• Anonym (Vill bli Hulken)

Inflammation efter styrketräning

Tänkte höra om lite tips här ang styrketräning.

Jag har en vana av att träna sällan då jag alltid drar på mig inflammationer i musklerna efter träning. Och får vänta länge innan jag kan träna samma muskel igen som exempelvis vänster armen, annars förvärrar jag det tills jag inte kan böja eller sträcka på armen.

Det är inte träningsvärk alltså utan det ligger kvar för länge samtidigt som jag kan få svullnad och långvarig smärta.

Vet inte hur jag ska göra för att slippa få det. 

Visst har gått ner i vikter men då gör jag ändå fler repetitioner.

Ska jag gå ner ännu mera så känns det som att jag aldrig får något resultat heller. 

Finns det vitaminer o mineraler man kan äta så musklerna återhämtar sig snabbare? Har testat på saker ifrån gymgrossisten men kan inte det så bra och vet inte vad som faktiskt fungerar samtidigt som det är bra för kroppen.

Finns det något mer att tänka på? 

Målet är ju att träna samma muskelgruper i princip varannan dag. Nu gjorde jag kanske bort mig lite då jag fann lite energi och körde en 15kg vikt 3x50 reps.(Fast då med båda händerna på samma hantel) Så egentligen är det ju itne mer än 7,5kg / hand. 

Jaja, hört att 10-12 reps x 3 ska vara bästa men fick lite tillfällig energi häromdagen. 

Är jag så klen alltså att jag måste gå ner än mera i vikt ? Nu har det gått 3 dagar och känner att jag inte kan träna vänster armen idag fortfarande. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-14 10:27
    Biceps ner mot armvecket.
  • Svar på tråden Inflammation efter styrketräning
  • Anonym (Vill bli Hulken)

Ingen som tränar styrka på familjeliv? 

• Ascendere

3x50 reps bicepscurl? 
    ja då lyfter du för lätt, 8-12 reps brukar rekommenderas. 
    Just bicepscurl är väldigt lätt att få ont utav då muskeln ofta orkar mer än senorna i armvecket. Så inget konstigt, men fel träning som ligger bakom.

Men jag tycker du ska lyfta blicken lite och börja om på ny kula med ett riktigt program som du verkligen följer istället för att köra på känsla som du verkar göra. 

Kolla in styrkelabbets gratis träningsprogram 
    https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/

• Lynx123

Svårt att veta exakt vad det beror på men spontant låter det som att du gått ut för hårt. Långsam upptrappning är a och o, och du behöver kanske en längre återhämtningsperiod mellan varven. Hur ofta tränar du? Du skulle tex kunna testa att köra ben en dag, core nästa och armar/axlar den tredje och sedan börja om. Var också noga med tekniken - stadiga, långsamma rörelser med rätt hållning. Tänk på att även hålla emot när du går ner efter ett lyft.

• Lönnsirap

Jag tänker att man faktiskt inte kan gå på "känsla" gällande styrketräning. För utvilad och pigg kan man råka träna på ett sätt som faktiskt inte fungerar.

Min erfarenhet är att det tar mer än 48 timmar att återhämta sig, speciellt om man går ut för hårt.

Jag tänker att det tar några veckor innan ett bra träningsupplägg landar... Och det är inte så att man bara kan köra på samma som någon annan, utan man får ju börja där man är.

Typ, gör inte biceps-curl om det inte fungerar. Sätt ihop ett program med de övningar som fungerar och VÄNTA med att ladda på tills det gått några veckor.

Visst känns det mesigt att göra en övning utan att det "känns", men det kommer ju ett nytt tillfälle att öka nästa vecka. 

Jag hade problem med ländryggen och det var det ett himla mesande med sjukgymnastik/fysioterapi innan jag kunde träna marklyft, knäböj och vissa saker som kräver en "rygg". 

Så ta det lugnt. Uppenbarligen fungerar ju inte din, träna sällan och lassa på vad som känns bra. Utan sätt ihop ett program där du kör lite lugnare och lyssna på kroppen även EFTER du tränat. Det är stor skillnad på att komma igång och att faktiskt ha byggt upp en stabil grund.

Svar på tråden Inflammation efter styrketräning