppdagar sig. Senaste brukade göra sig onåbar några dagar ibland och jag var visst klängig enligt FL som reagerade på det. Visade sig att de gångerna var han hos andra. Sedan kunde han komma och ha sex med mig dagen efter 
    Och hur tänker de att man ska lära känna varandra om de inte ger en tillräckligt med tid?
  • Anonym (Toon)
    Anonym (????) skrev 2023-03-14 06:20:04 följande:
    Och hur tänker de att man ska lära känna varandra om de inte ger en tillräckligt med tid?
    Det undrar jag också. Senaste jag träffade ville bli ihop redan efter första dejten. Vi träffades fyra gånger på en månad och när jag inte kunde svara på om jag ville bli ihop eller inte, jag sa att det brukar ta längre tid för mig att få såna känslor, men att jag gärna fortsätter träffas, så tyckte hon det var bättre vi avslutade. Efter ett tag hörde hon av sig igen och ville bara vänner och ligga.

Senaste jag blev kär i, där tog det några månader innan jag började känna så.
  • Anonym (Toon)
    Anonym (Trötter) skrev 2023-03-13 23:09:55 följande:

Jag har tyvärr inga råd, själv så har jag gett upp dejting helt nu. Det skapade bara en massa förvirring, osäkerhet och irritation inom mig att känna att jag inte är intressant nog att ha fokus på. Dejtade inte heller flera utan ville lära känna den jag dejtade en i taget. 
    Orkar inte med det längre, det är inte värt det. Saknar sex men det är ju ändå sällan tillfredställande de första gångerna ändå så liksom inte lönt då det aldrig blir något längre och vill inte ligga med någon som kanske ligger med andra.

En del kvinnor tycker det ska funka direkt i sängen med en ny man.
  • Anonym (Slutat dejta)
    Anonym (Toon) skrev 2023-03-14 06:37:27 följande:
    Seriöst? Du är 50+ och har haft EN kortare romans som du hade sex med och utöver det har du dejtat EN tjej totalt fyra gånger och varit hemligt förälskad i en yngre kollega på avstånd. De flesta av oss kvinnor som skriver här har haft relationer månadsvis eller halvårsvis och blivit dumpade gång på gång, år efter år, blivit lurade, bedragna, utnyttjade för sex av män som sagt sig älska oss men träffat andra samtidigt och kastat oss på tippen, varför vi till slut har gett upp. Du har dejtat EN tjej som var knepig men ni sågs fyra gånger totalt och detta är många år sen. Din situation har ingenting med ämnet i den här tråden att göra. Du har haft sex med EN person för över 10 år sen så du vet ingenting om vad kvinnor vill i sängen eller hur det är att försöka ha en relation. Har man haft sex en gång vet man inte ens vad sex är eller vad "bra sex" innebär. Att ha sex första gången och att ha sex som medelålders, med den erfarenhet man vanligtvis har i den åldern, är två helt olila saker. Det vi menar med sex är inte det du menar med sex. Så du bör inte komma med några råd till kvinnor om sex. Att några kvinnor skrivit nåt trams anonymt på nått forum innebär inte att det är nån sanning. Lägg ner att komma med dumma råd om sånt du inte har nån jävla aning om. Har det aldrig slagit dig att det är dig det är fel på?! 
  • Anonym (Slutat dejta)
    Anonym (Toon) skrev 2023-03-14 06:37:27 följande:
    Du vet inte ens vad "funka i sängen" innebär så för dig är det inte relevant om nån kvinna skulle tycka så. Du förstår inte vad som menas med det för du är inte där helt enkelt. För dig är det svårt att ens få till en kontakt på en dejtingsajt. Att det ska "funka i sängen" är liksom inget du ens behöver fundera på i nuläget. Och du förstör för andra med dina dumma kommentarer. Du har ingen aning om vad vi kvinnor står ut med både i utanför sängen så jag tycker jag tycker att du kan hålla tyst bara. Läs i trådar men skriv inget. Försök få in i ditt huvud att Familjeliv.se inte är ditt privata terapiforum. Om du är så egofixerad och totalt oförmögen att sätta dig in i en annan människas situation bör du inte ha relationer med andra människor utan gå i terapi. Var glad att du har din syster och sök professionell hjälp. Men sluta förstöra för andra här! 
  • Anonym (Q)
    Anonym (????) skrev 2023-03-13 23:01:20 följande:
    Dejting ger mig ångest

Dejting ger mig ångest och jag vet inte hur jag ska hantera det. Jag är ingen multidejtare utan om jag klickar med en kille så fokuserar jag på honom sen om det går åt skogen så får jag gå vidare. Men jag multidejtar absolut inte då det verkar vara förvirrande och ta mycket tid.

Jag orkar heller inte konstant ha ångest över att killen i fråga dejtar andra och att jag ska behöva tävla med andra tjejer. Vill ju liksom att han bara ska tycka om mig. Senast jag hörde av killen jag träffade var att han var förvirrad och jag känner att jag inte orkar med sånt mer. Ni killar som multidejtar, efter hur lång tid bestämmer ni er för en?

Tips på hur man ska hantera sånt här?

Sluta dejta. Helt seriöst. Det gjorde jag för 5 år sedan och har inte ens pratat eller skrivit med en man på det viset sen dess och det är så skönt. Lugnt, stabilt. Ingen ångest över en mans beteende etc. Måendet är så mycket stabilare sen jag la ner allt vad dejting och män  heter och jag saknar inget av det. Bara tanken på att dejta igen gör mig matt och ångestfylld, har inga planer på att göra det igen. 
  • Anonym (Ej)

Jag är inte intresserad utav att dejta flera samtidigt och vet jag om eller märker att killen jag träffar gör det så går jag vidare. Visar på att han ändå inte är så intresserad. Vid riktigt intresse så har man inget problem att bara dejta en och samma. Har man behov utav flera samtidigt så är det kanske inte det seriösa man är ute efter egentligen. 
    När det väl uppstår känslor på riktigt så finns bara en person och man släpper allt annat. Är man tveksam så är det inte rätt. 
    Kärlek kommer när man minst annat det och då är det bara då självklart. 

Svar på tråden Dejting ger mig ångest