• Tue 14 Mar 2023 09:12
    4526 visningar
    3 svar
    3
    4526

    Knölar i bröst efter närmare undersöknig

    Jag är 26 år gamal. Har inte varit sjuk de senaste månader. Har ingen i min familj med bröstcanser. 
    Då och då de senaste året har jag haft ömma bröst, speciellt den vänstra. Eftersom jag sover på den sidan har jag alltid tänkt att det beror på det. Ibland när jag har undersökt bröstet så har jag känt små knutot som har ömmat men inte varje gång. 
    Förra månaden bestämde jag mig för att införa en klämdag på riktigt. I samband med det fann jag en lite knuta i armhålan nära vänstra bröstet som är mjuk och kanske lite rörlig. I samband med det undersökte jag hela bröstet och tyckte inte direkt att jag kände några andra knutor men eftersom jag ofta känner att bröstet ömmar så ville jag kolla upp knutan. På vårdcentralen va läkaren så stressaf atthon inte kände hela min bröst utan knutan och skickade remiss till punktionsmottagning. Då blev jag lite orolig eftersom jag såg det som en självklarhet att hon skulle säga att de va ingenting. Jag började därför undersöka bröstet mer och för varje gång jag gjorde så kändes det som att jag hittade fler och fler små knölar som är nära ärta i storlek eller lite större. Jag bad om en kompletterande mammografi. Har försökt känna efter i mitt högra bröst och det känns som att jag har samma knutor där fast att de inte är lika enkla att ta på eller lika stora. Det ömmar på både sidor. Kan det vara så att jag i min paniktillstånd har knådat alldelles för mycket på bröstet att bröstvävnader har blivit ömma och svullnat upp? Sidan av mitt vänstra bröst ömmar ganska mycket. Är så rädd att jag har drabbats av bröstcanser. 

  • Svar på tråden Knölar i bröst efter närmare undersöknig
  • Tue 14 Mar 2023 17:43
    #1

    Det kan vara något så enkelt som små knutor, cystor eller inflammerade lymfkörtlar som du nu retat lite för mycket. Men det är jättebra att du får en ordentlig utredning. OM det är något elakartat är det superviktigt att få behandling så snart som möjligt för att bli botad. Förstår att det känns jobbigt. Berätta gärna hur det går.

  • Tue 21 Mar 2023 00:54
    #2

    Förstår att du är orolig men du har gjort precis som man ska, du kollar upp det hela.... nu kan du inte göra något mera....förhoppningsvis så är det ingen fara alls.....
    Försök och tänka på någonting annat tills du får beskedet....

  • Tue 21 Mar 2023 08:52
    #3

    Har också som små ömmande knölar i mina bröst. Har varit på mammografi då min mamma haft bröstcancer och fick även göra kompletterande ultraljud då man som yngre ofta har lite för täta bröst som är svåra att se bra på mammografin. Allt såg helt normalt ut! De sa på bröstmottagningen att bröstkörtlarna är lite knöliga i strukturen hos de allra flesta och att det ömmar när man trycker är inte typiskt för cancer utan snarare tvärtom, ett tecken på normala hormonella förändringar hos kvinnor i fertil ålder. 🙂 Superbra att du kollar upp och lycka till! 🌸

Svar på tråden Knölar i bröst efter närmare undersöknig